Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent de AVOI Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Lingewaard |
Citeertitel | Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Lingewaard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Lingewaard inclusief de Nadere regels AVOI gemeente Lingewaard uit 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-01-2019 | nieuwe regeling | 28-06-2018 | 58899 |
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LINGEWAARD;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 juni 2018;
overwegende dat het wenselijk is om een verordening vast te stellen met het oog op minimalisatie van overlast en maatschappelijke kosten, alsmede een efficiënt gebruik van de openbare ruimte met betrekking tot werkzaamheden aan kabels en/of leidingen;
gelet op artikel 1 van de Belemmeringenwet privaatrecht, artikelen 5.2 en 5.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening: Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Lingewaard en de daarbij behorende toelichting, inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen.
HOOFDSTUK 1: INLEIDENDE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
kabels en/of leidingen een of meer kabels en/of leidingen die onderdeel zijn van een openbaar (elektronisch communicatie)netwerk, daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations, distributie- en/of mutatiepunten, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken, bestemd voor het transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie;
werkzaamheden van niet ingrijpende aard werkzaamheden, zoals genoemd in onderdeel l. van dit artikel, met een gezamenlijke ononderbroken tracélengte tot 25 meter en waarbij geen wegen, watergangen of groenvoorzieningen volledig worden gekruist en/of bovengrondse voorzieningen en/of handholes worden geplaatst;
het aanbrengen of verwijderen van kabels en/of leidingen in reeds aangebrachte voorzieningen;
het maken van maximaal twee opbrekingen met elk een afmeting van maximaal 2 m² binnen een straal van 100 meter.
HOOFDSTUK 2: AANVRAGEN EN MELDEN VAN WERKZAAMHEDEN
Voor het verrichten van spoedeisende werkzaamheden of werkzaamheden van niet ingrijpende aard is geen instemmingsbesluit, als bedoeld in het eerste lid, noodzakelijk, maar kan worden volstaan met een door burgemeester en wethouders goedgekeurde melding. De raad is bevoegd om redenen van veiligheid delen van het grondgebied aan te wijzen waarvoor het voorgaande niet van toepassing is.
Behoudens in geval van spoedeisende werkzaamheden zijn bij extreme weersomstandigheden burgemeester en wethouders bevoegd een breekverbod in te stellen. De vaststelling dat er sprake is van extreme weersomstandigheden is een bevoegdheid van burgemeester en wethouders. Tijdens door de gemeente vergunde evenementen geldt altijd een breekverbod. De termijnen zoals bedoeld in het derde en vierde lid worden automatisch verlengd met de periode van het breekverbod. Uiterlijk een dag voor beëindiging van het breekverbod, zullen burgemeester en wethouders de betrokken uitvoerende partij(en) hierover informeren.
Voor het uitvoeren van de werkzaamheden dient een instemmingsbesluit, als bedoeld in artikel 4, bij burgemeester en wethouders te worden aangevraagd. De aanvraag tot instemming van voorgenomen werkzaamheden ten behoeve van een openbaar elektronisch communicatienetwerk geldt als melding als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, onderdeel a van de Telecommunicatiewet.
Als de werkzaamheden ook betrekking hebben op openbare gronden van een andere gedoogplichtige of grondeigenaar dan de gemeente en/of als er een aanvraag voor een vergunning al dan niet bij een ander bestuursorgaan op grond van een andere wet is ingediend, dan stelt de aanvrager burgemeester en wethouders hiervan op de hoogte.
Spoedeisende werkzaamheden dienen voorafgaand aan de aanvang van de werkzaamheden gemeld te worden bij burgemeester en wethouders of bij een daartoe door hen gemachtigd ambtenaar. Als een melding vooraf niet mogelijk is, moet de melding uiterlijk binnen een werkdag na de aanvang van de uitvoering gemotiveerd worden gedaan.
ARTIKEL 6 GEGEVENSVERSTREKKING
ARTIKEL 8 (MEDE)GEBRUIK VAN VOORZIENINGEN
Op verzoek van burgemeester en wethouders wordt bij de werkzaamheden zoveel mogelijk (mede)gebruik gemaakt van bestaande, hetzij door overige netbeheerders dan wel door of in opdracht van burgemeester en wethouders aangelegde, voorzieningen voor zover dit technisch en economisch haalbaar is en medegebruik geen belemmering vormt voor de veiligheid, toegankelijkheid en leveringszekerheid.
