Organisatie | Hoeksche Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent klachten Klachtenregeling gemeente Hoeksche Waard |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Hoeksche Waard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Klachtenregeling Ambtenaren gemeente Binnenmaas 2015, de Klachtenregeling bestuursorganen en griffie gemeente Binnenmaas 2015, Interne klachtenregeling gemeente Korendijk, Intern klachtenregeling gemeente Cromstrijen, Interne klachtenregeling Strijen 2008 en Interne klachtenregeling gemeente Oud-Beijerland.
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-02-2019 | 01-01-2019 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 08-01-2019 |
HOOFDSTUK 1 BEGRIPS- EN ALGEMENE BEPALINGEN
De klachtbehandeling kent twee fases, te weten:
De klachtbehandelaar probeert eerst middels een (telefoon)gesprek met de klager tot een voor de klager aanvaardbare oplossing te komen. Dit met instemming van de klager. De klacht wordt als afgedaan beschouwd als de klager tevreden is over de wijze waarop de klacht is afgedaan.
Indien de klager niet tevreden is over de wijze van afdoening, dan zal de klacht formeel overeenkomstig deze regeling worden afgedaan.
HOOFDSTUK 3 BEHANDELING KLACHT
Artikel 3.3 Klachtbehandelaars
Artikel 3.4 Buiten behandeling laten van de klacht
Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:
de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van de justitie of een vervolging gaande is, dan wel zo lang ter zake van de gedraging een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is;
Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan. Artikel 9:12, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
Het orgaan dat is aangewezen voor de afdoening (zie tabel 1) stelt de klager en degene tegen wie de klacht is gericht binnen zes weken na ontvangst van het klacht schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Indien de klacht niet binnen een wettelijke termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de klachtencoördinator de afdoening voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Het bestuursorgaan kan in bijzondere gevallen ten gunste van de klager afwijken van de bepalingen van deze regeling, indien toepassing van de regeling leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 4.2 Intrekking en inwerkingtreding
De volgende klachtenregelingen worden ingetrokken: Klachtenregeling Ambtenaren gemeente Binnenmaas 2015, de Klachtenregeling bestuursorganen en griffie gemeente Binnenmaas 2015, Interne klachtenregeling gemeente Korendijk, Intern klachtenregeling gemeente Cromstrijen, Interne klachtenregeling Strijen 2008 en Interne klachtenregeling gemeente Oud-Beijerland per 1 januari 2019;
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Hoeksche Waard op 8 januari 2019
De griffier,
……………………………
De voorzitter,
……………………………..
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard op 29 januari 2019
De secretaris,
…………………………
De burgemeester,
……………………………………
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 29 januari 2019
…………………………………