Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent een Dienst van Algemeen Economisch Belang Aanwijzingsbesluit DAEB Stichting Ede Marketing

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent een Dienst van Algemeen Economisch Belang Aanwijzingsbesluit DAEB Stichting Ede Marketing
CiteertitelAanwijzingsbesluit DAEB Stichting Ede Marketing
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-201901-06-2019nieuwe regeling

22-01-2019

gmb-2019-21203

103788

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede houdende regels omtrent een Dienst van Algemeen Economisch Belang Aanwijzingsbesluit DAEB Stichting Ede Marketing

Gelezen het voorstel aan burgemeester en wethouders d.d. 22 januari 2019 , met nr. 103788.

 

Gelet op:

artikel 160, eerste lid, aanhef en onder a en e, van de Gemeentewet;

artikelen 14 en 106 VWEU en protocol 26;

het Vrijstellingsbesluit van de Commissie voor diensten van algemeen economisch belang van 11 januari 2012, 2012/21/EU, C (2011) 9380, PbEU 2012/ L7 (hierna: Vrijstellingsbesluit DAEB).

 

Overwegende dat:

om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) inneemt binnen de Europese regelgeving, daarvoor een Stichting Ede Marketing specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB moet worden belast;

  • het naar mening van de gemeenteraad en burgemeester en wethouders van Ede noodzakelijk is om deze diensten aan Stichting Ede Marketing toe te vertrouwen, omdat daarmee in hoge mate wordt voldaan aan algemene behoeften van grote groepen Edese burgers, ondernemers en bezoekers en zij het daarom belangrijk vinden dat deze dienst kan worden aangeboden;

  • de gemeente Ede onder meer tot doel heeft om in het algemeen belang door middel van Citymarketing het sociaal-economisch klimaat in Ede te bevorderen waardoor het imago van Ede verbetert en er meer inwoners, toeristen, bedrijven en studenten worden aangetrokken en behouden in Ede. Met daarbij een groei in: de bestedingen door toeristen, het aantal evenementen die bijdragen aan het imago, het aantal ondernemingen dat zich hier vestigt en aantal inwoners en het aantal studenten dat in Ede woont/studeert.

  • de gemeente Ede heeft geconstateerd dat Citymarketing een dienst is die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen wordt ingevuld;

  • Stichting Ede Marketing als taken heeft:

    • o

      Invullen van de gastheerschapfunctie voor Ede

    • o

      Ontwikkelen van marketingcommunicatie activiteiten voor verschillende doelgroepen

    • o

      Collectief accountmanagement voor relevante doelgroepen

    • o

      Aanspreekpunt, aanjagen en coördinatie en kenniscentrum op gebied van evenementen

  • en vanuit haar doelstelling kan bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente Ede;

  • de gemeente Ede daarom bereid is om de Stichting Marketing Ede te subsidiëren;

  • indien de voorgenomen subsidie staatssteun oplevert deze rechtmatig wordt verstrekt in overeenstemming met het DAEB-Vrijstellingsbesluit;

  • burgemeester en wethouders als uitgangspunt hanteren dat Stichting Ede Marketing op transparante wijze financiële verantwoording aflegt.

 

Besluit: de marketing van Ede ten behoeve van het bevorderen van het sociaal-economisch klimaat als Dienst van Algemeen Economisch Belang, en daartoe het aanwijzingsbesluit DAEB Stichting Ede Marketing vast te stellen.

 

 

a. Aan te wijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang, de volgende diensten:

  • 1.

    invullen van de gastheerschapfunctie voor Ede;

  • 2.

    collectief accountmanagement voor relevante doelgroepen; en

  • 3.

    aanspreekpunt aanjager, coördinator en kenniscentrum op gebied van evenementen.

  • 4.

    ontwikkelen van marketingcommunicatie activiteiten voor verschillende doelgroepen.

Burgemeester en wethouders zijn belast met toezicht op de tenuitvoerlegging hiervan. Zodra de omvang van deze openbare opdracht wordt verruimd tot nieuwe diensten, dient het aanwijzingsbesluit dienovereenkomstig te worden aangepast, binnen de beperkingen van artikel 106, lid 2, van het VWEU (verdrag betreffende de werking van de Europese Unie).

 

b. Aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:

De verplichtingen vloeien voort uit het collegebesluit d.d. 25 april 2017 om te starten met voorbereidingen van de voorgestelde citymarketingorganisatie. De verplichtingen worden voor een termijn van 4 jaar opgelegd.

 

c. Betrokken onderneming en het betrokken grondgebied:

De verplichting van algemeen economisch belang wordt opgelegd aan Stichting Ede Marketing en geldt voor het grondgebied van de gemeente Ede.

 

d. Aard van de uitsluitende of bijzondere rechten, die de ondernemingen zijn toegekend:

Geen.

 

e. De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:

De vergoeding die Stichting Ede Marketing ontvangt is gebaseerd op de methode van kostentoerekening. Voor vergoeding in aanmerking komt het verschil tussen de in aanmerking te nemen inkomsten en uitgaven, inclusief een redelijke winst. Dit kan worden uitgedrukt in de volgende formule:

Compensatie DAEB = kosten DAEB + redelijke winst - inkomsten DAEB

Kostenparameter en berekening compensatie

De jaarlijkse compensatie wordt berekend op basis van de volgende kostenparameter:

  • Voor activiteiten 1 tot en met 3: aantal uren x afrekeneenheid DAEB (prijs per uur)

  • Voor activiteit 4: aantal media-uitingen x afrekeneenheid DAEB (prijs per media-uiting)

De prijs per uur wordt vooraf geraamd, aan de hand van de door Stichting Ede Marketing opgestelde jaarbegroting en de prognose van de activiteiten. De gehanteerde afrekeneenheid DAEB bestaat uit een prognose van alle directe kosten voor uitvoering van de DAEB. Om controle achteraf mogelijk te maken zal Stichting Ede Marketing de ureninzet in een urenregistratiesysteem opnemen.

 

Inkomsten DAEB

De in aanmerking te nemen inkomsten omvatten alle met de DAEB behaalde inkomsten, als bedoeld in artikel 5, vierde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB.

 

Uitgaven DAEB

De in aanmerking te nemen kosten omvatten alle kosten die voor het beheer van de DAEB worden gemaakt, als bedoeld in artikel 5, derde lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB. Deze worden aan de hand van algemeen aanvaarde beginselen van kostprijsadministratie berekend.

De Stichting Ede Marketing verricht geen andere economische activiteiten dan deze DAEB. Daarom kunnen al haar kosten in aanmerking worden genomen. Indien de Stichting Ede Marketing van plan is om wel andere economische activiteiten te gaan verrichten, dan meldt zij dit minimaal drie maanden van tevoren bij burgemeester en wethouders zodat dit besluit kan worden aangepast.

 

Redelijke winst

Voor de berekening van de redelijke winst wordt toepassing gegeven aan de safe-harbour regeling die is opgenomen in artikel 5, zevende lid, van het Vrijstellingsbesluit DAEB. Dat wil zeggen dat een rendement op kapitaal dat niet hoger ligt dan de relevante swaprente, met een opslag van 100 basispunten, als redelijke winst wordt beschouwd. De relevante swap-rente stemt overeen met de duur van de DAEB (vier jaar).

 

Verhouding DAEB en overeenkomst

De conform dit besluit bepaalde vergoeding geldt als plafond voor de toekenning voor compensatie van de DAEB. Burgemeester en wethouders kunnen een lagere vergoeding toekennen voor de uitvoering van de DAEB, voor zover daarin is voorzien in de jaarlijkse subsidieverlening.

 

f. De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

  • 1.

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Ede zal de dienstverlening en de financiële verantwoording regelmatig (laten) controleren, ten minste ieder jaar gedurende de periode gedurende welke Stichting Ede Marketing met het beheer van de in dit besluit genoemde diensten van algemeen economisch belang is belast en aan het einde van die periode.

     

  • 2.

    De Stichting Ede Marketing overlegt jaarlijks:

    • een financieel jaarverslag, bestaande uit een overzicht van inkomsten en uitgaven inclusief een toelichting;

    • een jaarrekening, inclusief een balans en toelichting;

    • een overzicht van het aantal werkzame personen in het betreffende jaar.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders controleren jaarlijks of sprake is van overcompensatie. Als in enig jaar sprake is van overcompensatie die maximaal 10% van de gemiddelde vergoeding bedraagt, dan wordt deze verrekend met de vergoeding die wordt toegekend in het volgende jaar. Als sprake is van een overschot van meer dan 10% of als de DAEB aanwijzing in dat jaar wordt beëindigd, dan moet het overschot op het eerste verzoek van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede worden terugbetaald door Stichting Ede Marketing.

Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2019.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit DAEB Stichting Ede Marketing.

Bezwaarclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Ede, postbus 9022, 6710 HK Ede.

 

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 22 januari 2019, zaaknummer 103788.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

drs. P.C.M. van Elteren

de secretaris,

mr. L.J. Verhulst

de burgemeester.

Toelichting

 

Het merk Ede is als zodanig niet commercieel te exploiteren zoals commerciële merken die samenhangen met commerciële prestaties of goederen. De aangewezen activiteiten onderscheiden zich van “normale” marketingactiviteiten: deze laatste activiteiten zijn gericht op het vermarkten van één specifiek commercieel product of dienst met als oogmerk winstoptimalisatie voor de betreffende producent of dienstenleverancier.

