Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Altena

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent financiële middelen Budgethoudersregeling Altena 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAltena
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent financiële middelen Budgethoudersregeling Altena 2019
CiteertitelBudgethoudersregeling Altena 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingbesluit Aalburg, de Budgetregeling 2017 gemeente Werkendam en de Regeling budgethouderschap per 1-1-2006 Woudrichem.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-01-201901-01-2019nieuwe regeling

03-01-2019

gmb-2019-3838

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent financiële middelen Budgethoudersregeling Altena 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena,

 

gelezen het voorstel van de Altenacolleges;

 

 

besluit:

 

 

  • 1.

    Vervallen te verklaren (volledige titel 1-3 oude regelingen)…

    • Algemeen mandaat-, volmacht- en machtigingbesluit, vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van de voormalige gemeente Aalburg op 17 mei 2011.

    • Budgetregeling 2017 gemeente Werkendam, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de voormalige gemeente Werkendam op 19 december 2017.

    • Regeling budgethouderschap per 1-1-2006, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de voormalige gemeente Woudrichem.

  • 2.

    Vast te stellen de Budgethoudersregeling Altena 2019.

 

 

Budgethoudersregeling Altena 2019

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

Begroting

De door de gemeenteraad vastgestelde begroting gestructureerd naar programma’s en taakvelden.

 

Taakveld

De eenheid waarin programma’s zijn onderverdeeld. Het gaat daarbij om het behalen van een resultaat, meetbaar gemaakt in tijd, geld en kwaliteit.

 

Budget

De financiële middelen die binnen de door de gemeenteraad vastgestelde begroting aan het college van Burgemeester en Wethouders beschikbaar zijn gesteld voor het realiseren van de doelstellingen, resultaten en activiteiten. Onderscheid wordt gemaakt tussen:

  • -

    ­ jaargebonden (exploitatie)budgetten bestaande uit (deel)taakvelden;

  • -

    ­ niet-jaargebonden budgetten/kredieten (investeringen, grondexploitaties);

Ook de voorzieningen voor vastgestelde beheerprogramma’s worden als jaargebonden budget aangemerkt.

 

Budgethouderschap

De toegekende bevoegdheid tot het beheer van een budget.

 

Hoofdbudgethouder

De gemeentesecretaris is ambtelijk eindeverantwoordelijk voor de totale begroting (met uitzondering van de budgetten van de bijzondere budgethouders zoals genoemd in artikel 1 lid 8) en zet delen van die verantwoordelijkheid door naar de directeuren.

 

Budgethouder

De door een hoofdbudgethouder aangewezen teammanager die belast is met het beheer van een deel van het budget van de hoofdbudgethouder.

 

Deelbudgethouder

De door een budgethouder aangewezen medewerker die belast is met het beheer van een deel van het budget van de budgethouder.

 

Bijzondere budgethouder

  • -

    ­ De voorzitter van de ondernemingsraad wordt aangewezen door de gemeentesecretaris voor het beheer van het budget van de ondernemingsraad.

  • -

    ­ De griffier en de voorzitter van de rekenkamercommissie worden aangewezen door de raad voor het beheer van het budget voor respectievelijk de griffie en de rekenkamercommissie.

 

Verplichting/recht

Een aangegane bindende overeenkomst tot levering van goederen, diensten of het aannemen van werk waarvoor in de (nabije) toekomst betaald moet worden of inkomsten worden verkregen. In deze budgethoudersregeling worden hieronder ook begrepen de uitgaande beschikkingen en brieven aan derden waarin gelden worden toegezegd.

Artikel 2. Aanwijzing en registratie van budgethouders

  • 1.

    De bevoegdheid tot het beheer van alle in de begroting opgenomen budgetten berust bij de hoofdbudgethouders.

  • 2.

    De vervanging van hoofdbudgethouders wordt middels een apart besluit door het directieteam vastgesteld.

  • 3.

    De hoofdbudgethouders wijzen de budgethouders aan en wijzen daarbij tevens een vervanger aan die de budgethouder vervangt bij diens afwezigheid. Het aanwijzen wordt met vermelding van de desbetreffende budgetten schriftelijk gedaan en vastgesteld door het Directieteam.

  • 4.

    Een budgethouder kan een deelbudgethouder aanwijzen voor (deel)taakvelden.

  • 5.

    Het team Financieel Beheer houdt een overzicht bij van alle (hoofd//deel)budgethouders. In dit overzicht worden onder andere vastgelegd de functies zoals opgenomen in het functieboek met de daarbij behorende budgetten.

  • 6.

    De aanwijzing van een (hoofd/deel)budgethouder wordt doorgegeven aan het team Financieel Beheer, dat per budget voor vastlegging in de financiële administratie zorgt.

Artikel 3. Verantwoordelijkheden

  • 1.

    De (hoofd/deel)budgethouder is verantwoordelijk voor een efficiënte en effectieve inzet van aan hem toegewezen budgetten.

  • 2.

    De (hoofd/deel)budgethouder is in zijn budgetbeheer verantwoordelijk voor de financiële rechtmatigheid.

  • 3.

