Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand 2018 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand 2015.
De regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-01-2019 | 08-05-2020 | nieuwe regeling | 14-11-2017 | 17h009748 / h170055787 |
Het college van burgemeester en wethouders;
gelet op boek 1 Burgerlijk Wetboek, het Besluit Burgerlijke Stand 1994
en artikelen 4 en 5 van de wet rechten burgerlijke Stand;
gelezen het voorstel van 24 januari 2017, nr 17.0005;
overwegende dat er is besloten benoeming en beëdiging voor één dag toe te staan van een persoon tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en in het reglement van de burgerlijke stand een borging ingebouwd moet worden ter voorkoming van onrechtmatigheden omtrent het sluiten van huwelijken.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 5 Leiding van de afdeling
De senior medewerker KCC is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand.
De burgerlijke stand is gesloten, als de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen, waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat de burgerlijke stand gesloten is, als belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Harderwijk in haar vergadering van 14 november 2017,
onder nummer
de secretaris,
de burgemeester,
Bijlage 1. Verzoek eenmalige benoeming
Ondergetekenden verzoeken in verband met hun voorgenomen huwelijk / partnerschapsregistratie de in dit formulier genoemde persoon éénmalig aan te wijzen als onbezoldigd “buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand”.
Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar
Achternaam : __________________________________________________________° man ° vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Achternaam : __________________________________________________________° man ° vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Datum en tijd van het huwelijk / partnerschapsregistratie
Datum : ____ / ____ / ________
Gegevens te benoemen ambtenaar
Achternaam : __________________________________________________________° man ° vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 1 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 2 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening te benoemen ambtenaar : ________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
* kopie legitimatiebewijs van de trouwambtenaar
* kopie benoemingsbesluit en beëdigingsakte van de trouwambtenaar
Het verzoek moet uiterlijk 3 maanden voor het huwelijk / partnerschapsregistratie zijn ingediend.
Een toga van de trouwambtenaar mag geen logo of wapen van een andere gemeente dan de gemeente Harderwijk bevatten.
Bijlage 2. Verzoek eenmalige benoeming (met beëdiging)
Ondergetekenden verzoeken in verband met hun voorgenomen huwelijk / partnerschapsregistratie de in dit formulier genoemde persoon éénmalig aan te wijzen als onbezoldigd “buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand”.
Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar
Achternaam : __________________________________________________________° man ° vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Achternaam : __________________________________________________________° man ° vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Datum en tijd van het huwelijk / partnerschapsregistratie
Datum : ____ / ____ / ________
Gegevens te benoemen ambtenaar
Achternaam : __________________________________________________________° man ° vrouw
Geboortedatum en –plaats : ____ / ____ / ________ te _____________________________________
Adres : __________________________________________________ Huisnummer: _____________
Postcode / woonplaats : _________________ te __________________________________________
Telefoonnummer(s) : ________________________________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 1 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening bruid(egom) partner 2 : ___________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening te benoemen ambtenaar : ________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
* kopie legitimatiebewijs van de trouwambtenaar
* Verklaring omtrent Gedrag niet ouder dan 6 maanden
* Uittreksel uit de basisregistratie personen (inclusief gegevens over aan- of afwezigheid van curatele) niet ouder dan 1 maand.
Let op: het verzoek moet uiterlijk 4 maanden voor het huwelijk / partnerschapsregistratie zijn ingediend.
In het geval het huwelijk / partnerschapsregistratie wordt voltrokken door een eenmalig benoemde ambtenaar (inclusief beëdiging) dan gelden de volgende voorwaarden:
Datum van huwelijk / partnerschapsregistratie moet bekend zijn. Indien het huwelijk / de partnerschapsregistratie wordt uitgesteld nadat benoeming en beëdiging heeft plaatsgevonden moet een nieuwe benoeming en/of beëdiging plaatsvinden. Het verzoek moet opnieuw aan alle voorwaarden voldoen. Ook moeten de kosten opnieuw betaald worden.