De gemeente is verantwoordelijk voor het algemeen belang van Ede als stad, economische groeikern, kennisregio en leefomgeving. Vanuit dat oogpunt geredeneerd is het dan ook niet denkbaar of gewenst dat een commerciële partij eigenaar zou kunnen worden van het merk Ede. Het merk zal altijd ter vrije beschikking moeten staan van de gemeenschap. Mede daarom is niet denkbaar dat een onderneming uit eigen beweging of daartoe aangespoord door een gemeentelijke bijdrage over zou gaan tot ontwikkeling en beheer van het merk Ede Waarbij het algemeen belang van Ede zoals benoemd centraal staat. In die zin is sprake van marktfalen.

 

Algemeen belang

De eerste taak die is omschreven is het gastheerschap. Hieronder valt het welkom heten van bezoekers aan de gemeente en het toegankelijk maken van informatie over het gebied voor huidige en toekomstige groepen bezoekers, bewoners, bedrijven en studenten. Hieronder valt bijvoorbeeld informatie over de Veluwe. Dit grote natuurgebied is zeer belangrijk voor de biodiversiteit en Natura 2000 doelstellingen.

Het gaat ook over stedelijk en historisch erfgoed, bijvoorbeeld de relatie tussen Ede en de Tweede Wereldoorlog. Gastheerschap speelt een belangrijke rol in het mogelijk maken van de Stadsvisie Ede 2030 die in april 2017 is vastgesteld door de raad, zaaknummer 64252. Eén van de doelen van deze visie is het zijn van een herkenbare stad. Gastheerschap kan bijdragen verder aan het aantrekken van bepaalde evenementen, waardoor invullen wordt gegeven aan evenementenbeleid. En het is een manier om het thema Food en inwoners te verbinden. In brede zin gaat gastheerschap over de identiteit van dit gebied, de trots van inwoners en het faciliteren van gebruik van alle voorzieningen die gemeente te bieden heeft.

 

De tweede taak is het collectief accountmanagement voor doelgroepen. Het gaat hier om relatiemanagement en het verbinden van partijen die samen kunnen bijdragen aan het realiseren van doelstellingen van de gemeente Ede. Zo profileert de gemeente Ede zich als Food & Veluwe gemeente. Dit moet in de komende jaren invulling gaan krijgen o.a. door het World Food Center. Onderdeel hiervan is bijvoorbeeld de World Food Experience: een interactief museum (experience center) waar bezoekers kunnen leren en ervaren hoe voedsel wordt gemaakt, wordt bereid en smaakt. Maar er loopt ook een initiatief om een onderzoeksprogramma naar het World Food Centre te halen. Dit zal een bijdrage leveren op thema’s als gezondheid & voeding en de relatie tussen de groeiende wereldbevolking en voeding. Om dit soort ambitieuze doelstellingen te kunnen realiseren is het noodzakelijk om de juiste samenwerkingspartners aan te trekken: dit kunnen andere overheden zijn, onderzoeksinstellingen of het bedrijfsleven.

 

De derde taak is die van aanjager, coördinator en kenniscentrum op het gebied van evenementen. Evenementen vervullen een belangrijke maatschappelijke functie. Zij zorgen voor verbinding tussen inwoners en bevorderen daardoor de sociale cohesie en het algeheel welbevinden. De gemeente Ede daarom al jarenlang beleid gericht op het stimuleren en maken van evenementen. Verwezen wordt bijvoorbeeld naar de Nota Evenementenbeleid van juni 2011, zaaknummer 620603. Het belang van evenementen voor de gemeente wordt recent opnieuw bevestigd in het bestuursakkoord 2018-2022 met als titel ‘Ruimte voor Ede’.

 

De vierde taak is het ontwikkelen van marketing en communicatie activiteiten voor doelgroepen. Deze activiteit moet worden gezien als voorwaardenscheppend voor realisatie van gastheerschap, accountmanagement en aanjager, coördinator en kenniscentrum op het gebied van evenementen. De activiteit draagt daarmee bij aan het algemeen belang dat met deze activiteiten wordt beoogd. Het is de bedoeling dat de Stichting Ede Marketing zorgt voor vermarkting van het merk ‘Ede’. Deze activiteit wordt door de markt niet opgepakt. Reguliere marketing activiteiten die worden uitgevoerd door externe marketingbureaus vallen niet onder deze DAEB. Voor dit soort activiteiten kan de Stichting Ede Marketing wel namens de gemeente opdrachten verstrekken.

 

Proportionaliteit

De maatregel is proportioneel, omdat alleen activiteiten als DAEB worden aangewezen die noodzakelijk zijn voor het versterken van het merk Ede en het realiseren van doelstellingen van algemeen belang. Waar de markt kan voorzien in activiteiten op het gebied van - bijvoorbeeld - marketing dan zal de Stichting Ede Marketing die namens de gemeente inkopen. Deze ingekochte activiteiten vallen buiten het bereik van dit DAEB-besluit.

 

Subsidiariteit

Er zijn geen andere staatssteunoplossingen voor deze situatie dan het opleggen van een DAEB.