    De (hoofd/deel)budgethouder is verantwoordelijk voor informatievoorziening zoals vermeld in artikel 5.1 en 5.2 van deze regeling.

  • 4.

    De hoofdbudgethouder is eindverantwoording verschuldigd aan het college.

  • 5.

    De budgethouder is verantwoording verschuldigd aan de hoofdbudgethouder.

  • 6.

    De deelbudgethouder is verantwoording verschuldigd aan de budgethouder.

Artikel 4. Bevoegdheden

  • 1.

    De hoofdbudgethouder is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven tot maximaal het bedrag van de budgetten waarover hem een bevoegdheid is verstrekt middels het vaststellen van de programmabegroting.

  • 2.

    De budgethouder is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven:

    • a.

      tot maximaal € 100.000 exclusief BTW voor wat betreft de jaargebonden (exploitatie)budgetten en voorzieningen;

    • b.

      tot maximaal € 250.000 exclusief BTW voor wat betreft de niet-jaargebonden budgetten/kredieten.

  • 3.

    De deelbudgethouder is bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven:

    • a.

      tot maximaal € 20.000 exclusief BTW voor wat betreft de jaargebonden (exploitatie)budgetten en voorzieningen;

    • b.

      tot maximaal € 50.000 exclusief BTW voor wat betreft de niet-jaargebonden budgetten/kredieten.

  • 4.

    De (hoofd/deel)budgethouder is niet bevoegd tot het goedkeuren voor betaling van eigen (onkosten)declaraties. Hiervoor geldt:

    • a.

      (Onkosten)declaraties van een deelbudgethouder worden goedgekeurd door een budgethouder.

    • b.

      (Onkosten)declaraties van een budgethouder worden goedgekeurd door een hoofdbudgethouder.

    • c.

      (Onkosten)declaraties van een hoofdbudgethouder worden goedgekeurd door een andere hoofdbudgethouder.

  • 5.

    Bij het aangaan van verplichtingen worden de geldende regels met betrekking tot administratieve organisatie, mandaat, interne advisering, treasury, inkoop en aanbestedingen en verordeningen gevolgd.

  • 6.

    Verplichtingen en uitgaven worden uitsluitend aangegaan respectievelijk gedaan bij een toereikend budget.

  • 7.

    Indien geen budgetten aanwezig zijn of de bestaande budgetten niet toereikend (meer) zijn, kunnen geen verplichtingen worden aangegaan of uitgaven worden gedaan. Als er van een dergelijke situatie sprake is dan geldt:

    • a.

      De budgethouder is bevoegd tot het budgettair neutraal verschuiven van budgetten binnen eenzelfde taakveld (= administratieve wijziging).

    • b.

      Het college van Burgemeester en Wethouders is bevoegd tot het budgettair neutraal verschuiven van budgetten binnen eenzelfde programma.

    • c.

      Het verschuiven van budgetten tussen programma’s is een bevoegdheid van de gemeenteraad (= begrotingswijziging).

Artikel 5. Informatievoorziening en verantwoording

  • 1.

    De (hoofd/deel)budgethouder informeert het college tijdig over de door hem verwachte of gesignaleerde afwijkingen en relevante risico’s van de toegekende budgetten en investeringsbudget.

  • 2.

    De (hoofd/deel)budgethouder legt op de formele momenten in de planning & control cyclus verantwoording af over het gebruik van het toegekende budget, zowel inhoudelijk al financieel, op de daarvoor gestelde werkwijze.

  • 3.

    De (hoofd/deel)budgethouder levert tijdig de juiste en volledige gegevens aan voor raad, college, kadernota, de begroting, de rekening en de diverse rapportages.

  • 4.

    De (hoofd/deel)budgethouder houdt zicht op de aangegane financiële verplichtingen om een optimaal inzicht te houden in de (onder)uitputting van budgetten.

  • 5.

    De (hoofd/deel)budgethouder houdt zicht op de vorderingen om een optimaal inzicht te houden op het volume van de beschikbare middelen.

 

Hardheidsclausule

 

Artikel 6  

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

 

Slotbepalingen

 

Artikel 7  

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na openbaarmaking van deze regeling en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

 

Deze regeling kan worden aangehaald als Budgethoudersregeling Altena 2019.

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena van 3 januari 2019.

De secretaris,

drs. A.J.E. van der Werf-Bramer

de voorzitter,

M.A. Fränzel MSc

Toelichting op de Budgethoudersregeling Altena 2019

Algemeen

De herindeling van de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem is de aanleiding voor deze nieuwe regeling. De voorliggende regeling beoogt de noodzakelijke voorwaarden te scheppen voor een optimale beheersing van de geldstromen binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie.

 

De voorliggende regeling heeft niet als doel alles te regelen over het verschijnsel budgethouderschap. Het uitgangspunt is om zo beknopt mogelijk de centrale regels weer te geven. Veel zaken die daarvan een afgeleide zijn, worden in de regeling niet geregeld. Zo wordt geregeld dat de budgethouders moeten rapporteren, maar de manier waarop is niet in de regeling opgenomen.

