Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Fryske Marren

Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Fryske Marren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling beheer en toezicht Basisregistratie personen
CiteertitelRegeling beheer en toezicht Basisregistratie personen 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie personen
  2. https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/2018-05-25
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-01-2019nieuwe regeling

17-12-2018

gmb-2019-8490

1940149443

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren

 

gelet op de:

  • Wet basisregistratie personen

  • Algemene verordening gegevensbescherming

 

Besluit vast te stellen:

  • de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen 2018 vast te stellen

Hoofdstuk 1: Aanwijzen functionarissen

Artikel 1:  

Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen, genoemd in bijlage 2, aan die belast worden met:

  • a.

    het informatiebeheer BRP;

  • b.

    het beveiligingsbeheer BRP;

  • c.

    het privacybeheer BRP;

  • d.

    het systeembeheer BRP;

  • e.

    de controle op informatiebeveiliging BRP.

 

Artikel 2:  

De informatiebeheerder BRP wijst functionarissen aan, genoemd in bijlage 3, die worden belast met:

  • a.

    het gegevensbeheer BRP;

  • b.

    het applicatiebeheer BRP;

  • c.

    de gegevensverwerking BRP;

  • d.

    het toezichtsbeheer BRP;

  • e.

    de fraudecoördinatie BRP.

  • f.

    het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet BRP bedoelde verklaring.

 

Hoofdstuk 2: Het informatiebeheer BRP

Artikel 3  

De informatiebeheerder BRP beheert de gemeentelijke voorziening en de autorisatiebesluiten.

 

Artikel 4  

De informatiebeheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • b.

    de jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

  • c.

    een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 13 bedoelde kwaliteitssteekproef;

  • d.

    de administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet BRP in is voorzien;

  • e.

    het periodieke overleg tussen hem en de op basis van de regeling aangewezen beheerders;

  • f.

    de richtlijnen voor de bijhouding van de Basisregistratie Personen.

 

Artikel 5  

De informatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de wet BRP naar de inrichting, werking en beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie;

  • b.

    de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

 

Artikel 6  

De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:

  • a.

    persoonsinformatievoorziening;

  • b.

    beveiliging;

  • c.

    gegevenskwaliteit;

  • d.

    personeelsaangelegenheden.

 

Artikel 7  

De informatiebeheerder BRP beslist:

  • a.

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening;

  • b.

    op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie personen;

  • c.

    op verzoeken van derden, als genoemd in artikel 3.6 van de wet BRP en als genoemd in de Verordening gegevensverstrekking BRP (DFM) tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie personen;

  • d.

    over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.

 

Artikel 8  

De informatiebeheerder BRP ziet er op toe dat:

  • a.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b.

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 7 geschiedt volgens de bepalingen uit de wet BRP, de Verordening gegevensverstrekking BRP (DFM) en de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • c.

    de bij of krachtens de wet BRP opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, evenals de beveiliging van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen worden nageleefd;

  • d.

    alle in artikel 2 genoemde functionarissen op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening omtrent de Basisregistratie personen en van de gevolgen van deze installatie;

  • e.

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het plan Informatiebeveiliging worden nageleefd.

 

Artikel 9  

De informatiebeheerder BRP, of een op grond van de artikelen 1 en 2 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg betreffende onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen aangaan.

 

Hoofdstuk 3: Het gegevensbeheer BRP

Artikel 10  

De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden, in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen;

  • b.

    het beheer van documentatie op het gebied van de overige wet- en regelgeving op het gebied van de Basisregistratie personen;

  • c.

    de communicatie met de overheidsorganen aan wie gegevens worden verstrekt uit de Basisregistratie personen en andere houders van voorzieningen voor de Basisregistratie personen omtrent gegevensverwerking;

  • d.

    het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de Basisregistratie personen;

  • e.

    het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens, binnen de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.

 

De gegevensbeheerder BRP beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.

 

Artikel 11  

De gegevensbeheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 2.57, 2.58 en 2.60 van de wet BRP;

  • b.

    de controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de Basisregistratie personen.

 

Artikel 12  

De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met het afdelingshoofd Publiekszaken, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.

 

Artikel 13  

  • a.

    Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de Basisregistratie personen, onderworpen aan een inhoudelijke controle door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.;

  • b.

    De gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen, gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het ministerie van Binnenlandse Zaken;

  • c.

    De gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de wet BRP, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.

 

Artikel 14  

De gegevensbeheerder BRP neemt deel aan het in artikel 4 onder e genoemde overleg.

 

Hoofdstuk 4: Het systeembeheer BRP

Artikel 15  

De systeembeheerder BRP is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen (hierna toepassingssysteem genoemd).

 

Artikel 16  

De systeembeheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b.

