Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische gronden gemeente Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische gronden gemeente Barneveld
CiteertitelBeleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische gronden gemeente Barneveld
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1.1 van de Wet kinderopvang
  2. afdeling 2 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-2019Nieuwe regeling

20-12-2018

gmb-2019-5126

1087289

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische gronden gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

 

gelet op artikel 1.1 Wet kinderopvang; begripsbepalingen, en

afdeling 2 van de Wet kinderopvang (aanspraak op kinderopvangtoeslag),

 

overwegende dat:

  • de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bij brief van 18 augustus 2004 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal heeft aangekondigd, dat artikel 6 lid 1, onder k, artikel 6, eerste lid onder 1 en artikel 23 van de Wet op de kinderopvang vooralsnog per 2005 niet in werking treden;

  • Sociaal Medische Indicatie (SMI) een vangnetregeling is die gemeenten de mogelijkheid geeft om gezinnen tijdelijk te ondersteunen in de kosten van de kinderopvang als zij door bepaalde sociale of medische omstandigheden tijdelijk niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag;

  • de gemeente verantwoordelijk is voor het opstellen en uitvoeren van het beleid voor deze doelgroep; en

  • het beleid, voor toepassing, vastlegging in beleidsregels vereist.

besluit:

 

vast te stellen de Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische gronden gemeente Barneveld

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

  • b.

    Tegemoetkoming: een bijdrage in de kosten van de kinderopvang op sociaal-medische gronden;

  • c.

    Kinderopvang: opvang bij een kinderopvanginstelling dat geregistreerd staat in het Landelijk Register Kinderopvang;

  • d.

    Ouders: ouder(s) of verzorger(s) van het kind.

Artikel 2 Algemene voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming, dient ieder geval te worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • a.

    het gezin, of de alleenstaande ouder, is ingezetene en staat ingeschreven in het Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Barneveld;

  • b.

    het gezin, of de alleenstaande ouder, heeft in de twee jaar voorafgaand aan de aanvraag niet eerder een tegemoetkoming op grond van deze beleidsregels ontvangen; en

  • c.

    het kind gaat naar een kinderopvanginstelling dat geregistreerd staat in het Landelijk Register Kinderopvang.

Artikel 3 Tegemoetkoming kosten kinderopvang

Het college verstrekt een tijdelijke tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang indien:

  • a.

    ouders op grond van sociaal-medische gronden kinderopvang nodig hebben voor hun kind;

  • b.

    het kind de leeftijd van 14 jaar nog niet heeft bereikt, of tot de 1e dag van de maand waarop het kind naar het voortgezet onderwijs gaat;

  • c.

    de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag op grond van paragraaf 2 van de Wet kinderopvang; en

  • d.

    er geen andere (voorliggende) voorziening een passende oplossing biedt.

Artikel 4 Sociaal-medische gronden

Sociaal-medische gronden worden aanwezig geacht als sprake is van:

  • a.

    ouder(s) met een chronische ziekte of een lichamelijke, zintuigelijke, verstandelijke of psychische beperking die tijdelijk ontlast dienen te worden bij de praktische verzorging van hun kind.

  • b.

    Het gezin is in een sociale of medische crisissituatie beland waardoor de ouders niet in staat zijn de praktische verzorging van het kind op zich te nemen;

  • c.

    een kind als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand oploopt of dreigt op te lopen en voor wie kinderopvang een tijdelijke oplossing kan bieden.

Artikel 5 Onderzoek

  • 1.

    Na het ontvangen van een melding doet het college onderzoek naar de noodzakelijkheid van het verstrekken van een tijdelijke tegemoetkoming. Daarbij onderzoekt het college de leefsituatie van het gezin en de (opvang)mogelijkheden in het eigen sociale netwerk. Ook brengt het college in kaart welke andere mogelijkheden tot een (structurele) oplossing kunnen leiden.

  • 2.

    Het college zorgt voor een schriftelijke verslaglegging van het onderzoek.

Artikel 6 Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag om een tegemoetkoming wordt schriftelijk ingediend bij het college middels het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

  • 2.

    Indien de tegemoetkoming wordt toegekend, wordt deze toegekend met ingang van een datum die aansluit bij de door de ouders gewenste datum, met dien verstande dat de datum niet ligt voor de datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 7 Advisering

Het college kan een door hem daartoe aangewezen adviesinstantie om advies vragen indien het dit van belang acht voor de beoordeling van de aanvraag voor een tegemoetkoming.