 

Toelichting op artikelen

 

Artikel 2

De Budgethoudersregeling voorziet in een sterke verankering van het budgethouderschap in de lijn van de organisatie. De gemeentesecretaris en de directieleden zijn hoofdbudgethouder. De hoofdbudgethouder kan budgethouders aanwijzen en de budgethouder kan deelbudgethouders aanwijzen.

Het team Financieel Beheer houdt het overzicht bij van de (hoofd-/deel-)budgethouder per budget.

 

Artikel 3, lid 1

De budgethouder is verantwoordelijk voor een efficiënte en effectieve inzet van aan hem/haar toegewezen middelen. Kernbegrippen zijn hierbij:

  • a.

    sturen op output

  • b.

    bedrijfsmatige aanpak

  • c.

    kwaliteit van dienstverlening

  • d.

    klantgerichtheid (intern en extern)

  • e.

    integraal management

 

Artikel 3, lid 2

De budgethouder is in zijn/haar budgetbeheer verantwoordelijk voor de (financiële) rechtmatige besteding hiervan. Dit betekent concreet het volgende:

  • a.

    De budgethouder dient financiële handelingen te baseren op de geautoriseerde begroting (begrotingscriterium).

  • b.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor naleving van voorwaarden in externe en interne wet- en regelgeving (voorwaardencriterium).

  • c.

    De budgethouder dient door derden verstrekte gegevens te toetsen op juistheid en volledigheid (misbruikcriterium).

  • d.

    Tevens toetst de budgethouder of derden bij het gebruik van overheidsregelingen geen (rechts)handelingen hebben verricht die in strijd zijn met het doel of de strekking van de regeling (oneigenlijk gebruikcriterium).

  • e.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor juistheid van vastgestelde bedragen (calculatiecriterium).

  • f.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor de juistheid van het tijdstip van betalingen (valuteringscriterium).

  • g.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor het tijdig verantwoorden van verplichtingen (valuteringscriterium).

  • h.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de ontvangen leveringen (leveringscriterium).

  • i.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor de juiste adressering van de financiële stroom (adresseringscriterium).

  • j.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor de volledigheid van de verantwoording van de opbrengsten (volledigheidscriterium).

  • k.

    De budgethouder zorgt dat financiële beheershandelingen passen bij de activiteiten van de gemeente en zorgt dat in relatie tot de kosten een aanvaardbare tegenprestatie is overeengekomen (aanvaardbaarheidscriterium).

  • l.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor het zichtbaar vastleggen van de gevoerde controles.

  • m.

    De budgethouder is ervoor verantwoordelijk dat er geen sprake is van Misbruik en Oneigenlijk gebruik van gemeentelijke eigendommen, conform het integriteitbeleid dat door het college is vastgesteld.

  • n.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor informatievoorziening zoals vermeld in artikel 5 van deze regeling.

Artikel 4, lid 1 tot en met 3

In dit artikel wordt aangegeven tot wel bedrag een (hoofd/deel)budgethouder de bevoegdheid heeft verplichtingen aan te gaan dan wel uitgaven te doen.

 

Artikel 4, lid 5

Naast de Budgethoudersregeling zijn er aanvullende interne regels waarmee rekening moet worden gehouden bij het aangaan van verplichtingen. Als voorbeeld kan hier het Inkoop- en aanbestedingsbeleid en de mandaatregeling worden genoemd. Dit artikel geeft aan dat bij het aangaan van verplichtingen met de aanvullende geldende interne regelgeving rekening moet worden gehouden.

 

Artikel 4, lid 7

In dit artikel worden de bevoegdheden van de (hoofd/deel) budgethouder met betrekking tot verschuiving van budgetten geregeld. Deze bevoegdheden zijn onderworpen aan beperkingen die direct af te leiden zijn van het budgetrecht van de gemeenteraad. Budgettair neutraal verschuiven betekent dat door het verschuiven niet meer of minder middelen worden ingezet.

 

Niet alle kostensoorten komen voor verschuiving binnen een deeltaakveld / kostenplaats in aanmerking. Uitgezonderd voor verschuiving zijn de kostensoorten:

  • -

    ­ rente;

  • -

    ­ verrekening met reserves en voorzieningen;

  • -

    ­ kapitaallasten, rente en afschrijving;

  • -

    ­ doorbelasting kostenverdeelstaat;

  • -

    ­ interne verrekeningen.

 

Doelstelling van bovenstaande uitgezonderde kostensoorten is dat budgetten voor bijvoorbeeld kapitaallasten of doorbelastingen niet worden ingezet voor de inhuur van derden of de aanschaf van goederen en diensten.

 

De directie behoudt zich het recht om nadere uitzonderingen voor verschuivingen te benoemen indien dit wenselijk wordt geacht voor de bedrijfsvoering.

 

Artikel 5

De (hoofd/deelbudgethouder is verantwoordelijk voor de bewaking en het beheer van de aan hem toegewezen budgetten. Het is de verantwoordelijkheid van de (hoofd/deel)budgethouder om zicht te houden op de verplichtingen en rechten die hij is aangegaan om daardoor voldoende zicht te houden op mogelijk (onder)uitputting van zijn budgetten.