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte, die zich op een andere locatie bevindt, dan de ruimte waarin de apparatuur voor de gemeentelijke voorziening van de BRP is opgesteld;

  • c.

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • d.

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen.

 

Artikel 17  

De systeembeheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    direct maatregelen te treffen op het moment dat de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie, acuut in het geding is. Hij is verplicht achteraf ter zake te rapporteren aan de informatiebeheerder;

  • b.

    aanwijzingen te geven over:

het beheer van het toepassingssysteem;

het beheer van bestanden;

toe te passen reconstructiemaatregelen.

 

Artikel 18  

De systeembeheerder BRP neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg.

 

Hoofdstuk 5: Het applicatiebeheer BRP

Artikel 19  

De applicatiebeheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • b.

    de verzorging een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • c.

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor de toepassing van actualiseringen, aan de gegevensverwerkers BRP, de gegevensbeheerder BRP, de applicatiebeheerder BRP en de informatiebeheerder BRP, op grond van een besluit van de informatiebeheerder BRP;

  • d.

    de bijhouding van een dossier omtrent de autorisaties, die overeenkomstig artikel 7 door de informatiebeheerder BRP zijn toegekend;

  • e.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • f.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • g.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • h.

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder BRP of een derde, voor de onder artikel 19, sub g genoemde problemen en klachten;

  • i.

    de voorlichting aan de alle in artikel 1 en 2 genoemde functionarissen, met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • j.

    de coördinatie van werkzaamheden, in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder BRP;

  • k.

    de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de Basisregistratie personen worden ontleend;

  • l.

    de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • m.

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.

 

Artikel 20  

De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

  • c.

    het beheer van de tabellen van de Basisregistratie personen;

  • d.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

 

Artikel 21  

De applicatiebeheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de Basisregistratie personen, aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    gedragsregels op te stellen omtrent het gebruik van de Basisregistratie personen.

 

Artikel 22  

De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk, onderdeel van de procedure continuïteitsbeheer, van het informatiebeveiligingshandboek.

 

Artikel 23  

De applicatiebeheerder BRP ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het plan Informatiebeveiliging worden nageleefd.

 

Artikel 24  

De applicatiebeheerder BRP neemt deel aan:

  • a.

    het overleg genoemd in artikel 4, onder e;

  • b.

    het externe gebruikersoverleg.

 

Hoofdstuk 6: Het privacybeheer BRP

Artikel 25  

De privacybeheerder BRP adviseert de informatiebeheerder BRP en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de wet BRP en de Verordening gegevensverstrekking BRP (DFM).

De privacybeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de advisering over de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 7, onder b, c en d van deze regeling;

  • b.

    het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften in relatie tot het gebruik van gegevens uit de BRP die voortvloeien uit de wet BRP en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

 

Artikel 26  

De privacybeheerder BRP adviseert over:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet BRP respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • b.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet BRP ingediend worden en de eventuele privacy toets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet BRP;

  • c.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 17 en 21 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • d.

    de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • e.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

 

Artikel 27  

De privacybeheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 25, sub b genoemde toezicht, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie personen, waarbij sprake is van het in geding zijn van de persoonlijke levenssfeer.

 

Artikel 28  

De privacybeheerder BRP is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de wet BRP en daarbij behorende regelingen, de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

 

Hoofdstuk 7: De gegevensverwerking BRP

Artikel 29  

De gegevensverwerkers BRP voorzien in:

  • a.

    het verwerken van de gegevens in de Basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet BRP voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

  • b.

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • c.

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • d.

    de behandeling van mutaties;

  • e.

    de behandeling van het netwerkverkeer;

  • f.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • g.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de wet BRP en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet BRP geen ontleningstatus is gegeven;

  • h.

    de dagelijkse controle van de in de Basisregistratie personen aangebrachte actualiseringen;

  • i.

    de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

  • j.

    wijziging van het naamgebruik;

  • k.

    wijziging van de verstrekkingsbeperking;

  • l.

    vervolginschrijving voor zover het een adreswijziging betreft die leidt tot opname in de Basisregistratie personen;

  • m.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene ingeval van een inschrijving in de Basisregistratie personen;

  • n.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de wet BRP respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming

  • o.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet BRP ingediend worden en de eventuele privacy toets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet BRP;

  • p.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 17 en 21 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • q.

    de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • r.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

 

Artikel 30  

De gegevensverwerkers:

  • a.

    beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de wet BRP worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 26 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

  • b.

    beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;

  • c.

    stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing ingevolge sub b van dit artikel.

 

Hoofdstuk 8: De toezichthouder BRP

Artikel 31  

De toezichthouder BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de wet BRP.

Artikel 32  

De toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38 wet BRP), de wijziging van diens adres (artikel 2.39 wet BRP), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikel 2.40 t/m 2.42 wet BRP), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43 wet BRP) en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.

 

Artikel 33  

De toezichthouder BRP ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de wet BRP.

 

Artikel 34  

De toezichthouder BRP ontleent de in dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.

De toezichthouder BRP is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:

  • a.

    met uitzondering van het zonder toestemming van een bewoner betreden van een woning, elke plaats te betreden met inbeslagname van apparatuur (zoals laptop, fotocamera);

  • b.

    zich zo nodig toegang verschaffen met behulp van de politie;

  • c.

    zich te laten vergezellen door personen die door hem zijn aangewezen;

  • d.

    inlichtingen te vorderen;

  • e.

    inzage te vorderen van een identiteitsbewijs;

  • f.

    zakelijke gegevens te vorderen, kopieën te maken of documenten mee te nemen om te kopiëren;

  • g.

    onderzoek te doen;

  • h.

    rapport op te maken ter zake een geconstateerde overtreding van de bepalingen van de wet BRP, als genoemd in artikel 32.

 

Artikel 35  

De toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker BRP en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker BRP.

 

Artikel 36  

De toezichthouder BRP is bevoegd om namens burgemeester en wethouders een bestuurlijke boete op te leggen voor zover de gemeente van die bevoegdheid gebruik wil maken. De toezichthouder BRP neemt bij gebruik van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 34 binnen de gemeente De Fryske Marren ter zake geldende beleidsregels in acht.

 

Artikel 37  

De toezichthouder BRP legt het resultaat van zijn werkzaamheden vast in een onderzoekrapportage en draagt zorg voor dossiervorming.

 

Hoofdstuk 9: Het beveiligingsbeheer BRP

Artikel 38  

De beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.

De beveiligingsbeheerder BRP is in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het plan Informatiebeveiliging voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de gemeente De Fryske Marren uitvoering geeft aan de wet BRP.

 

Artikel 39  

De beveiligingsbeheerder BRP ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder BRP op het gebied van informatiebeveiliging op dusdanige wijze, dat de informatiebeheerder BRP diens verantwoordelijkheid op grond van de artikelen 4 en 5 van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen. De beveiligingsbeheerder BRP coördineert de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen van het plan Informatiebeveiliging.

 

Artikel 40  

De beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie personen, waarbij de beveiliging in het geding is.

 

Artikel 41  

De beveiligingsbeheerder BRP:

  • a.

    onderkent en reageert op incidenten en adviseert over de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen van een incident te beperken en om herhaling te voorkomen;

  • b.

    stelt passende normen en controlemaatregelen op;

  • c.

    implementeert beveiligingsmaatregelen;

  • d.

    coördineert en handhaaft de uitvoering van de maatregelen als genoemd onder c.

 

Artikel 42  

De beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.

 

Artikel 43  

De beveiligingsbeheerder BRP:

  • a.

    neemt deel aan het in artikel 4, onder e genoemde overleg;

  • b.

    participeert in de ontwikkeling en formulering van het gemeentebreed informatiebeveiligingsbeleid.

 

Artikel 44  

De beveiligingsbeheerder BRP rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de informatiebeheerder BRP en verzorgt de bijdragen aan de gemeentebreed managementrapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatievoorziening.

 

Hoofdstuk 10: Het beveiligingscontrol BRP

Artikel 45  

De controller informatiebeveiliging BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de beveiligingsmaatregelen en -procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan, met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG).

 

Artikel 46  

De controller informatiebeveiliging BRP is bevoegd om het management van de afdeling Publiekszaken dwingende adviezen te geven, ten aanzien van de naleving van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de wet BRP en het Informatiebeveiligingsplan.

 

Artikel 47  

De controller informatiebeveiliging BRP ziet er op toe dat:

  • 1.

    beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet BRP en het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd;

  • 2.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen inzake beveiliging worden nageleefd.

 

Artikel 48  

De controller informatiebeveiliging BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders rechtstreeks over beveiligingsaspecten die uit het Informatiebeveiligingsplan voortvloeien.

 

Artikel 49  

De controller informatiebeveiliging BRP voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten inzake het beveiligingsbeheer van de gemeentelijke voorziening BRP.

 

Hoofdstuk 11: Slotbepalingen

Artikel 50  

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de wet BRP, evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens.

 

Artikel 51  

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    De Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen 2016 van de gemeente De Fryske Marren zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren op 1 augustus 2016 wordt gelijktijdig ingetrokken.

 

Artikel 52  

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen 2018.

 

 

Bijlage 1: Begrippen

 

In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:

  • 1.

    De wet BRP: De Wet Basisregistratie personen (Stb. 2013, 315);

  • 2.

    De verordening gegevensverstrekking BRP (DFM): Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen De Fryske Marren;

  • 3.

    Gemeentelijke voorziening: De geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens omtrent de ingeschrevenen van de gemeente De Fryske Marren waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de wet verantwoordelijk is;

  • 4.