Artikel 8 Omvang en duur tegemoetkoming

  • 1.

    Het college stelt de redelijkerwijs noodzakelijke aantal uren kinderopvang vast, met inachtneming van hetgeen in artikel 2, 3 en 4 van deze beleidsregels staat.

  • 2.

    De tegemoetkoming is bedoeld als tijdelijke oplossing en wordt derhalve verleend voor maximaal zes maanden (of 26 weken) waarbij deze periode wordt gebruikt om toe te werken naar een structurele oplossing. Na drie maanden vindt een evaluatie plaats.

  • 3.

    De termijn van zes maanden kan éénmalig worden verlengd met maximaal drie maanden, als de structurele oplossing nog niet behaald is, zonder dat dit te verwijten is aan de ouders, en een herbeoordeling heeft plaatsgevonden.

  • 4.

    Het aantal uren, waarvoor een tegemoetkoming wordt verstrekt, is gemaximeerd op 230 uur per maand per kind.

Artikel 9 Hoogte tegemoetkoming

  • 1.

    De hoogte van de tegemoetkoming wordt vastgesteld op basis van het bruto verzamelinkomen, genoemd in het tweede lid, onder a van dit artikel, en wordt conform de belastingtabel kinderopvangtoeslag berekend. De tegemoetkoming is gelijk aan de hoogte van de kinderopvangtoeslag, indien ouders hiervoor wel in aanmerking zouden komen. Het resterende bedrag van de opvangkosten dienen ouders zelf te betalen.

  • 2.

    Om de hoogte van de tegemoetkoming te kunnen bepalen, dienen ouders aan het college te overhandigen;

    • a.

      Recente bewijsstukken (IB-60 formulier, inkomensverklaring) waaruit blijkt hoe hoog het door de Belastingdienst laatst vastgestelde (gezins) verzamelinkomen is, en die niet ouder zijn dan maximaal twee jaar; en

    • b.

      overeenkomst of offerte van de kinderopvang, waaruit in ieder geval de kostprijs per uur en het aantal uren kinderopvang per kind per week blijkt.

  • 3.

    Ouders hebben keuzevrijheid bij het bepalen van de kinderopvanginstelling. Opvangkosten die het door het Rijk jaarlijks vastgestelde uurtarief te boven gaan, dienen door de ouders zelf te worden betaald.

Artikel 10 Toekenning tegemoetkoming

  • 1.

    De toekenning van de tegemoetkoming wordt in een beschikking vastgesteld. In de beschikking staat in ieder geval de duur en de hoogte van de tegemoetkoming per maand, en het aantal uren kinderopvang per week of maand per kind.

  • 2.

    Ouders kunnen maandelijks (een kopie van) de factuur van de kinderopvang bij het college indienen, waarna het college aan ouders de tegemoetkoming zal uitbetalen. De hoogte van deze uitbetaling is gelijk aan het bedrag dat in de beschikking is vermeld als de hoogte van de tegemoetkoming per maand.

  • 3.

    Wanneer blijkt dat de tegemoetkoming ten onrechte is uitgekeerd, kan het teveel betaalde bedrag door het college worden teruggevorderd bij de ouders.

  • 4.

    Het college kan ook tot terugvordering overgaan als ouders, zonder dringende reden, geen gebruik hebben gemaakt van de opvang en hier wel voor betaald moet worden.

  • 5.

    Het college kan de tegemoetkoming tussentijds verlagen als blijkt dat een minder aantal uren kinderopvang noodzakelijk is, of de tegemoetkoming beëindigen als kinderopvang in zijn geheel niet meer noodzakelijk wordt geacht.

Artikel 11 (Inlichtingen)plichten

  • 1.

    De ouders doen al het mogelijke om de inzet van de noodzakelijke kinderopvang zo beperkt mogelijk te houden.

  • 2.

    De ouders doen aan het college uit eigen beweging of op verzoek direct mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht op een tegemoetkoming.

  • 3.

    De ouders zijn verplicht aan het college medewerking te verlenen van de uitvoering van deze regeling.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van ouders gemotiveerd afwijken van de bepalingen van deze beleidsregels als toepassing daarvan leidt tot een onaanvaardbare situatie.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag na publicatie.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische gronden gemeente Barneveld.

 

Aldus vastgesteld op 20 december 2018.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

H.F.B. vanSteden

Secretaris

dr. J.W.A. vanDijk,

Burgemeester