Samenstelling
Artikel 6 Samenstelling Adviesraad sociaal domein
- 1.
De Adviesraad sociaal domein bestaat uit maximaal 13 en minimaal 7 leden en een onafhankelijk voorzitter.
- 2.
Bij de benoeming van de leden van de Adviesraad sociaal domein wordt recht gedaan aan een evenredige afspiegeling van de diverse doelgroepen binnen het sociaal domein om een zo breed mogelijk draagvlak voor de Adviesraad sociaal domein na te streven.
- 3.
Het college benoemt en ontslaat de leden en de voorzitter van de Adviesraad sociaal domein.
- 4.
De voorzitter is onafhankelijk en heeft gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen, houdt overzicht, is procesgericht en is een bindende factor binnen de Adviesraad sociaal domein.
- 5.
De voorzitter, die geen deel uitmaakt van de Adviesraad sociaal domein en geen stemrecht heeft, wordt in samenspraak tussen de gemeente en de Adviesraad sociaal domein via een sollicitatieprocedure geworven.
- 6.
De Adviesraad sociaal domein wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter (vicevoorzitter) aan.
- 7.
De voorzitter wordt bij ziekte of afwezigheid vervangen door de plaatsvervangend voorzitter.
- 8.
De leden van de Adviesraad sociaal domein worden op persoonlijke titel benoemd. Zij hebben zitting in de Adviesraad sociaal domein zonder last of ruggenspraak.
- 9.
De leden van de Adviesraad sociaal domein zijn onafhankelijk en hebben geen zakelijke binding met de gemeente c.q. de gemeentelijke organisatie.
- 10.
De leden van de Adviesraad sociaal domein en de voorzitter zijn inwoner van de gemeente West Betuwe.
- 11.
Een lid van de Adviesraad sociaal domein kan niet tevens lid zijn van het college van burgemeester en wethouders, lid van de gemeenteraad of een commissie van de gemeenteraad dan wel medewerker zijn van de gemeente West Betuwe.
Artikel 7 Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden
- 1.
Benoeming van de leden van de Adviesraad sociaal domein gebeurt bij voorkeur op voordracht van de Adviesraad sociaal domein.
- 2.
De zittingsduur van de voorzitter en de leden van de Adviesraad sociaal domein bedraagt maximaal vier jaar.
- 3.
De voorzitter en de leden kunnen na afloop van één periode eenmaal voor eenzelfde zittingsperiode worden herbenoemd.
- 4.
Het lidmaatschap van de Adviesraad sociaal domein kan tussentijds worden beëindigd:
- a)
- a)
- a)
door intrekking van de benoeming door het college wanneer hij of zij de geheimhoudingsplicht, bedoeld in artikel 86 van de gemeentewet schendt of op voorstel van de Adviesraad sociaal domein wegens disfunctioneren van het lid, als dit voorstel bij meerderheidsbesluit en met reden omkleed wordt genomen.
- 5.
De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen en geven daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter van de Adviesraad sociaal domein. Een afschrift gaat naar het college.
- 6.
Als een lid tussentijds aftreedt dan wordt er door de Adviesraad sociaal domein een nieuw lid geworven welke wordt benoemd door het college.
- 7.
Aftredende leden blijven, zo mogelijk, hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien. Dit geldt niet ingeval van ontslag op grond van disfunctioneren.
- 8.
De Adviesraad sociaal domein stelt een rooster van aftreden op. Daarbij wordt gelet op een goede balans tussen continuïteit en vernieuwing.
Artikel 8 Taken voorzitter
Tot de taken van de voorzitter behoren:
- a.
het opstellen van de agenda in samenspraak met de leden van de Adviesraad sociaal domein;
- b.
het bepalen van dag en uur van de vergadering;
- c.
het leiden van de vergadering;
- d.
het peilen van meningen en het mededelen van uitslagen en stemmingen;
- e.
draagt zorg voor een jaarlijkse evaluatie van het functioneren binnen de Adviesraad sociaal domein;
- f.
het extern vertegenwoordigen van de Adviesraad sociaal domein;
- g.
het ondertekenen van uitgaande stukken van de Adviesraad sociaal domein.
Artikel 9 Vergaderingen, middelen en faciliteiten
- 1.
De presentiegelden voor de leden van de Adviesraad sociaal domein zijn afgestemd op maximaal 11 vergaderingen per jaar.
- 2.
De kartrekkers van de drie specialistengroepen kunnen in aanmerking komen voor een maximale onkostenvergoeding voor de vergaderingen van de betreffende specialistengroep bij hen thuis.
- 3.
De maximale onkostenvergoeding, zoals genoemd onder lid 2, bedraagt € 7,50 per overleg en wordt toegekend voor maximaal 22 bijeenkomsten x drie groepen x € 7,50 = totaal maximaal € 495,-- voor de periode tot 1 januari 2019.
- 4.
Het college stelt de Adviesraad sociaal domein in staat om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen vervullen. Het betreft hier ook informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te kunnen begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De Adviesraad sociaal domein kan ook zelf om informatie aan het college verzoeken.
- 5.
Vanuit het ambtelijk apparaat van de gemeente kan ambtelijke ondersteuning aan de Adviesraad sociaal domein worden geboden.
- 6.
De in het vijfde lid bedoelde ambtelijke ondersteuning is geen lid van de Adviesraad sociaal domein.
- 7.
De gemeente stelt jaarlijks aan de Adviesraad sociaal domein een budget beschikbaar ter voorziening in de uitvoering van de werkzaamheden en een onkostenvergoeding voor de leden en de voorzitter. De Adviesraad sociaal domein dient jaarlijks voor 1 april een aanvraag en begroting in.
- 8.
Het bedrag, bedoeld in zevende lid, wordt door het college vastgesteld.
- 9.
Door de gemeente West Betuwe wordt aan de Adviesraad sociaal domein vergaderruimte beschikbaar gesteld.
- 10.
De Adviesraad sociaal domein kan in overleg één of meer ambtenaren van de gemeente en/of derden uitnodigen de vergadering (deels) bij te wonen voor het geven van een nadere toelichting op beleidsontwikkelingen.
- 11.
De Adviesraad sociaal domein kan derden uitnodigen de vergaderingen bij te wonen voor het geven van toelichting, informatie en / of advies.
Artikel 10 Taken ambtelijke ondersteuning
Tot de taken van de ambtelijke ondersteuning behoren:
- a.
het bekend maken van de agenda;
- b.
zorgdragen voor de verspreiding van de agenda en vergaderstukken;
- c.
het bijwonen van alle vergaderingen en zorgdragen voor de besluitenlijst / notulen;
- d.
het mede bewaken van het beschikbaar gestelde budget;
- e.
het verzorgen van het archief.
Slotbepalingen
Artikel 11. Onvoorziene zaken
In de gevallen waarin deze Verordening niet voorziet beslist het college, gehoord de Adviesraad.
Artikel 12 Huishoudelijk reglement
Met inachtneming van deze verordening kan de Adviesraad sociaal domein in een huishoudelijk reglement regels stellen ten aanzien van de eigen werkwijze.
Artikel 13 Wijziging of intrekking verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de Adviesraad sociaal domein daarover is gehoord.
Artikel 14 Overgangsrecht zittende Wmo-leden
- 1.
De voorzitter en leden die na inwerkingtreding van deze Verordening zittende zijn in de Wmo- raad worden, zonder nieuwe benoeming, automatisch voorzitter en lid van de adviesraad sociaal domein zoals bedoeld in deze Verordening.
- 2.
De zittende periode van benoeming in de Wmo- raad van de zittende leden zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel wordt meegenomen na de inwerkingtreding van deze Verordening.
Artikel 15 Inwerkingtreding en vervallenverklaring
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking hiervan en werkt terug tot en met 1 januari 2019.
- 2.
Op het moment van inwerkingtreding vervallen de verordeningen Adviesraad Sociaal Domein van de gemeenten Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen.
Artikel 16 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad sociaal domein West Betuwe 2019.