Organisatie | Altena |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent treasurystatuut Treasurystatuut Altena 2019 |
Citeertitel | Treasurystatuut Altena 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt Treasurystatuut 2012, vastgesteld door de raad van de voormalige gemeente Aalburg, Treasurystatuut 2013, vastgesteld door de raad van de voormalige gemeente Werkendam en Treasurystatuut 2012, vastgesteld door de raad van de voormalige gemeente Woudrichem.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-01-2019 | nieuwe regeling | 10-01-2019 |
Artikel 2. Uitgangspunten risicobeheer
Gemeente Altena zal met betrekking tot de treasuryfunctie een defensief en risicomijdend beleid voeren.
Koersrisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen op te nemen respectievelijk te verstrekken of te garanderen in euro’s.
Artikel 5. Kredietrisicobeheer
(Tijdelijke) overtollige middelen worden, overeenkomstig artikel 2, eerste lid, van de Wet financiering decentrale overheden, in ’s rijks schatkist aangehouden, er is derhalve geen sprake van kredietrisico.
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Bij uitzettingen dient er altijd sprake te zijn van een publieke taak. Dit kan gesplitst worden in uitzettingen welke direct voortvloeien uit de publieke taak en uitzettingen welke indirect voortvloeien uit de publieke taak, dit laatste betreft de invulling van de treasuryfunctie.
Artikel 9. Publieke uitzettingen
Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke
uitgangspunten en richtlijnen:
Artikel 10. Uitzettingen in het kader van de treasuryfunctie
Overtollige middelen dienen conform de Wet Schatkistbankieren te worden uitgezet bij de Nederlandse Staat; eveneens biedt de Wet Schatkistbankieren ruimte aan decentrale overheden om onderling te lenen.
5. Administratieve organisatie en interne controle (AOIC)
Artikel 14. Uitgangspunten AOIC
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
Artikel 15. Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van gemeente Altena zijn in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasury activiteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering. De teammanager financieel beheer wordt bij verhindering of ontstentenis vervangen door de teammanager financieel advies.
Artikel 17. Informatievoorziening
Bij de begroting en bij de jaarrekening informeert de gemeenteraad de organisatie en externen omtrent het treasurybeleid en treasurybeheer via de paragraaf Financiering.
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena van 10 januari 2019.
De secretaris,
drs. A.J.E. van der Werf-Bramer
de voorzitter,
M.A. Fränzel MSc