Voordat een huwelijk / partnerschapsregistratie voltrokken kan worden moet er na de benoeming een beëdiging hebben plaatsgevonden. Een beëdigingszitting vindt 1 x per maand (let op de termijn) op woensdag plaats bij de rechtbank Gelderland, locatie Arnhem. De gemeente Harderwijk zorgt ervoor dat de rechtbank van de benoeming op de hoogte wordt gesteld. De rechtbank roept de te beëdigen ambtenaar op. De rechtbank stuurt na de zitting de beëdigingsakte op naar de gemeente.
Voordat een benoemde ambtenaar het huwelijk / partnerschapsregistratie mag voltrekken moet er een gesprek met een trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk hebben plaatsgevonden, om er voor te zorgen dat een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie voldoet aan de eisen die de wet eraan stelt. Indien dit gesprek voor de ceremonie niet heeft plaatsgevonden, neemt de trouwambtenaar van de gemeente Harderwijk het wettelijke gedeelte (ja-woord) voor haar rekening. De benoemde ambtenaar rest in dat geval alleen de speech.
Bijlage 4. Verzoek trouwlocatie naar keuze
Deze aanvraag levert u in of stuurt u op naar de gemeente Harderwijk, ter attentie van de KCC, team Stadswinkel. Uiterlijk 3 maanden voor de huwelijksdatum of datum (omzetting)registratie partnerschap vraagt u toestemming voor de trouwlocatie 1 naar keuze. U ontvangt binnen 4 weken schriftelijk antwoord van ons.
Gegevens bruidspaar/ partnerschapspaar
Naam bruid(egom) / partner 1 : ________________________________________________________
Naam bruid(egom) / partner 2 : ________________________________________________________
Gegevens huwelijksvoltrekking of (omzetting) registratie partnerschap
Datum : ____ / ____ / ________
Gegevens over de trouwlocatie van uw keuze
Bij keuze voor een buitentrouwlocatie geeft u ook een binnentrouwlocatie op. Deze zijn allebei op hetzelfde terrein. Bij slecht weer wijkt u uit naar deze binnentrouwlocatie.
Keuze trouwlocatie : ________________________________________________________________
_________________________________________________________________
° binnentrouwlocatie ° buitentrouwlocatie
Bij slecht weer is de binnentrouwlocatie : ___________________________________________
Contactpersoon keuzetrouwlocatie : _________________________________________________
Telefoonnummer contactpersoon : _________________________________________________
Handtekening bruid(egom) / partner 1 : __________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
Handtekening bruid(egom) / partner 2 : __________________________________________________
Datum / Plaats : ____ / ____ / ________ te ______________________________________________
* kopie legitimatiebewijzen van het bruidspaar / partnerschapspaar
* overeenkomst met eigenaar / beheerder van de trouwlocatie
Naast gebouwen kunnen ook vaartuigen aangewezen worden. Zij moeten hun reguliere ligplaats hebben in de gemeente Harderwijk of een rondvaartvergunning van de gemeente Harderwijk hebben. De ceremonie moet binnen de gemeentegrens van Harderwijk plaatsvinden. De coördinaten van de plaats van de ceremonie moeten aan de senior medewerker van het KCC worden doorgegeven.
Voor vastlegging van de datum van het huwelijk of de (omzetting van) partnerschapsregistratie in de huwelijksagenda van de gemeente wordt het schriftelijke verzoek en de overeenkomst tussen het bruidspaar en eigenaar/beheerder van de trouwlocatie overgelegd in de Stadswinkel van de gemeente Harderwijk.
Het verzoek met de overeenkomst moet 3 maanden vóór de datum van het huwelijk of de (omzetting van) partnerschapsregistratie zijn overgelegd om tot aanwijzing als trouwlocatie over te kunnen gaan. Voor overeenkomsten die op een later tijdstip worden overgelegd, moet er rekening mee worden gehouden dat de aanwijzing als trouwlocatie niet op tijd kan worden gehonoreerd.
Het bruidspaar moet ervan op de hoogte zijn dat ingeval de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand niet gegarandeerd is en/of wanneer niet wordt voldaan aan de eisen die zijn gesteld aan een trouwlocatie, de ambtenaar de bevoegdheid heeft af te zien van de sluiting van het huwelijk/de partnerschap (er is dan geen recht op teruggave van (of een deel van) de betaalde leges).
