Organisatie | Westerkwartier |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerkwartier houdende regels omtrent budgethouders Budgethoudersregeling gemeente Westerkwartier 2019 |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente Westerkwartier 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Budgethoudersregeling gemeente Grootegast, Budgethoudersregeling gemeente Leek, Budgethoudersregeling gemeente Marum 2014, Budgetreglement 2015 gemeente Zuidhorn, Budgethoudersregeling gemeente Winsum 2015.
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2019 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 15-01-2019 |
Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen
Een budgethouder is bevoegd tot het betaalbaar stellen van facturen, nadat is vastgesteld dat de geleverde goederen en diensten zijn geleverd en voldoen aan de vooraf overeengekomen prijs, kwaliteit en kwantiteit. Deze vaststelling moet door een ander dan de budgethouder worden gedaan. Voor betalingen aan derden die via geautomatiseerd elektronisch berichtenverkeer geschieden is geen autorisatie door de budgethouder nodig.
De budgethouder legt verantwoording af over de realisatie van de beleidsdoelstellingen en de be-steding van middelen conform de afspraken van de planning- en controlcyclus.
De bepalingen in deze regeling welke betrekking hebben op de budgethouder zijn van overeenkom-stige toepassing op de hoofdbudgethouder.
Aldus besloten in de vergadering
van burgemeester en wethouders
van de gemeente Westerkwartier,
d.d. 15 januari 2019
F.H. Wiersma, burgemeester
A. Schulting, secretaris
Toelichting Budgethoudersregeling
Dit artikel beschrijft de belangrijkste begrippen uit de regeling.
Artikel 2 Aanwijzing budgethouders
De hoofdbudgethouder is de algemeen directeur. Deze functionaris bepaalt wie in de organisatie budgetverantwoordelijkheid krijgt en is dus verantwoordelijk voor de wijze waarop het budgethou-derschap binnen de gemeente wordt vormgegeven en wie als budgethouder kan fungeren. De hoofdbudgethouder/algemeen directeur benoemt één of meer van de directeuren als vervanger (met dezelfde rechten).
Binnen de organisatie zoals die per 1-1-2019 is ingericht, hebben de teamcoaches of teamleiders een centrale rol. Zij zijn degenen die als manager verantwoordelijk zijn voor een team en de resulta-ten. Gelet hierop worden de teamcoaches of teamleiders aangewezen als budgethouder. Omdat directeuren in voorkomende gevallen ook de verantwoordelijkheid voor een budget kunnen krijgen, kunnen ook zij worden aangewezen als budgethouder
De budgetten die onder de verantwoordelijkheid van een budgethouder vallen kunnen zo veel om-vattend zijn, dat het noodzakelijk is om het beheer daarvan toe te kunnen delen aan anderen dan de budgethouder. Daartoe mag een budgethouder een of meer budgetbeheerders aanwijzen.
Lid 4: Budgethouderschap bij programma’s, projecten en kredieten
Ook voor een krediet kan een budgethouder worden aangewezen.
Lid 5: Vervanging van budgethouder
Elke budgethouder benoemt zelf een vervangend budgethouder die optreedt bij afwezigheid van de budgethouder. Deze vervanger heeft dezelfde bevoegdheden als de budgethouder . Hij moet dus de bevoegdheden en verplichtingen als vermeld in deze budgethoudersregeling kunnen vormgeven en waarmaken.
Lid 6: Tijdelijk overnemen budgetverantwoordelijkheid door concerncontroller
In voorkomende gevallen kan de hoofdbudgethouder (= algemeen directeur) bepalen dat er ver-scherpt toezicht voor bepaalde budgetten geldt. Dat betekent concreet dat de betreffende budget-houder voor het aangaan van verplichtingen ook toestemming nodig heeft van de concerncontrol-ler.
Lid 7: Overzicht van budgethouders en -beheerders
Voor een goed inzicht van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden wordt een overzicht bij ge-houden van alle aangewezen budgethouders en budgetbeheerders.
Artikel 3 lid 4 verzamelfacturen
Het is toegestaan om verzamelfacturen direct te betalen die betrekking hebben op
teamoverstijgende leveranties of dienstverlening(en) zonder dat aan de betaling voorafgaand de goedkeuring van de betreffende budgethouders benodigd is. Daarbij kan men denken aan verza-melfacturen voor door meerdere, verschillende organisatorische onderdelen van de gemeente af-genomen elektriciteit, water, telefonie etc.
Artikel 4 Bevoegdheden en verplichtingen
Iedere budgethouder heeft bepaalde bevoegdheden (artikel 4) en bijbehorende verantwoordelijkhe-den.(artikel 3). De budgethouder is degene die er ambtelijk voor verantwoordelijk is om op een goe-de manier “als rentmeester” om te gaan met de toevertrouwende budgetten.
Artikel 6 Onder- en overschrijdingen
De budgethouder is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven en bud-gethouder is aangewezen. En tot maximaal de kosten van uitvoering van een in de begroting opge-nomen investering waarvoor hij als budgethouder is aangewezen.
Voor de financiële beheersing van de gemeentebegroting is het van belang dat budgethouders we-ten hoe “hun” budgetten zich ontwikkelen en waar risico’s op mee- en tegenvallers zijn. Van de budgethouders wordt een actieve rol verwacht.
In schema zijn de kaders en bevoegdheden met betrekking tot budgethouderschap als volgt