HOOFDSTUK 3: OVERIGE BEPALINGEN
De netbeheerder stelt burgemeester en wethouders onverwijld en schriftelijk in kennis van het in of uit gebruik nemen van een kabel en/of leiding. Dit geldt ook als een kabel en/of leiding niet langer ten dienste staat van een netwerk in of op openbare gronden.
Burgemeester en wethouders kunnen hiervoor een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde kabels en/of leidingen verlangen.
HOOFDSTUK 4: TOEZICHT EN HANDHAVINGSBEPALINGEN
ARTIKEL 14 TOEZICHT EN HANDHAVING
Indien burgemeester en wethouders vaststellen dat de verplichtingen van deze verordening niet zijn nagekomen, kunnen burgemeester en wethouders besluiten handhavend op te treden dan wel legalisatie achteraf van de ontstane situatie verlangen met inachtneming van de bepalingen zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht. Indien blijkt dat de uitgevoerde werkzaamheden zijn gemeld maar dat hiervoor een instemmingsbesluit is vereist, is dit artikel van overeenkomstige toepassing.
HOOFDSTUK 5: OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
ARTIKEL 15 INTREKKING OUDE VERORDENING
De Algemene verordening ondergrondse infrastructuren gemeente Lingewaard inclusief de Nadere regels AVOI gemeente Lingewaard uit 2012 worden ingetrokken.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Lingewaard
in zijn openbare vergadering van 28 juni 2018.
de griffier,
P.J. Peters
In het Handboek kabels en leidingen zijn onder andere regels en (technische) voorschriften voorgeschreven met betrekking tot de te nemen verkeersmaatregelen, het opnemen van de sleufverharding, het graven, aanvullen en verdichten van sleuven, het leggen van kabels en leidingen en het herstel van de sleufverharding in openbare gronden die in eigendom of beheer zijn bij de gemeente. Tevens is in het Handboek bepaald dat de gemeente aanvullende eisen kan stellen bij herstel van straatwerk jonger dan 5 jaar.
Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen
Als gevolg van de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en/of leidingen in en op openbare gronden ontstaat schade aan straatwerk, overige verhardingen of groenvoorzieningen. Die schade moet worden hersteld en de herstelkosten komen altijd voor rekening van de netbeheerder.
In de Schaderegeling ingravingen kabels en leidingen zijn (onder andere) de voorwaarden en tarieven vastgelegd met betrekking tot de wijze van verrekening van de herstelkosten van straatwerk, asfaltherstel, herstel van natuursteenverhardingen, groenvoorzieningen, beheers- en degeneratiekosten. Door vastlegging van de genoemde tarieven is discussie daarover met netbeheerders voortaan uitgesloten.
Nadeelcompensatieregeling kabels en leidingen (verlegregeling)
De nadeelcompensatieregeling omschrijft wanneer de gemeente nadeelcompensatie verstrekt en hoe een evenredige verdeling van kosten tussen netbeheerder en gemeente geregeld wordt voor verleggingen of het anderszins nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen (uitgezonderd kabels zoals bedoeld in de Tw) ten gevolge van door of vanwege de gemeente geïnitieerde projecten.
In deze regeling is het uitgangspunt dat partijen zoveel mogelijk rekening houden met elkaars belangen. Bij nieuwe ontwikkelingen wordt in eerste instantie een maatschappelijke kostenafweging gemaakt, waarbij de verleggingskosten worden afgewogen tegen het maatschappelijk belang van (ongewijzigde) uitvoering van de voorgenomen ontwikkeling. Dat geldt zeker, maar niet uitsluitend, voor grootschalige projecten. Netbeheerders worden in een zo vroeg mogelijk stadium geraadpleegd (proactieve regie). Als toch moet worden verlegd, wordt de nadeelcompensatie bepaald op basis van de in de regeling opgenomen formule.
Deze regeling geldt voor alle kabels en leidingen, behalve voor kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk als bedoeld in de Telecommunicatiewet. Voor die kabels is de wettelijk vastgelegde verlegregeling van kracht; Telecommunicatiewet, art. 5.8.