Organisatie | Molenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de griffier van de gemeente Molenlanden 2019 |
Citeertitel | Verordening instructie voor de griffier 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening instructie griffier |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2019 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 02-01-2019 |
Artikel 1. Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad, de raad en door de raad ingestelde werkgroepen/commissies/organen.
Artikel 2. Verantwoordelijkheden
1. De griffier is verantwoordelijk voor de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en uitvoering van de bijeenkomsten van de raad en door de raad ingestelde werkgroepen/commissies/organen.
2. De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en processen ten behoeve van besluitvorming door de raad.
3. De griffier beoordeelt de door het college aangeleverde brieven, raadsvoorstellen en overige stukken en zendt stukken -indien nodig- voor aanvulling en correctie retour.
4. De griffier is verantwoordelijk voor de procedurele afhandeling van ingekomen stukken aan de raad.
5. De griffier is verantwoordelijk voor ondersteuning van burgers die gebruik willen maken van de mogelijkheden tot burgerparticipatie.
Artikel 3. Vergaderingen van de raad, raadscommissies en werkgroepen
De griffier of diens plaatsvervanger is aanwezig bij vergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige digitale verslaglegging van de vergaderingen.
De griffier is verantwoordelijk voor de verzending van de voorlopige agenda en alle overige stukken aan de raadsleden.
Artikel 4. Ondersteuning van de voorzitters, fracties en raadsleden
De griffier zorgt voor aanvullende ondersteuning als daaraan behoefte is.
De griffier biedt (on)gevraagd ondersteuning aan raadsleden, fracties of de volledige raad ten behoeve van
hun functioneren. Deze ondersteuning kan zowel logistiek, tactisch als strategisch van aard zijn.
Artikel 6. Ambtelijke bijstand
Op verzoek van raadsleden zorgt de griffier, in samenwerking met de gemeentesecretaris, voor ambtelijke
bijstand. Hiervoor wordt een verordening op de ambtelijke bijstand opgesteld.
Artikel 7. Organisatie griffie
1. De griffier geeft leiding aan de griffie.
2. De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de medewerkers van de griffie.
3. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.
4. De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de raad over de wijze van omgaan hiermee.
5. Bij afwezigheid van de griffier treedt de door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier in zijn plaats.
1. De raad is werkgever van de griffier en delegeert de uitvoering daarvan aan de werkgeverscommissie (verordening werkgeverscommissie gemeente Molenlanden). De griffier legt over zijn handelen verantwoording af aan de werkgeverscommissie.
2. De voorzitter van de raad en de plaatsvervangend voorzitter van de raad dragen zorg voor de functionele aansturing van de griffier.
1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad.
2. Naast de instructie voor de griffier geldt het functieprofiel.