Organisatie | De Fryske Marren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2019 | nieuwe regeling | 17-12-2018 | 1940149443 |
Hoofdstuk 1: Aanwijzen functionarissen
Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen, genoemd in bijlage 2, aan die belast worden met:
Hoofdstuk 2: Het informatiebeheer BRP
De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 3: Het gegevensbeheer BRP
De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
De gegevensbeheerder BRP beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met het afdelingshoofd Publiekszaken, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.
Hoofdstuk 4: Het systeembeheer BRP
De systeembeheerder BRP is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen (hierna toepassingssysteem genoemd).
Hoofdstuk 5: Het applicatiebeheer BRP
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk, onderdeel van de procedure continuïteitsbeheer, van het informatiebeveiligingshandboek.
Hoofdstuk 6: Het privacybeheer BRP
De privacybeheerder BRP adviseert de informatiebeheerder BRP en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de wet BRP en de Verordening gegevensverstrekking BRP (DFM).
De privacybeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
Hoofdstuk 8: De toezichthouder BRP
De toezichthouder BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de wet BRP.
De toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38 wet BRP), de wijziging van diens adres (artikel 2.39 wet BRP), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikel 2.40 t/m 2.42 wet BRP), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43 wet BRP) en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder BRP ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de wet BRP.
De toezichthouder BRP ontleent de in dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.
De toezichthouder BRP is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:
De toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker BRP en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker BRP.
De toezichthouder BRP is bevoegd om namens burgemeester en wethouders een bestuurlijke boete op te leggen voor zover de gemeente van die bevoegdheid gebruik wil maken. De toezichthouder BRP neemt bij gebruik van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 34 binnen de gemeente De Fryske Marren ter zake geldende beleidsregels in acht.
Hoofdstuk 9: Het beveiligingsbeheer BRP
De beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.
De beveiligingsbeheerder BRP is in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het plan Informatiebeveiliging voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de gemeente De Fryske Marren uitvoering geeft aan de wet BRP.
De beveiligingsbeheerder BRP ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder BRP op het gebied van informatiebeveiliging op dusdanige wijze, dat de informatiebeheerder BRP diens verantwoordelijkheid op grond van de artikelen 4 en 5 van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen. De beveiligingsbeheerder BRP coördineert de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen van het plan Informatiebeveiliging.
De beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 10: Het beveiligingscontrol BRP
De controller informatiebeveiliging BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de beveiligingsmaatregelen en -procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan, met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG).
De controller informatiebeveiliging BRP is bevoegd om het management van de afdeling Publiekszaken dwingende adviezen te geven, ten aanzien van de naleving van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de wet BRP en het Informatiebeveiligingsplan.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de wet BRP, evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen 2018.
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
Bijlage 2: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Informatiebeheer BRPAls informatiebeheerder BRP is aangewezen:
Beveiligingsbeheer BRPAls beveiligingsbeheerder BRP is aangewezen:
Privacybeheer BRPAls privacybeheerder BRP is aangewezen:
Systeembeheer BRPAls systeembeheerder BRP is aangewezen:
Control Informatiebeveiliging BRPAls controller informatiebeveiliging BRP is aangewezen:
Burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren,
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage 3: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder BRP
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen:
Als plaatsvervanger is aangewezen
Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen:
Als plaatsvervanger is aangewezen
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het cluster Inwoners en het KCC aangewezen.
Als toezichthouder BRP is aangewezen:
De heer A. Otten, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving
De heer J. de Vries, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving
De heer G.W. de Vries, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving
De heer R.D. Krist, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving
Als plaatsvervanger is aangewezen:
Als fraudecoördinator BRP is aangewezen:
De heer A. Otten, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving
Als plaatsvervanger is aangewezen:
De heer J. de Vries, medewerker Handhaving en Toezicht, afdeling Vergunningen, Veiligheid en Handhaving
Afnemen verklaringen artikel 2.8 lid 2 van de Wet Basisregistratie Personen
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet Basisregistratie Personen, bedoelde verklaring (verklaring onder ede) wordt toegekend aan: