Organisatie | Lansingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent mandaat Mandaatregeling Lansingerland 2019 |
Citeertitel | Mandaatregeling Lansingerland 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 Mandaatregister |
Deze regeling vervangt de Mandaatregeling Lansingerland en het Mandaatregister Lansingerland.
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
De ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen, zoals opgenomen in bijlagen 1, 7 tot en met 10 en 17 van dit besluit zijn tevens vastgesteld door de teammanagers domein samenleving in Gemeenteblad 2019, 9391.
De ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen, zoals opgenomen in bijlagen 1 tot en met 6 en 17 het mandaatregister zijn tevens vastgesteld door de teammanagers domein ruimte & economie, Gemeenteblad 2019, 9387.
De ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen, zoals opgenomen in bijlagen 1, 7 tot en met 10 en 17 van het mandaatregister zijn tevens vastgesteld door de concerndirecteur samenleving, Gemeenteblad 2019, 9385.
De ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen, zoals opgenomen in bijlagen 1, 11 tot en met 15 en 17 van het mandaatregister zijn tevens vastgesteld door de concerndirecteur dienstverlening & bedrijfsvoering, Gemeenteblad 2019, 9384.
De ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen, zoals opgenomen in bijlagen 1 tot en met 15 en 17 van het mandaatregister zijn tevens vastgesteld door de algemeen directeur, gemeenteblad 2019, 9378.
De ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen, zoals opgenomen in bijlagen 1 tot en met 6 en 17 van het mandaatregister zijn tevens vastgesteld door de concerndirecteur ruimte & economie, Gemeenteblad 2019, 9377.
De ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen, zoals opgenomen in bijlagen 1, 11 tot en met 15 en 17 van het mandaatregister zijn tevens vastgesteld door de teammanagers domein dienstverlening & bedrijfsvoering, Gemeenteblad 2019, 11790.
titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 18-12-2018 | T18.16240 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland en de burgemeester van de gemeente Lansingerland, ieder wat betreft zijn bevoegdheden;
gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan ondergeschikte ambtenaren of aan anderen, dan wel aan hen volmacht te verlenen tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen of aan hen machtiging te verlenen tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke handeling zijn.
Vast te stellen het “Besluit mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging Lansingerland 2019”.
De bevoegdheden zoals genoemd in het tot dit besluit behorende “Mandaatregister Lansingerland 2019” te mandateren, aan de daarin genoemde functionarissen.
BESLUIT MANDAAT, ONDERMANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING LANSINGERLAND
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 2a Bijwerking Mandaatregister
Indien bij afzonderlijk besluit (onder)mandaat wordt verleend en dit (nog) niet is opgenomen in het bijgevoegde Mandaatregister, of het verleende (onder)mandaat geheel, gedeeltelijk of tijdelijk wordt ingetrokken, dan dient het bijgevoegde Mandaatregister te worden geactualiseerd. Actualisatie van het Mandaatregister wordt tenminste eenmaal per jaar verricht door het team Organisatie & Juridische Zaken, van het domein Dienstverlening & Bedrijfsvoering. Het bijgewerkte Mandaatregister wordt ter kennis gebracht aan het bevoegde bestuursorgaan.
In geval van afwezigheid van de functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn gemandateerd of ondergemandateerd, worden deze uitgeoefend door diens plaatsvervanger, met in achtneming van het volgende:
Artikel 5 Onderlinge afstemming
Indien een ander domein bij een krachtens mandaat te nemen besluit een conflicterend belang heeft of het te nemen besluit conflicteert met het taakgebied van een ander domein, dan legt de functionaris aan wie de bevoegdheid ter zake is gemandateerd, onverminderd hetgeen hierover in het bijgevoegde mandaatregister is bepaald, de zaak vooraf voor aan de concerndirecteur van dat andere domein.
Diegene die mandaat of ondermandaat verleent kan deze geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk intrekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het bevoegde bestuursorgaan gezonden.
Artikel 9 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat dient, tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen volmacht en machtiging.
Vastgesteld in Lansingerland op 19 december 2018.
Burgemeester en wethouders van Lansingerland,
Secretaris,
Lucas Vokurka
Burgemeester,
drs. Pieter van de Stadt
Burgemeester van Lansingerland,
drs. Pieter van de Stadt
Bijlage MANDAATREGISTER LANSINGERLAND 2019
Mandaten, ondermandaten, volmachten en machtigingen
Bijlage 2. Team Gebiedsontwikkeling & Vastgoed
Bijlage 3. Team Ruimtelijk & Economisch Beleid
Bijlage 4. Team Wijkcoördinatie & Projecten
Bijlage 5. Team Kwaliteitsbeheer Openbare Ruimte
Bijlage 6. Team Bouwen & Milieu
Bijlage 7. Team Veiligheid & APV
Bijlage 8. Team Maatschappelijke Opgaven
Bijlage 9. Team Maatschappelijke Ondersteuning & Jeugd
Domein Dienstverlening & Bedrijfsvoering
Bijlage 11. Team Bestuur & Communicatie
Bijlage 12. Team Service & Contact
Bijlage 13. Team Organisatie & Juridische Zaken
Bijlage 14. Team Financiën, Inkoop & Facilitair
Bijlage 15. Team Informatievoorziening & Digitalisering
Bijlage 16. Mandaten aan niet-ondergeschikten
Dit register is een onderdeel van de Mandaatregeling Lansingerland 2019. Deze mandaatregeling bestaat uit:
Dit register is bijgewerkt met alle vastgestelde mandaatbesluiten tot 1 januari 2019 en vastgesteld door het college en de burgemeester op 18 december 2018.
Mandaten met betrekking tot de rechtspositie van ambtenaren en werknemers
Artikel 1:2a en 1:2b Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland 1 , | Ieder voor de stagiaires of werkervaringsmedewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of team. | ||||
Aanstelling (incl. aanstelling op grond van de banenafspraak), aanwijzen passende functie en aanpassing arbeidsduur. | Artikelen 1:2c, 2:1, 2:1B, lid 1 en 3, 2:7 en 2:7a Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Uitsluitend de algemeen directeur is bevoegd om de concerndirecteuren aan te stellen. De concerncontroller wordt aangesteld door het college. De algemeen directeur is wel bevoegd om de concerncontroller voor te dragen. De algemeen directeur is bevoegd om de concernstaf aan te stellen, maar kan daartoe ook (onder)mandaat verlenen aan de concerncontroller. De concerndirecteuren zijn bevoegd om de teammanagers die (komen te) vallen onder hun verantwoordelijkheid of domein aan te stellen. De teammanagers zijn bevoegd om de medewerkers die (komen te) vallen onder hun verantwoordelijkheid of team aan te stellen en om de arbeidsduur aan te passen. Het aanwijzen van een passende functie aan de teammanagers en medewerkers, alsmede het aanpassen van de arbeidsduur van de teammanagers geschiedt door de concerndirectie. De algemeen directeur is bevoegd om de arbeidsduur van de concerndirecteuren aan te passen De bevoegdheid om een passende functie aan te wijzen van de algemeen directeur en de concerndirecteuren blijft voorbehouden aan het college. | |||
| Artikel 2:1B, lid 2, Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | ||||
Vaststellen salaris, salarisverhoging en –verlaging en inpassing in hogere schaal. | Paragraaf 2 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of team, binnen de kaders van het functiehuis en functiewaardering, en na advies van P&O | |||
Toekennen salaristoelagen (incl. declaratieformulier) waaronder: onregelmatige dienst, beschikbaarheids-dienst, buitendagvenstertoelage en inconveniëntentoelage. | Paragraaf 3 van hoofdstuk 3 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. Artikelen 3:8, 3:9 en 3:15 zijn alleen gemandateerd aan de algemeen directeur. | |||
Toekennen overige vergoedingen en uitkeringen (incl. declaratieformulier) waaronder: overwerkvergoeding, reis- en verblijfskostenvergoeding. | Paragraaf 4 van hoofdstuk 3 Arbeidsvoorwaarden-regeling Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. Artikelen 3:19, 3:20:1:1 en 3:24 zijn alleen gemandateerd aan de algemeen directeur. | |||
Artikel 3:36 Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. | ||||
Hoofdstuk 4 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. Artikelen 4:1, 4:3:1:1, 4:7 en 4:8 zijn voorbehouden aan het college. Artikelen 4:2, lid 12, 4:1:1:5 en 4:9 zijn alleen gemandateerd aan de algemeen directeur. | ||||
Artikel 6:1:1 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of team | ||||