    De ingeschrevene: Diegene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;

  • 5.

    Centrale voorzieningen: De (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de wet BRP;

  • 6.

    Het autorisatiebesluit: Een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;

  • 7.

    De informatiebeheerder BRP: De functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van autorisatiebesluiten;

  • 8.

    Het informatiebeheer BRP: Het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de Basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacy procedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

  • 9.

    Het plan Informatiebeveiliging: het Informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;

  • 10.

    Beveiligingsbeheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;

  • 11.

    Beveiligingscontrol BRP: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het plan Informatiebeveiliging;

  • 12.

    Gegevensbeheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

  • 13.

    Systeembeheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de wet BRP;

  • 14.

    Applicatiebeheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

  • 15.

    Privacybeheer BRP: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de Basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;

  • 16.

    Gegevensverwerking BRP: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

  • 17.

    Toezicht BRP: het geheel van activiteiten die worden ondernomen ter bewerkstelliging van het nakomen van verplichtingen door burgers, die op grond van de wet BRP voor hen gelden.

 

 

Bijlage 2: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders

 

Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

 

Informatiebeheer BRPAls informatiebeheerder BRP is aangewezen:

  • de heer W. Popkema, afdelingshoofd Publiekszaken;als plaatsvervanger is aangewezen:

  • de heer J.K. Nienhuis, teamleider KCC, . afdeling Publiekszaken.

Beveiligingsbeheer BRPAls beveiligingsbeheerder BRP is aangewezen:

  • de heer J. Knijpstra, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken;als plaatsvervanger is aangewezen:

  • de heer R.J. Rorije, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken.

Privacybeheer BRPAls privacybeheerder BRP is aangewezen:

  • mevrouw A. Siemonsma-Bruins, adviseur juridische zaken, afdeling Bedrijfsvoering;als plaatsvervanger is aangewezen:

  • de heer U. de Wal, adviseur juridische zaken, afdeling Bedrijfsvoering.

Systeembeheer BRPAls systeembeheerder BRP is aangewezen:

  • de heer M. van der Wal, medewerker systeem- en netwerkbeheer, afdeling Bedrijfsvoering;als plaatsvervanger is aangewezen:

  • de heer W. Bijleveld, medewerker systeem- en netwerkbeheer, afdeling Bedrijfsvoering.

Control Informatiebeveiliging BRPAls controller informatiebeveiliging BRP is aangewezen:

  • de heer J.T. van den Berg, concerncontroller, afdeling Bedrijfsvoering;als plaatsvervanger is aangewezen:

  • de heer R. Holtrop, beleidsmedewerker ICT, afdeling Bedrijfsvoering.

 

 

Joure, 17 december 2018

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren,

 

de secretaris, de burgemeester,

D. Cazemier. F. Veenstra

 

 

Bijlage 3: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder BRP

 

Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Gegevensbeheer BRP

Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen:

  • De heer R.J. Rorije, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

Als plaatsvervanger is aangewezen

  • De heer E.R. Bosma, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

Applicatiebeheer BRP

Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen:

  • De heer R.J. Rorije, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

Als plaatsvervanger is aangewezen

  • De heer E.R. Bosma, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw A.T. Siemonsma-Bangma, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw A.P. Ellens, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

Gegevensverwerking BRP

Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het cluster Inwoners en het KCC aangewezen.

Toezichthouder BRP

Als toezichthouder BRP is aangewezen:

De heer A. Otten, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving

De heer J. de Vries, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving

De heer G.W. de Vries, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving

De heer R.D. Krist, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving

Als plaatsvervanger is aangewezen:

  • De heer J. Knijpstra, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • De heer R.J. Rorije, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • De heer E.R. Bosma, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

Fraudecoördinator

Als fraudecoördinator BRP is aangewezen:

De heer A. Otten, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving

Als plaatsvervanger is aangewezen:

De heer J. de Vries, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving

Afnemen verklaringen artikel 2.8 lid 2 van de Wet Basisregistratie Personen

De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet Basisregistratie Personen, bedoelde verklaring (verklaring onder ede) wordt toegekend aan:

  • De heer R.J. Rorije, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • De heer E.R. Bosma, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw A.A.M. Witte, medewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw A.J. Roos, medewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw M. Ringersma medewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw A.T. Siemonsma, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw A.P. Ellens, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw E. Spijkerman, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw J.E. Ydema, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw S. Koree, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

  • Mevrouw G.T. Rijpkema, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken

 

Joure,17 december 2018

 

 

W. Popkema

informatiebeheerder BRP

afdelingshoofd Publiekszaken

 

 

 

 

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 17 december 2018.

Burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren,

de secretaris, de burgemeester,

D. Cazemier. F. Veenstra