Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
In het besluit staat dat deze inwerking treedt op 1 januari 2019.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-01-2019 | nieuwe regeling | 20-12-2018 | 1641755 |
In deze beleidsregels betekent
Hulp bij schulden: Onder hulp bij schulden wordt het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden verstaan indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg of een andere passende vorm van hulp bij schulden die het college kan bieden.
Hoofdstuk 4 Aandacht voor persoonlijke situatie
Artikel 6 Vaststelling persoonlijke situatie
Bij of kort na de beslissing op het verzoek voor hulp bij schulden wordt op basis van de persoonlijke omstandigheden van de cliënt bij beschikking gemotiveerd bepaald in welke mate hulp en ondersteuning wordt aangeboden.
Artikel 7 Gezinnen met minderjarige kinderen
Wanneer er tot het gezin van verzoeker minderjarige kinderen behoren wordt er gelijktijdig in de beschikking bij vaststelling van de persoonlijke situatie een plan opgenomen. In dit plan wordt bekeken of er behoefte(s) is/zijn bij het/de kind(eren) waar met ondersteuning vanuit de gemeente hulp geboden kan worden.
Per 1 januari 2019 treden deze volledig vernieuwde beleidsregels integrale schuldhulpverlening 2019 in werking. Dit is in plaats van de ‘Beleidsregels integrale schuldhulpverlening gemeente Hoorn’ die op 23 april 2013 door het college van burgemeester en wethouders in Hoorn zijn vastgesteld. Deze beleidsregels voldoen niet meer aan hoe er anno 2019 in Hoorn hulp bij schulden aan de inwoners wordt verleent en was dus aan vernieuwing toe. Voorafgaand hierop is er op 26 september 2017 een nieuw Regionaal kaderplan Westfriesland Schuldhulpverlening 2017-2020 door de Hoornse gemeenteraad vastgesteld. De uitwerking hiervan, de Beleidsvisie integrale schuldhulpverlening 2018-2020, specifiek voor de gemeente Hoorn, is op 13 november 2018 door de gemeenteraad vastgesteld.
In de Beleidsvisie integrale schuldhulpverlening 2018-2020 is op een hoop onderdelen verder uitgewerkt wat er in Hoorn precies met de schuldhulpverlening moet gebeuren. De belangrijkste onderdelen hieruit zijn dat de hulpverlening erop gericht wordt om integraal te werken, inwoners perspectief te bieden en speciale aandacht voor ondernemers die te maken hebben met financiële problemen. Er komt:
In Hoorn willen we inwoners hulp bij het voorkomen van schulden geven en hulp bij schulden. Dit maakt de term ‘schuldhulpverlening’ een breed en dubbelzinnig begrip. In de meest allesomvattende zin van het woord schuldhulpverlening is schuldhulpverlening: alle hulp die de gemeente biedt om inwoners hulp te geven bij het voorkomen van schulden én de hulp die de gemeente biedt bij schulden. Wanneer de gemeente hulp bij schulden geeft is bepaald in deze beleidsregel. Onder die hulp bij schulden valt óók schuldhulpverlening in de vorm van een traject. Dit is voor een groot deel wat er in de wet met schuldhulpverlening wordt bedoeld. Dat er echter ook vele gevallen denkbaar zijn waarin iemand (zijn/haar situatie) niet geschikt of in onvoldoende mate gebaat is bij dat traject staat vast. Deze inwoners willen we in Hoorn ook helpen. Zo kunnen inwoners in alle gevallen rondom schuldenproblematiek, als zij dit willen, voor hulp terecht bij de gemeente.
De schuldhulpverlening in Hoorn omvat alle hulp bij, of het voorkomen van, schulden en van begin tot eind. Wanneer inwoners hulp bij schulden kunnen krijgen is in deze beleidsregels bepaald.
Deze rol van de gemeente wordt serieus opgepakt. Er wordt geprobeerd een toegankelijke schuldhulpverlening te creëren, op meerdere manieren.
De hulp bij schulden wordt geboden in de vorm van schuldhulpverlening zoals de wet omschrijft maar er wordt ook meer gedaan. Hulp bij schulden in Hoorn is breder doordat iedereen die dat nodig heeft geholpen wordt. Hier spelen de persoonlijke omstandigheden van een inwoner ook een belangrijke rol. Er wordt altijd naar een ‘groter plaatje’ gekeken om iemand duurzaam te helpen. Er wordt in deze beleidsregels nadrukkelijk niet over een drempel bedrag of andere beperking bij het hebben van een schuld gesproken. Veelal kan een inwoner die hulp wil, deze dus krijgen.
Het is belangrijk bij gebruik van deze beleidsregels ook de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (‘Wgs’) te raadplegen.
Hoofdstuk 2 Verzoek hulp bij schulden en weigeringsgronden
Artikel 2 Verzoek hulp bij schulden
Een inwoner die een verzoek tot hulp bij schulden doet is vanaf dat moment tot de beschikking, een verzoeker.
Een verzoek tot hulp bij schulden is vormvrij en kan dus op verschillende manieren, via verschillende kanalen bij de gemeente gedaan worden. Het is belangrijk dat de toegang tot de schuldhulpverlening in Hoorn laagdrempelig en breed is om zoveel mogelijk inwoners te helpen. Dit neemt niet weg dat er alvorens een beslissing te nemen op het verzoek mogelijk wel nadere (bewijs) stukken noodzakelijk zijn en er dus inspanning(en) van de verzoeker worden verwacht.
Met inachtneming van de beleidsregels, de wet, de Algemene wet bestuursrecht en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur wordt er door het college een beslissing op een verzoek genomen.
Een verzoek tot hulp bij schulden kan worden geweigerd wanneer een verzoeker zich niet naar wat in redelijkheid vanuit dat verzoek van hem/ haar mag worden verwacht gedraagt of als iemand niet rechtmatig in Nederland verblijft.
Onder misdragingen worden in ieder geval verstaan: het plegen van (een) strafba(a)r(e) feit(en) tegenover een medewerker, agressieve en onrespectvolle gedragingen.
Om de schuldhulpverlening toegankelijk te maken wordt nadrukkelijk geen hulp bij schulden geweigerd wanneer iemand eerder gebruik gemaakt heeft van schuldhulpverlening of fraude heeft gepleegd. Deze mogelijkheid geeft de wet in artikel 3 lid 2 en 3 wel.
Artikel 4 Inlichtingen- en medewerkingsplicht
De inlichtingen- en medewerkingsplicht moeten vanaf het verzoek tot hulp bij schulden worden nagekomen. Dit zijn de belangrijkste verplichtingen tijdens het schuldhulpverleningstraject en zijn veelomvattend, daarom is in lid 2 in ieder geval (niet limitatief) opgenomen wat daar in ieder geval onder valt. Afhankelijk van de (persoonlijke) situatie kan hier veel meer onder vallen.
Het is belangrijk te benadrukken dat tijdens de schuldhulpverlening ook een hoop inspanning van de cliënt wordt verwacht. De hulp bij schulden is niet vrijblijvend en kan slechts uitgevoerd worden wanneer de verplichtingen worden nagekomen.
Artikel 5 Niet-nakomen verplichtingen
Een waarschuwing houdt in ieder geval het benoemen van de verplichtingen die niet nagekomen zijn en de (mogelijke) gevolgen van het niet blijven houden aan deze afspraken in. Het is belangrijk in ieder geval mondeling bij de cliënt na te gaan of er begrepen is welke verplichtingen niet zijn na gekomen, wat de gevolgen zijn en hoe het schuldhulpverleningstraject kan worden voortgezet.
Tijdens het gesprek wordt het verloop van het schuldhulpverleningstraject, waaronder het niet nakomen van de verplichtingen, besproken. Ook krijgt het verloop van het traject aandacht. Hoe kan er voor gezorgd worden dat de cliënt het schuldhulpverleningstraject met het gewenste resultaat afrondt? Ook wordt nagegaan of de cliënt alles goed begrepen heeft.
Een redelijke termijn is afhankelijk van de situatie twee tot vier weken.
Er kan altijd afhankelijk van de omstandigheden gemotiveerd worden afgeweken.
Hoofdstuk 4 Aandacht voor persoonlijke situatie
Artikel 6 Vaststelling persoonlijke situatie
Kort na de beslissing op het verzoek is uiterlijk binnen twee weken.
Artikel 7 Gezinnen met minderjarige kinderen
Bij minderjarige kinderen, behorend tot het gezin van verzoeker hoeft het niet specifiek om inwonende kinderen te gaan. Voorbeelden van hulp die de gemeente kan bieden zijn onder andere de sport- en cultuurstrippenkaart, ondersteuning via bijzondere bijstand of hulp met inzet van het budget vrije regelruimte.
Hoofdstuk 5 Beëindiging hulp bij schulden
Wanneer er geen sprake meer is van schulden wordt de schuldhulpverlening beëindigd.
Een succesvol afgeronde schuldhulpverlening is een schuldhulpverleningstraject waarbinnen de gestelde doelen behaald zijn en de cliënt veelal schuldvrij is en het nazorg traject doorlopen heeft.
De beschikbare afloscapaciteit wordt berekend aan de hand van daarvoor bestemde rapport(en) en rekenmodules. Dit zijn het Vtlb-Rapport en de Vtlb calculator (Vtlb staat voor Vrij te laten bedrag). Tijdens een schuldhulpverleningstraject kan naar redelijkheid worden verwacht dat de cliënt het bedrag wat boven het Vtlb bedrag vrij komt afdraagt ten behoeve van de schuldeisers.
Onder misdragingen worden in ieder geval verstaan: het plegen van (een) strafba(a)r(e) feit(en) tegenover een medewerker, agressieve en onrespectvolle gedragingen.
Van een cliënt wordt ook ingevolge van de verplichtingen die gelden ten alle tijden verwacht dat de in redelijkheid overeengekomen afspraken worden nagekomen.
De toestemming wordt verleend door een medewerker die uit hoofde van het verzoek belast is met de werkzaamheden die voortkomen uit dat verzoek. Of er uitdrukkelijke toestemming is verleend blijkt in ieder geval uit een schriftelijke verklaring. Ten aanzien van deze aangegane schulden moet ook blijken dat deze nadelig zijn of kunnen zijn voor de geboden hulp.