Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sluis

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGemeenteraad

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 33, lid 3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-06-2010Nieuwe regeling

17-06-2010

Zeeuws Vlaams Advertentieblad, 30 juni 2010.

Verordening ambtelijke bijstand fractieondersteuning

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010
Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010
Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

 

Artikel 1
  • 1.

    Een raadslid en/of een fractie-assistent wendt zich tot de griffier of tot de door de griffier in overleg met de secretaris aangewezen ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

  • 2.

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3.

    Een raadslid en/of fractie-assistent wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van het griffiersbureau. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van het griffiersbureau kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meerdere ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2
  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid en/of de fractie-assistent niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid en/of fractie-assistent die het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid en/of de fractie-assistent het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4
  • 1.

    Indien een raadslid en/of fractie-assistent niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5
  • 1.

    Een raadslid en/of fractie-assistent kan aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 2.

    Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid en/of de fractie-assistent.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 6
  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde voor de raad, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage wordt door de raad vastgesteld en bestaat uit een vast bedrag van € 1.000,-- per fractie, waarvan ten hoogste een bedrag van € 350,-- gebruikt kan worden voor het voorzien in de onkosten voor een fractie-assistent.

  • 3.

    Het in lid 2 betreffende bedrag wordt elk jaar in de maand april uitgekeerd aan de fractie. Gezien het geringe bedrag dient er door de fracties geen rekening en verantwoording afgelegd te worden.

  • 4.

    Het in lid 2 genoemde bedrag kan aan het begin van iedere raadsperiode gewijzigd worden.

Artikel 7
  • 1.

    De fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende functie te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet worden gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke bestreden dienen te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen.

Artikel 8
  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald onder de titel “Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010”.

  • 2.

    Deze verordening treedt met onmiddellijke ingang in werking.

  • 3.

    Op dat tijdstip vervalt de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2007.