Organisatie | Ooststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ooststellingwerf houdende regels omtrent de organisatie Organisatiestatuut gemeente Ooststellingwerf per 1 maart 2018 |
Citeertitel | Organisatiestatuut gemeente Ooststellingwerf per 1 maart 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Organisatiestatuut 2015 van de gemeente Ooststellingwerf.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2019 | 01-03-2018 | nieuwe regeling | 03-07-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ooststellingwerf, op voorstel van de directeur
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en Hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht.
Gelet op het advies van de Ondernemingsraad d.d. 11 juni 2018
Organisatiestatuut gemeente Ooststellingwerf per 1 maart 2018
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In dit organisatiestatuut wordt verstaan onder:
bestuursorganen: de gemeenteraad, het college, de burgemeester en de ambtenaren die bij attributie 1 zijn aangewezen als bestuursorgaan;
Hoofdstuk 2 Structuur en taakgebieden
Artikel 4: Leiding en verantwoordelijkheid
De manager geeft leiding aan een afdeling en is als integraal leidinggevende verantwoordelijk voor het eindresultaat en de juiste inzet van mensen en middelen. Daarnaast is de manager MT-lid en draagt de manager verantwoordelijkheid voor specifieke aandachtspunten op concernniveau die kunnen variëren.
Hoofdstuk 3 De directeur in relatie tot het college
Artikel 5 is van overeenkomstige toepassing in relatie tot de burgemeester, voor zover het betreft de op hem rustende taken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 3 juli 2018.
De voorzitter,
De secretaris,
Op grond van artikel 160 Gemeentewet is het stellen van regels over de ambtelijke organisatie een bevoegdheid van het college van B&W.
Het horen van de ondernemingsraad is verplicht. De ondernemingsraad heeft adviesrecht.
Dit hoofdstuk bevat de uitleg van een aantal inleidende bepalingen.
In het organisatiestatuut is de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Ooststellingwerf neergelegd. Dit laatste met uitzondering van de griffie, hetgeen een verantwoordelijkheid is van de gemeenteraad. Het college van B&W is vrij om zelf de structuur van de ambtelijke organisatie te bepalen. Het organisatiestatuut is een juridische weergave van de organisatieontwikkeling in diverse doorontwikkel-rapportages, laatstelijk in het document “Organisatiestatement 2018. Het organisatiestatuut zal periodiek worden aangepast aan de voortschrijdende organisatieontwikkeling. De aanpassing die nu aan de orde is betreft de gevolgen van besluitvorming door het college van B&W op 6 maart 2018.
Artikel 2 lid 2 geeft aan dat de ambtelijke organisatie is ingericht volgens het directiemodel. Dit betekent dat de organisatie onder centrale leiding van een directeur staat en verder bestaat uit een aantal afdelingen. Deze afdelingen worden integraal aangestuurd door managers.
In het organisatiestatement is aansluiting gezocht met de maatschappelijke ontwikkelingen waarbij de gemeente steeds meer te maken krijgt met veranderingen die elkaar snel opvolgen. Inwoners worden mondiger, doen het zelf en willen geen standaardoplossingen. Maatschappelijke problematiek is steeds complexer en met elkaar verweven. De gemeente kan niet alles alleen oplossen en speelt steeds vaker een faciliterende rol in plaats van een regierol. Als organisatie is het noodzakelijk op die veranderingen in te spelen, de werkwijze aan te passen om van toegevoegde waarde te blijven.
De organisatiestructuur en dan met name de keuze voor interne verzelfstandiging van onderdelen paste niet meer in deze nieuwe context omdat samenwerken steeds belangrijker wordt bij het oplossen van complexe opgaves. Ook is de OWO-afdeling in Ooststellingwerf vanaf 1 maart 2018 onderdeel van het MT.
De instructie voor de gemeentesecretaris (als bedoeld in artikel 103, tweede lid, Gemeentewet) is neergelegd in dit hoofdstuk. In artikel 8 wordt de vervanging van de gemeentesecretaris geregeld. Hiermee is voldaan aan artikel 106 Gemeentewet.
In dit hoofdstuk staan de verdeling van de managementtaken en de samenwerking centraal.
Ingevolge artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht kan de mandaatgever de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven inzake de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.
De algemene kaders voor mandaat, machtiging en volmacht worden in dit hoofdstuk niet genoemd. Wel wordt in dit artikel nadrukkelijk verwezen naar de door het college vastgestelde mandaat- en delegatiestatuut.
Als gevolg van de Wet dualisering gemeentebestuur is het college bevoegd om dit statuut vast te stellen en te wijzigen.
Attributie: een bevoegdheid tot het nemen van besluiten bij wettelijk voorschrift, toegedeeld aan een persoon of college werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan (bijv. heffingsambtenaar of leerplichtambtenaar); attributie levert een echte bevoegdheid op, die alleen door de wettelijke regeling ongedaan kan worden gemaakt, niet door het bestuursorgaan onder wiens verantwoordelijkheid de attributaris werkt).