Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hellevoetsluis

Verordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHellevoetsluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis 2019
CiteertitelVerordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis 2019

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 81p van de Gemeentewet
  3. titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201901-01-2019vervanging verordening

13-12-2018

gmb-2019-6116

13-12-18/08A

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis 2019

Nummer: 13-12-18/08A

 

De raad der gemeente Hellevoetsluis;

gehoord de commissie algemene zaken en middelen;

gelezen het voorstel van de voorzitter en de griffier van 6 november 2018; nummer: 13-12-18/08;

 

Overwegende dat:

De gemeenteraad in zijn vergadering van 27 september 2018 heeft uitgesproken een gemeentelijke kinderombudsman aan te willen stellen.

 

Gelet op artikel 149 en artikel 81p van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht (hoofdstuk IVC);

 

BESLUIT

 

vast te stellen de hierna volgende Verordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis, luidende:

 

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Gemeentelijke ombudsman

  • 1.

    Er is een gemeentelijke ombudsman.

  • 2.

    De ombudsman treedt tevens op als kinderombudsman.

Artikel 2 Benoeming en herbenoeming ombudsman en plaatsvervangend ombudsman

  • 1.

    Benoeming vindt slechts plaats nadat ten aanzien van de kandidaat-ombudsman of kandidaat-plaatsvervangend ombudsman een verklaring omtrent het gedrag is afgegeven als bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.

  • 2.

    De raad besluit ten minste zes maanden voor afloop van de benoemingsperiode over het al dan niet herbenoemen van de ombudsman en diens plaatsvervanger.

     

Paragraaf 2 Bekostiging

Artikel 3 Bekostiging van de ombudsman

  • 1.

    De financiering van de ombudsman vindt plaats door middel van een jaarlijkse bijdrage in de kosten.

  • 2.

    De hoogte van deze bijdrage wordt gerelateerd aan het aantal inwoners van de gemeente.

  • 3.

    Voor de vaststelling van het aantal inwoners, bedoeld in het tweede lid, geldt als peildatum 1 januari van het betreffende jaar.

  • 4.

    De ombudsman verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het verslag aan de raad, bedoeld in artikel 81 u, van de Gemeentewet.

     

Paragraaf 3 Taken en bevoegdheden

Artikel 4 Klachten

  • 1.

    De ombudsman kan mondelinge klachten in behandeling nemen.

  • 2.

    Indien de ombudsman dit nodig acht, kan hij klagers behulpzaam zijn bij het op schrift stellen van een klacht.

Artikel 5 Overige bevoegdheden

  • 1.

    De ombudsman kan het beschikkingsbevoegde orgaan respectievelijk het met de uitvoering van een besluit belaste organisatieonderdeel verzoeken om de uitvoering van een bepaald besluit of regeling voor bepaalde tijd op te schorten. Het orgaan kan dat verzoek gemotiveerd afwijzen.

  • 2.

    De ombudsman kan, indien het onderwerp van de beraadslagingen betrekking heeft op klachten, klachtrecht of klachtbehandeling in het algemeen, in de gelegenheid gesteld worden om in de vergadering van de raad of een raadscommissie het woord te voeren.

  • 3.

    De ombudsman kan het presidium verzoeken onderwerpen op de agenda te plaatsen van de raad of een raadscommissie.

     

Paragraaf 4. Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 6 Intrekking bestaande verordening

De Verordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis 2005 -2 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van de nieuwe verordening.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2019.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke ombudsman Hellevoetsluis 2019.

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 13 december 2018.

De raad voornoemd,

de griffier,

M. M. de Lange

De voorzitter,

M.C. Junius