Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wierden

Verordening tot regeling van de samenstelling, taak en werkwijze van de vertrouwenscommissie gemeente Wierden 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening tot regeling van de samenstelling, taak en werkwijze van de vertrouwenscommissie gemeente Wierden 2019
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie gemeente Wierden 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVertrouwenscommissie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-201923-05-2019nieuwe regeling

29-01-2019

gmb-2019-25889

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening tot regeling van de samenstelling, taak en werkwijze van de vertrouwenscommissie gemeente Wierden 2019

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • 2.

    De commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Overijssel;

  • 3.

    De burgemeester: de burgemeester van de gemeente Wierden;

  • 4.

    De commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester.

  • 5.

    De circulaire: de Circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017.

Artikel 2 Taak en bevoegdheden

 

  • 1.

    De commissie heeft tot taak een door de commissaris aan te reiken selectie van kandidaten voor de vervulling van de vacature burgemeester van de gemeente Wierden te beoordelen. De commissie brengt over haar bevindingen schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad en de commissaris. Het verslag aan de raad wordt voorzien van een conceptaanbeveling van twee personen. De commissie geeft tevens een beredeneerde volgorde van de kandidaten op haar conceptaanbeveling aan.

  • 2.

    Indien de commissie besluit een door de commissaris geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, stelt zij de commissaris en de kandidaat hiervan onverwijld in kennis.

  • 3.

    De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 4.

    De commissie brengt haar in lid 1 bedoelde bevindingen uit op basis van de namen en eventuele verdere gegevens die de commissaris haar verstrekt en op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, zulks na weging van een en ander.

  • 5.

    De commissie kan de commissaris vragen in de gelegenheid te worden gesteld de op schrift gestelde bevindingen mondeling toe te lichten.

Artikel 3 samenstelling en commissie

 

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitter of vicevoorzitter van elk van de vijf raadsfracties.

  • 2.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is technisch voorzitter van de commissie. De voorzitter is geen lid van de commissie en neemt niet deel aan discussies en aan stemmingen.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    De eerste loco-burgemeester, als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders, wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd. De wethouder is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

Bij afwezigheid van de voorzitter van deze commissie vervult de fractievoorzitter van de grootste fractie in de gemeenteraad de rol van voorzitter van de commissie

 

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

 

1. De griffier is de secretaris van de commissie. Hij geeft ambtelijke onderstening aan de commissie.

2. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie en is in die hoedanigheid bij alle vergaderingen van de commissie aanwezig.

 

Artikel 5 Vergaderingen

 

1. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

3. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

4. De commissie vergadert niet indien ten minste vier van de vijf leden aanwezig zijn.

Artikel 6 Geheimhouding

 

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het verhandelde tijdens de vergadering.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 1.

  • 4.

    De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe de Gemeentewet en het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie en na het vervallen van deze verordening van kracht.

Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de voorzitter, de adviseur, de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie

Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemingsproceduren

 

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” op de envelop en boven de ingesloten stukken, gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Gesprek met de kandidaten

 

  • 1.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

2. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd

Artikel 9 Verslag van bevindingen en stemming

 

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van de aanbeveling tot benoeming schriftelijk verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

    Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag van bevindingen bevat in ieder geval:

  • a.

    Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    Een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie waarbij de volgorde van plaatsing van de twee kandidaten op de aanbeveling ook wordt gemotiveerd;

  • c.

    De commissie streeft naar een eenduidige en op consensus gerichte voordracht.

2 De commissie besluit over de vaststelling van de concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie maar de verschillende meningen in het verslag van bevindingen opgenomen.

Artikel 10 Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien

Artikel 11 Archivering

 

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10, alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1, sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd. 

Artikel 12 onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie

Artikel 13 inwerkingtreding en vervaldatum

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van haar bekendmaking en vervalt op de dag volgend op die waarop door de minister aan de raad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister door een Koninklijk Besluit is gevolgd

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Wierden 2019"

  •  

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wierden op 29 januari 2019.

Namens deze,

ing. J.H.M. Robben , voorzitter

drs. W.Wienk, griffier