Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen. |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2019 | nieuwe regeling | 28-01-2019 |
Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen
1. De Vervangend Functionaris Gegevensbescherming van het team Audit van de gemeente Stichtse Vecht aan te wijzen als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.
2. Aan te wijzen als plaatsvervanger: de Chief Information Security Officer (CISO)
Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden
Verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is aangesteld voor het beheer van en het toezicht op de naleving van de beveiligingsprocedures reisdocumenten en rijbewijzen. Wegens nauwe overlap in de praktijk zal de beveiligingsfunctionaris, als onderdeel van zijn functie, ook de verantwoordelijkheid dragen voor de rol van beveiligingsfunctionaris BRP.
Functiebeschrijving van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen
Organisatie van de beveiliging
• het (laten) ontwikkelen, onderhouden en aanpassen van bestaande en nieuwe beveiligingsprocedures;
• het (laten) bekendmaken en toelichten van nieuwe/gewijzigde procedures bij medewerkers;
• het (laten) verzorgen van de beveiligingsonderwerpen tijdens het werkoverleg;
• het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen.
Onderzoek naar de status van de beveiliging
• de controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten en rijbewijzen mede aan de hand van de normeringen zoals beschikbaar gesteld in de Kwaliteitsmonitor;
• de controle op een juiste afhandeling van de zelfevaluatie zoals deze beschikbaar is gesteld in de Kwaliteitsmonitor;
• het (laten) actualiseren van het beveiligingsplan reisdocumenten en rijbewijzen op basis van deze controles en het overkoepelende informatiebeveiligingsbeleid opgesteld door de CISO van Gemeente Oosterhout;
• het bewaken van de uit te voeren acties voortkomend uit onderzoek, incidenten of uit de jaarlijkse actualisering van het beveiligingsplan;
• het (laten) verrichten van onderzoek bij incidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.
• gevaarlijk gedrag medewerker of niet volgen van procedures signaleren en bespreken en/of melden aan de burgemeester;
• geconstateerde tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen signaleren en bespreken en/of melden aan de burgemeester;
• verbeteringen aan voorzieningen of gebruikersprocedures/afspraken voorstellen;
• het registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten;
• het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester.