Organisatie | Kompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Kompas houdende regels omtrent financieel beleid Financiële verordening Kompas |
Citeertitel | Financiële verordening Kompas |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening Kompas.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2017 | nieuwe regeling | 06-03-2017 |
[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing om de regeling op overheid.nl te kunnen plaatsen. De oorspronkelijke bekendmaking heeft op papier plaatsgevonden.]
Het algemeen bestuur van Kompas;
gelet op artikel 20 Gemeenschappelijke Regeling Kompas;
gelet op artikel 212 Gemeentewet;
"Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van Kompas, gemeentelijk collectief voor werk, inkomen en zorg".
Titel 1. Begroting en verantwoording
Bij iedere begroting en jaarstukken wordt een overzicht gegeven van de toedeling van de producten uit de productraming aan de programma's. Van de programma-indeling ingevolge artikel 1 wordt niet afge-weken, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigen. Wijzigingen worden bij de begroting expliciet ver-meld.
Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaar-rekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maat-regelen tot herstel.
Artikel 12. Financieringsfunctie
Het algemeen bestuur stelt in een treasurystatuut nadere regels omtrent de doelstellingen, randvoor-waarden, risicobeheer, betalingsverkeer en administratieve organisatie van de treasuryfunctie.
Artikel 13. Registratie bezittingen, activa en vermogen.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkelingen van de bezittingen en het vermogen van de dienst systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de vorderingen, de liquiditeiten, de opgeno-men leningen en de schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmidde-len tenminste eenmaal in de vijf jaar.
Artikel 14. Weerstandsvermogen en risicomanagement
In de risicoparagraaf van de begroting en van de jaarstukken worden opgenomen de risico's van mate-rieel belang en een inschatting van de kans dat deze risico's zich voordoen. Voor zover van toepassing geeft het dagelijks bestuur in deze paragraaf tevens aan de weerstandscapaciteit en in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico's van materieel belang met een weerstandscapaciteit kunnen wor-den opgevangen.
Artikel 15. Onderhoud kapitaalgoederen
Indien van toepassing doet het dagelijks bestuur bij de begroting en jaarstukken verslag over de voort-gang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallige onderhoud aan gebouwen in eigendom van de dienst.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het dagelijks bestuur in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
In de bedrijfsvoeringparagraaf wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringparagraaf van de jaarstukken wordt gerapporteerd over de in de begro-ting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen. Daarbij wordt speciaal aandacht gegeven aan:
Titel 4. Financiële organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 20. Financiële organisatie
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, ver-antwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd.