Organisatie | Het Hogeland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenverordening Het Hogeland |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-01-2019 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 02-01-2019 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De functionaris als bedoeld in artikel 4, 5 of 6 die is belast met de behandeling van klachten overeenkomstig deze verordening.
De ambtenaar die als klachtencoördinator is belast met de ondersteuning van de klachtbehandelaar en coördinatie van zaken bij het behandelen van klachten die voortvloeien uit deze verordening.
2. het college van burgemeester en wethouders,
Het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen in brede zin, waaronder ook begrepen het aannemen van een houding en de wijze van presentatie en communicatie, hetzij in de uitoefening van een functie, hetzij als bestuursorgaan.
Natuurlijk persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend conform artikel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan, een lid daarvan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid zich jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen.
Het bestuursorgaan, een lid daarvan of de ambtenaar om wiens gedraging het gaat.
Klachtenprocedure die primair gericht is op oplossing van de klacht en waarbij het niet komt tot een oordeel van het bestuursorgaan over de gedraging.
Klachtenprocedure waarop een oordeel van het bestuursorgaan over de gedraging het onderdeel vormt
De Algemene wet bestuursrecht.
Het onafhankelijke orgaan, waarbij een klacht kan worden ingediend, indien men niet tevreden is over de klachtafhandeling bij de gemeente.
Eenieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan een lid daarvan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen een klacht in te dienen.
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.
Artikel 11 Ontvangstbevestiging
De ontvangst van een klacht wordt door de klachtencoördinator schriftelijk bevestigd.
De klachtbehandelaar stelt een onderzoek in naar de gedraging waarop de klacht betrekking heeft.
De klachtbehandelaar is in verband met dit onderzoek bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.
Het bestuursorgaan stelt de klager binnen een redelijke termijn schriftelijk op de hoogte van de bevindingen, het oordeel omtrent de klacht, de eventuele conclusies die het bestuursorgaan daaraan verbindt en de mogelijkheid om binnen een jaar een verzoekschrift in te dienen bij de Nationale ombudsman.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 16 Intrekking oude verordening
De Verordening ombudsfunctionaris gemeente Bedum, vastgesteld bij raadsbesluit van 27 mei 1999, de Verordening klachtbehandeling gemeente de Marne, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2000, de Verordening inzake de behandeling van klachten van de gemeente Eemsmond, vastgesteld op 10 mei 2001, worden ingetrokken.