Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Reglement burgerlijke stand gemeente Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Barneveld
CiteertitelReglement burgerlijke stand van de gemeente Barneveld
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVaststellen van een nieuw Reglement burgerlijke stand

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-201901-01-2019Nieuwe regeling

08-10-2018

gmb-2019-5139

1082898

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

 

gelet op artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit:

 

vast te stellen het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand).

Artikel 1. Begripsbepaling

Het Reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • f.

    faciliteitenhuwelijk/partnerschap: huwelijk of partnerschap op maandagmorgen 09.00 en 09.30 uur waarbij gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten trouwzaal en bode.

Artikel 2. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende het welk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

Artikel 3. Leiding bureau

De teamleider van Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

Artikel 4. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand, voor zover de hierna te noemen dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of dagen die door burgemeester en wethouders zijn aangewezen als roostervrije dagen, verricht haar werkzaamheden:

    • a.

      voor het doen van melding voorgenomen huwelijk en melding voorgenomen partnerschap uitsluitend op afspraak van maandag tot en met donderdag van: 09.00 uur tot 16.30 uur en op vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur;

    • b.

      voor de overige publieke werkzaamheden is het bureau van de burgerlijke stand geopend van: maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 16.30 uur en op dinsdagavond van 16.30 tot 20.00 uur en op vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur.

  • 2.

    Huwelijksvoltrekkingen en het registreren van partnerschappen vindt plaats op:

    • a.

      maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 20.00 uur;

    • b.

      zaterdag en op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen tussen 10.00 uur en 20.00 uur;

  • 3.

    Kosteloze en faciliteiten huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties vinden plaats in het gemeentehuis op maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op schriftelijk en gemotiveerd verzoek van een belanghebbende door burgemeester en wethouders worden geopend op zaterdag, zondag en een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnwet, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen of op zaterdag, indien de voorafgaande vrijdag of de volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, kan de burgerlijke stand worden geopend op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande kennisgeving, te bepalen uren.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 5. Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van de gemeente Barneveld.

  • 2.

    Dit reglement treedt inwerking op de dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

  • 3.

    Het huidige reglement met de toelichting welke is vastgesteld op 17-06-2008 wordt ingetrokken.

     

Aldus vastgesteld op 8 oktober 2018,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

H.F.B. vanSteden

Secretaris

dr. J.W.A. vanDijk,

Burgemeester