Toelichting Reglement Burgerlijke Stand 2018
Het Reglement burgerlijke stand regelt een aantal zaken rondom de burgerlijke stand.
Het reglement heeft betrekking op de voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Ook heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als huis der gemeente, speciaal voor het sluiten van huwelijken en (omzetten) van partnerschapsregistraties. Het aanwijzen is wel aan grenzen gebonden.
Verder regelt het reglement hoe een kosteloos en een eenvoudig huwelijk of (omzetting) partnerschapsregistratie (anders dan de reguliere) in de gemeente Harderwijk plaatsvindt.
In het reglement worden de openingstijden geregeld van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk.
Als laatste worden een aantal bevoegdheden in dit reglement gemandateerd.
Daar waar in de toelichting de term ‘huwelijk’ wordt gebruikt, wordt ook bedoeld de partnerschapsregistratie of de omzetting van de partnerschapsregistratie in een huwelijk.
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement beschreven.
Het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt nadrukkelijk gemaakt. Een ambtenaar van de burgerlijke stand verricht alle werkzaamheden die uit de wet voortvloeien (artikel 16a lid 1 Boek 1 Burgerlijk Wetboek). Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand daarentegen kan uitsluitend worden belast met werkzaamheden die te maken hebben met het voltrekken van een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap (artikel 16a lid 2 Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Harderwijk kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis.
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand geldt dat alleen personen die werkzaam zijn in het KCC kunnen worden benoemd. Een ambtenaar van de burgerlijke stand krijgt vanuit het Burgerlijk Wetboek bepaalde werkzaamheden opgedragen, waardoor het gewenst is deze taken door een vakspecialist uit te laten voeren.
In tegenstelling tot de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken en (omzetting) van partnerschappen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke standen in vaste dienst (lid 2), burgemeester, wethouders en raadsleden (lid 3) en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke standen die voor één huwelijk worden benoemd.
Hierbij wordt een verschil gemaakt tussen een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand uit een andere gemeente (lid 4), of een persoon die niet eerder benoemd en beëdigd is (lid 5).
Door het opnemen van het vierde lid, is het mogelijk een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk te benoemen en onder welke voorwaarden dit wordt toegestaan. Deze te benoemen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet op moment van het verzoek reeds (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn, benoemd en beëdigd in een andere gemeente. Indien de benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand niet meer geldig is, of van rechtswege is vervallen, dan kan op grond van het vijfde lid een benoeming en beëdiging plaatsvinden. Dit geldt ook voor personen die niet eerder ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn geweest.
Door het opnemen van het vijfde lid wordt voldaan aan het besluit van 24 januari 2017 benoeming en beëdiging voor één dag toe te staan van een persoon tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. In hetzelfde besluit werd gevraagd een borging in het reglement van de burgerlijke stand te bouwen ter voorkoming van onrechtmatigheden omtrent het sluiten van huwelijken. Hier is uitvoer aan gegeven in het zevende lid. Dit lid bepaald dat er in bijlage 3 bij dit reglement nadere regels zijn gesteld die van toepassing zijn op de persoon die op grond van het vijfde lid moet worden benoemd of het bruidspaar wiens huwelijk of partnerschap het betreft.
In het zesde lid worden de termijnen genoemd waarbinnen een verzoek voor een eenmalige benoeming moet zijn ingediend.
Bijlage 1 bij het reglement is het aanvraagformulier voor een eenmalige benoeming van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Bijlage 2 is het aanvraagformulier voor het eenmalig benoemen en beëdigen van een persoon. Bijlage 3 bevat nadere regels die ook gelden voor deze persoon en/of het bruidspaar/partners.
In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode kan worden benoemd.
De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand is verbonden aan de periode dat de ambtenaar van de burgerlijke stand onafgebroken werkzaam is binnen het KCC van de gemeente Harderwijk. Deze benoeming vervalt van rechtswege als de ambtenaar van de burgerlijke stand niet meer werkzaam is binnen het KCC.
De benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in het tweede lid, is voor de duur van het dienstverband. Tenzij er in de ontslagbrief expliciet is opgenomen dat de benoeming in stand blijft.
De benoemingsperiode voor bestuurders, lid 3, is voor in onbepaalde tijd.
Op grond van artikel 2 is het mogelijk benoemd te worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijk. De termijn voor dergelijke benoemingen is vanzelfsprekend een dag (lid 4).
Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht, op grond van artikel 1 Besluit Burgerlijke Stand, zijn ambtswerkzaamheden in het gemeentehuis.
De reguliere burgerlijke stand werkzaamheden, zoals het opmaken van akten vinden plaats in de locaties genoemd onder het eerste lid.
In het tweede lid zijn locaties opgenomen die zijn aangewezen als trouwlocatie.
Het derde lid maakt het mogelijk een trouwlocatie op verzoek van een bruidspaar / partners voor één dag aan te wijzen.
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis wordt binnen de gemeente Harderwijk ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Een voorwaarde is overigens wel dat er een binnenlocatie voorhanden moet zijn op het moment dat het weer of een andere omstandigheid een huwelijk in de buitenlucht niet toelaat.
Om een locatie te kunnen aanwijzen als trouwlocatie moet er met een aantal voorwaarden rekening gehouden worden. In bijlage 4 bij dit reglement “Verzoek trouwlocatie naar keuze” onder eisen zijn deze voorwaarden opgenomen. De belangrijkste voorwaarde is de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze moet gewaarborgd zijn. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand mag op de huwelijksdag weigeren het huwelijk te sluiten als de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.
Artikel 5 Leiding van de afdeling
Artikel 2 van het besluit burgerlijke Stand zegt dat het college, voor zoveel nodig, een ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijst die belast is met de dagelijkse leiding.
De directeur en de teamleider KCC hebben de algemene leiding over de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot het vervullen van de aan hem opgelegde verplichtingen vanuit de wet. Hij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot de directeur of teamleider. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.
Artikel 6 Kosteloze en eenvoudige huwelijken
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Harderwijk verplicht minimaal twee keer per week paren de gelegenheid te geven kosteloos een huwelijk te kunnen sluiten. In dit artikel staat hoe een kosteloos huwelijk in Harderwijk plaatsvindt.
Een eenvoudig huwelijk is een huwelijk met een sober karakter voor een laag tarief.
Voor kosteloze en eenvoudige huwelijken geldt dat deze niet voltrokken kunnen worden door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die voor een dag is benoemd. Dit heeft voornamelijk te maken met de aard van ceremonies. Beide huwelijken lenen zich niet voor eigen invulling. Dit is alleen mogelijk bij de reguliere huwelijken.
Artikel 1:16c BW verplicht het college de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te bepalen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht de verschillende werkzaamheden, met uitzondering van de huwelijksvoltrekkingen, tijdens de openingstijden van de Stadswinkel. Voor het doen van geboorteaangifte is van 9.30 uur tot en met 10.30 uur het geboorteloket in het ziekenhuis St Jansdal geopend.
Door het gewijzigd gebruik van het Stadhuis, als Huis van de Stad, is het mogelijk huwelijken in de trouwzaal van het Stadhuis op ieder gewenst tijdstip en dag te sluiten, met uitzondering van de zondag.
Om adequaat te kunnen handelen zijn de volgende taken gemandateerd aan de Senior medewerker KCC:
Het komt voor dat het Stadhuis een aantal dagen dicht is rondom de feestdagen (artikel 8 lid 3). Dit is voor de burgerlijke stand bijzonder ongewenst voor geboorte- en overlijdensaangiften. Door het opnemen van dit artikel wordt het voor de directeur of teamleider KCC mogelijk gemaakt de burgerlijke stand extra te openen. Het is via dit artikel ook mogelijk om genoemde tijden in artikel 7 sub c tijdelijk aan te passen. De mogelijkheid om op zondag te trouwen wordt ondanks het derde lid niet toegestaan.
Bij het reglement zijn 4 bijlages opgenomen. Als blijkt dat een wijziging in één van de bijlages noodzakelijk is, is het niet gewenst om alleen voor een gewijzigde bijlage dit reglement opnieuw ter vaststelling aan te bieden. Om die reden worden de directeur van het domein Samenleving en de teamleider KCC in het vierde lid gemandateerd om de bijlages aan te passen.