Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Beekdaelen |
Citeertitel | Beleidsregels huwelijk en geregistreerd partnerschap gemeente Beekdaelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-02-2019 | nieuwe regeling | 03-01-2019 | Z. 230832 |
In dit document staan de beleidsregels ten aanzien van het melden en voltrekken van een huwelijk* in de gemeente Beekdaelen. De beleidsregels die op dit moment nog als basis dienen voor het voltrekken van huwelijken in de huidige drie gemeenten worden hierin geharmoniseerd tot een nieuwe standaard. Op basis van dit voorstel kunnen wij onze systemen inrichten en burgers eenduidig antwoord verstrekken over huwelijken in Beekdaelen.
* Waar wij in dit document spreken over een huwelijk bedoelen wij ook een geregistreerd partnerschap.
In boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet rechten burgerlijke stand, de Gemeentewet en de Wet elektronische dienstverlening zijn algemene bepalingen en formaliteiten rondom de melding, sluiting en voltrekking van een huwelijk opgenomen. Dit zijn de kaders waarbinnen wij in de gemeente Beekdaelen onze processen kunnen inrichten (zie bijlage één voor een overzicht van de belangrijkste kaders). De complete wetgeving is te vinden op http://wetten.overheid.nl.
Specifiek maken wij in de gemeente Beekdaelen afspraken over de volgende onderwerpen, ook wel de lokale regelgeving genoemd:
Deze lokale regelgeving wordt in de volgende hoofdstukken nader beschreven. We geven hiermee een richting aan, maar willen hierbij opmerken dat waar uitzonderingen zijn flexibiliteit en maatwerk mogelijk moet zijn.
Burgers die willen trouwen melden hun voorgenomen huwelijk bij de gemeente waar ze de ceremonie willen laten plaatsvinden. Deze melding kunnen burgers minimaal twee weken en maximaal één jaar voor de trouwdatum doen.
Een huwelijk kan een burger op twee manieren regelen: online via de website of op afspraak aan onze balies. In beide gevallen worden de volgende fasen doorlopen:
Een intakefase waarin de melding van een huwelijk wordt gedaan. Tijdens deze melding worden alle gegevens over de beide partners (persoonsgegevens, legitimatiebewijzen, naamgebruik) en het huwelijk (datum, locatie, trouwambtenaar) geregistreerd. Ook de gegevens van de getuigen (minimaal twee en maximaal vier meerderjarige burgers) worden bij de melding van het huwelijk ingediend. Dit alles leidt samen tot een officieel document ‘voornemen huwelijk’.
Een behandelfase waarin de gemeente controleert of de partners mogen huwen, of alle gegevens correct zijn ingevuld en waarin de officiële documenten worden voorbereid en opgesteld (huwelijksakte en trouwboekje). Waar nodig worden aanvullende gegevens verzameld of opgevraagd. Als het gaat om een betaald huwelijk neemt de (B)ABS in deze fase contact op met het bruidspaar voor een voorbereidend gesprek en wordt een factuur gestuurd voor betaling vooraf aan de voltrekking van het huwelijk.
De afhandelingsfase waarin de ondertekende huwelijksakte wordt verwerkt, de BRP wordt bijgewerkt en de zaak wordt afgehandeld. Indien een bruidspaar in een andere gemeente woont, dan ontvangt deze gemeente een kennisgeving van het gesloten huwelijk en waar nodig het gewijzigde naamgebruik. De wet schrijft voor dat een melding van voorgenomen huwelijk wordt bewaard tot 18 maanden na het opmaken van de akte van het huwelijk. De huwelijksakten worden 110 jaar bewaard.
Bij het melden van een huwelijk moeten burgers het volgende meenemen dan wel digitaal uploaden:
Indien (een van de) partners in het buitenland geboren zijn vragen wij daarnaast om (indien nodig):
De gemeente Beekdaelen kan aanstaande bruidsparen exact informeren over welke stukken nodig zijn in hun specifieke situatie.
In de gemeente Beekdaelen kennen we drie soorten huwelijken:
Conform de landelijke regelgeving zijn gemeenten boven de 10.000 inwoners verplicht minimaal twee keer per week een kosteloze huwelijksvoltrekking aan te bieden. Deze zogenaamde gratis huwelijken hebben als doel dat inwoners zonder financiële middelen een wettelijke verbintenis kunnen aangaan. De twee momenten waarop wij in de gemeente Beekdaelen een gratis huwelijk voltrekken zijn op:
De criteria voor een gratis huwelijk zijn:
Betaalde huwelijken in de gemeente Beekdaelen worden voltrokken op:
De criteria voor een betaald huwelijk zijn:
Omzetting partnerschap in huwelijk
Burgers kunnen hun geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Hiervoor zijn geen getuigen nodig en zijn geen kosten aan verbonden. Indien burgers hierbij een ceremonie wensen dan worden er de reguliere kosten voor een betaald huwelijk in rekening gebracht.
Zowel gratis als betaalde huwelijken kunnen voltrokken worden door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Burgers mogen tijdens de melding van hun betaald huwelijk zelf aangeven welke (B)ABS de voorkeur heeft. De gemeente zal in onderling overleg bekijken of deze (B)ABS op de gewenste trouwdag ook beschikbaar is. Wij maken dus in Beekdaelen een onderscheid tussen:
De volgende personen worden in de gemeente Beekdaelen benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS):
De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek). De BABS is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR UWO niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (artikel 125 Ambtenarenwet).
Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een salaris uitbetaald, die wordt verhoogd met een aantal percentages (zoals de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering). Er is vanuit de VNG een voorbeeld rechtspositieregeling die uitgaat van een standaardvergoeding van driemaal het uurloon behorende bij de hoogste periodiek van salarisschaal 8 (bijlage IIa van de CARUWO). Aangezien op dit moment de vergoedingen voor de BABS’en verschillen is gezocht naar een in ons idee redelijke vergoeding. In Beekdaelen stellen wij voor om voor de voltrekking van een gratis huwelijk een vergoeding van 1 uur en voor een betaald huwelijk een vergoeding van 5 uren maximaal schaal 8 te verstrekken. De vergoeding van 5 uren voor een betaald huwelijk is berekend op basis van anderhalf uur voorbereidingstijd, een uur een gesprek met het bruidspaar, de ceremonie van maximaal anderhalf uur en een uur afhandelingstijd en reistijd.
Het komt steeds vaker voor dat bruidsparen een eigen invulling willen geven aan hun ceremonie en een ‘eigen trouwambtenaar’ voordragen (bijvoorbeeld familielid of kennis die BABS is in een andere gemeente). Wij benoemen dan incidenteel een trouwambtenaar voor het voltrekken van één specifiek huwelijk. Hieraan zijn een aantal criteria verbonden.
In de gemeente Beekdaelen maken wij een onderscheid tussen:
De volgende (huidige) locaties worden benoemd als officiële trouwlocaties voor de gemeente Beekdaelen:
* Aangezien de raadszaal van de voormalige gemeente Onderbanken wordt omgebouwd tot werkplekken, vervalt deze locatie als vaste trouwlocatie voor de gemeente Beekdaelen.
Aan te wijzen (vrije) trouwlocaties
Steeds meer burgers geven op hun eigen manier invulling aan de ceremonie rondom hun huwelijk. Men vraagt steeds vaker of de gemeente de mogelijkheid biedt tot het voltrekken van huwelijken op een eigen locatie binnen de gemeente. De huidige wetgeving biedt voldoende ruimte om incidenteel panden aan te wijzen als huis der gemeente.
Een locatie buiten het gemeentehuis mag éénmalig voor een huwelijk aangewezen worden voor het sluiten van één huwelijk mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
Als een bruidspaar op een vrije locatie wil trouwen dient men daartoe samen met de melding van het huwelijk een verzoek in. Alvorens de garantie te geven dat er op die locatie getrouwd kan worden gaat een medewerker van de burgerlijke stand de locatie bekijken. Als die akkoord is, wordt er een overeenkomst gesloten met het bruidspaar en de eigenaar van de locatie (zie bijlage twee).
Huwelijk in een bijzonder huis
Indien een van de partners door wettelijk beletsel (denk bijvoorbeeld aan ernstige ziektes) verhinderd wordt om zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk voltrekken worden in een bijzonder huis binnen de gemeente. Hierbij is de voorwaarde dat minimaal zes meerderjarige getuigen aanwezig zijn.
Bij een huwelijk worden de kosten voor het huwelijk (de ceremonie en de akte) door de gemeente in rekening gebracht. Hoeveel deze kosten bedragen wordt samen met de begroting en legesverordening 2019 door de gemeenteraad vastgesteld.
De kosten voor de huwelijkslocatie
Als het gaat om een locatie buiten het gemeentehuis is het aan het bruidspaar om samen met de locatie afspraken te maken over de huur van de locatie en de eventuele kosten te regelen. Hierdoor voorkomen wij als gemeente onnodige administratie en hoeven wij geen contracten af te sluiten met externe huwelijkslocaties. Het is dus van belang dat het bruidspaar zowel bij de gemeente als bij de externe huwelijkslocatie de datum voor het huwelijk meldt/reserveert.
Naast de standaard kosten voor het voltrekken van een huwelijk en de huwelijkslocatie kunnen bruidsparen kiezen uit een aantal aanvullende mogelijkheden waarvoor kosten in rekening worden gebracht:
We brengen geen kosten in rekening bij het annuleren van huwelijken. Waar reeds sprake is geweest van voorbereidende extra werkzaamheden, zoals het beoordelen en aanwijzen van een eigen trouwlocaties, worden deze kosten wel in rekening gebracht.
Bijlage 1 – Landelijke wetgeving
De belangrijkste artikelen zijn:
Bijlage 2 – Overeenkomst vrije trouwlocatie
Voorbeeldovereenkomst tussen de gemeente Beekdaelen, het aanstaande bruidspaar en de eigenaar van de (aan te wijzen) locatie.
OVEREENKOMST VRIJE TROUWLOCATIE GEMEENTE BEEKDAELEN
De gemeente Beekdaelen, in deze vertegenwoordigd door XXXXXXXX
ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beekdaelen, hierna te noemen de gemeente;
De eigenaar XXXXXXXX hierna te noemen de eigenaar;
Overwegende, dat het bruidspaar XXXXXXXX de voltrekking van hun huwelijk wil laten plaatsvinden in XXXXXXXX hierna te noemen de locatie;
Het huwelijk zal worden gesloten in voornoemde locatie op XXXXXXXX om XX:XX uur.
De gemeente is niet aansprakelijk voor de door de eigenaar/het bruidspaar en alle bij de huwelijkssluiting aanwezige personen geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met gebruik van de locatie. De eigenaar/het bruidspaar vrijwaart de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die ontstaan is als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.
Aldus overeengekomen te XXXXXXXX op: XXXXXXXX
Namens de gemeente Beekdaelen,