Organisatie | Cromstrijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de rekenkamercommissie Hoeksche Waard 2011 |
Citeertitel | Verordening Rekenkamercommissie 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, artikel 81o
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 13-09-2014 | nieuwe regeling | 02-11-2010 Het Kompas 24 december 2010, Gemeenteblad 2010/25 | 1030457 |
Commissievergadering: 7 oktober 2010
Raadsvergadering: 2 november 2010
De raden van respectievelijk de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland, Strijen;
gelezen het voorstel van de gezamenlijke griffiers;
gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;
besluiten ieder, voor zover het hun bevoegdheid betreft,
Vast te stellen de Verordening op de Rekenkamercommissie Hoeksche Waard 2011.
In deze overeenkomst wordt verstaan onder:
Gemeenteraad: dit betreft de gemeenteraad van Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland, Strijen;
Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie Hoeksche Waard die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering ervan in de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen;
Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.
Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.
Gemeentelijk bestuursorgaan: de gemeenteraad, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeester (tenzij handelend in zijn hoedanigheid van hoofd van de politie), alsmede gemeentelijke commissies waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad of van burgemeester en wethouders zijn gedelegeerd;
Onderdeel: een gemeentelijke afdeling, kostenplaats of fonds;
Gesubsidieerde instelling: organisatie naar burgerlijk recht, die een geldelijke bijdrage van de gemeente ontvangt. Onder gemeente worden ook de in art. 82 Gemeentewet genoemde commissies begrepen.
Ambtenaar: een ieder die in dienst is van één van de vijf gemeenten.
Ambtelijk secretaris: de ambtelijk secretaris van de regionale rekenkamercommissie
HOOFDSTUK 2 – TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENTELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE
ARTIKEL 2 Taak van de gemeentelijke rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie doet onderzoek naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid alsmede naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten geheel of gedeeltelijk door de gemeente worden bekostigd.
ARTIKEL 3 Benoeming en samenstelling gemeentelijke rekenkamercommissie
De rekenkamercommissie bestaat uit 8 leden:
Een extern voorzitter en twee externe leden. Voor de externe voorzitter en de externe leden bestaat een rooster van aftreden, in te vullen door de selectiecommissie;
Vijf interne leden, zijnde één lid namens of uit de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten.
(Oud)-bestuurders van deelnemende gemeenten, ambtenaren in dienst van deelnemende gemeenten, opdrachtnemers voor deelnemende gemeenten of daarbij werkzaam (geweest) en medewerkers en bestuursleden bij instellingen met een financiële band met de deelnemende gemeenten kunnen niet worden benoemd als extern lid of voorzitter, tenzij dit langer dan 6 jaar geleden is bij het aanvaarden van de functie binnen de rekenkamer.
Ten aanzien van de externe leden en het interne lid, niet zijnde een raadslid is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
ARTIKEL 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de Rekenkamercommissie
De externe leden van de rekenkamercommissie genieten een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie die door de gemeenteraad is vastgesteld.
De vergadervergoeding genoemd in het eerste lid bedraagt voor het externe lid, tevens voorzitter 200 euro per vergadering, voor de overige externe leden 150 euro per vergadering. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de index die in de begroting wordt gehanteerd voor de algemene uitgaven.
ARTIKEL 7 Openbaarheid/geheimhouding
De externe leden en de interne leden, niet zijnde een raadslid, van de rekenkamercommissie dienen voordat zij met hun werkzaamheden beginnen een geheimhoudingsverklaring te tekenen. Zij verklaren daarmee vertrouwelijkheid te betrachten ten aanzien van informatie waar zij uit hoofde van hun functie kennis van nemen en die naar haar aard vertrouwelijk dient te worden behandeld.
ARTIKEL 9 Reglement van orde en onderzoeksprotocol
In het reglement van orde worden in ieder geval zaken geregeld ten aanzien van de agendering en verslaglegging, het quorum, de vergaderfrequentie, de vervanging van de voorzitter, de mandatering, de gedragscode, de wijze van overleg, de wijze waarop stemming en besluitvorming plaatsvindt, de presentatie van rapporten, de vergoedingen, budget en budgethouder, het jaarprogramma, de geheimhouding, het overleg met vertegenwoordigers van de gemeenteraden en college, het jaarplan en jaarverslag, de benoeming van nieuwe leden en de interne en externe communicatie.
In het controleprotocol wordt vastgelegd wat de werkwijze is van de rekenkamercommissie bij de uitvoering van onderzoeken. In het onderzoeksprotocol wordt aandacht besteed aan de criteria voor de selectie van onderzoeksonderwerpen, het opstellen van de onderzoeksopzet en de onderzoeksaanpak, de samenwerking met externe onderzoekers en adviseurs, de afstemming met de gemeentelijke organisatie, de gang van zaken inzake hoor en wederhoor, de voortgang en dossiervorming, de wijze van rapportage, de openbaarmaking van rapporten, de organisatie van publiciteit en het nazorgtraject.
ARTIKEL 10 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden
De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De secretaris van de rekenkamercommissie en de eigen onderzoeker kunnen de rekenkamercommissie daarbij vertegenwoordigen. De leden van het gemeentelijke bestuursorgaan en de ambtenaren van de gemeente verstrekken desgevraagd alle inlichtingen die de rekenkamercommissie ter vervulling van haar taak nodig acht.
Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen (externe) deskundigen.
HOOFDSTUK 3 WERKWIJZE VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE
ARTIKEL 15 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De geheimhouding wordt door allen die van deze stukken kennis dragen in acht genomen totdat de rekenkamercommissie haar opheft.
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen […] maximaal een maand bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie wordt het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk aan de betrokken gemeenteraad (cq gemeenteraden) aangeboden, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en eventueel bij het onderzoek betrokken organisaties en personen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Binnenmaas in zijn openbare vergadering
van <datum>
de griffier, de voorzitter,
drs. M. Tobeas mr. drs. A.J. Borgdorff
Aldus besloten door de raad van de gemeente Cromstrijen in zijn openbare vergadering
van 2 november 2010
de griffier, de voorzitter,
Tj. Teijema G.A.A.J. Jansen
Aldus besloten door de raad van de gemeente Korendijk in zijn openbare vergadering
van <datum>
de griffier, de voorzitter,
drs. A. Goslings R.W.J. Melissant-Briene
Aldus besloten door de raad van de gemeente Oud-Beijerland in zijn openbare vergadering van <datum>
de griffier, de voorzitter,
E.G. Bunt K. Tigelaar
Aldus besloten door de raad van de gemeente Strijen in zijn openbare vergadering
van <datum>
de griffier, de voorzitter,
M.A. Bourdrez J.P.M. Klijs