Verlenen van buitengewoon verlof waaronder zwangerschaps- en bevallingsverlof, ouderschapsverlof, kort- en langdurig zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof. | Artikelen 6:4 tot en met 6:8 Arbeids-voorwaardenregeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. Artikel 6:4:2 lid 8, 6:4:4 lid 3, 6:5 lid 3, 6:5:7 is alleen gemandateerd aan de concerndirectie | |||
Verlenen van toestemming om arbeidsduur te overschrijden t.b.v. extra vakantie uren. | Artikel 6:2, lid 3 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. | |||
Verlenen en beëindigen van onbetaald verlof/schrijnende gevallen. | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of team. Artikel 6:9 lid 3, 7 en 8, en artikel 6:11 lid 2 is alleen gemandateerd aan de algemeen directeur | ||||
Hoofdstuk 6a Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of team. | ||||
Aanspraken en verplichtingen bij ongeschiktheid wegens ziekte of gebrek. | Hoofdstuk 7 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. Artikelen 7:2:1 tot en met 7:2:3, 7:2:6, 7:3 lid 14, 7:5 tot en met 7:8:3, 7:9:0:1, 7:13:2, 7:14, 7:15:1, 7:16 lid 2 tot en met 9, 7:19 lid 1, 2, 3 en 5, 7:21 lid 1 tot en met 5, 7:22 tot en met 7:28b zijn alleen gemandateerd aan de algemeen directeur. Artikel 7:2, 7:3 lid 13, 7:8, 7:12 lid 2 en 7:18 zijn alleen gemandateerd aan de concerndirectie | |||
Activiteiten in het kader van de Wet verbetering poortwachter, waaronder opstellen plan van aanpak, bijstelling, eerstejaars en eindevaluatie. | Artikel 7:9, lid 3 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. | |||
Verlenen van ontslag, diverse gronden inclusief tijdelijke urenuitbreiding en exclusief schorsing als ordemaatregel. | Hoofdstuk 8 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. Artikelen 8:5a, 8:7, 8:9, 8:13, 8:15:1 en 8:15:2 blijven voorbehouden aan het college, de algemeen directeur mag wel het voornemen hiertoe uitspreken. Artikelen 8:2a tot en met 8:3:1, 8:5, 8:6, 8:8, 8:12 tot en met 8:20 zijn alleen gemandateerd aan de algemeen directeur | |||
Sluiten van een vaststellingsovereenkomst strekkende tot beëindiging van de aanstelling of de arbeidsovereenkomst. | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of domein. | ||||
Ontslag voortvloeiend uit een overeenkomst strekkende tot beëindiging van de aanstelling of de arbeidsovereenkomst. | Hoofdstuk 8 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of domein. | |||
Van werk naar werk-aanpak en voorzieningen bij werkloosheid. | Paragrafen 1 t/m 5 en 8 van hoofdstuk 10d Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of domein. Artikelen 10d:3 en 10d:4 blijven voorbehouden aan het college Artikel 10d:24 is uitsluitend gemandateerd aan de concerndirectie De teammanager Organisatie & Juridische zaken is slechts bevoegd ten aanzien van paragraaf 5, met uitzondering van artikel 10d:16 lid 4. | |||
Overige rechten en plichten, waaronder vaststelling doelstellingen, functioneren en beoordeling. | Hoofdstuk 15 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/team. Artikel 15:1e lid 4 en 15:2 blijft voorbehouden aan het college. Artikelen 15:1f, 15:1g, 15:1:10, 15:1:12 t/m 15:1:13, 15:1:17 t/m 15:1:19, 15:1:25, 15:1:29 t/m 15:1:31 zijn alleen gemandateerd aan de algemeen directeur. Bij de uitoefening van de bevoegdheid in het kader van artikel 15:1:15 t/m 15:1:15:6 geldt, dat als er een onoverbrugbaar verschil van inzicht bestaat tussen de medewerker en de leidinggevende, de eerstvolgend hiërarchisch hoger geplaatste functionaris bevoegd is tot besluitvorming. (bijv. bij een geschil tussen teammanager en medewerker, beslist de concerndirecteur van het betreffende domein) | |||
Besluiten m.b.t opleiding en ontwikkeling, w.o. verlenen en intrekken van studiefaciliteiten, loopbaanadvies. | Hoofdstuk 17 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid of team. Artikel 17:7 is alleen gemandateerd aan de algemeen directeur. | |||
Hoofdstuk 18 Arbeidsvoorwaarden-regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/domein | ||||
Rechtspositionele erkenning van alternatieve samenlevingsvormen. | Hoofdstuk 21 Arbeidsvoorwaarden- regeling Gemeente Lansingerland | Ieder voor de medewerkers vallend onder hun verantwoordelijkheid/domein |
BIJLAGE 2. TEAM GEBIEDSONTWIKKELING & VASTGOED
BIJLAGE 3. TEAM RUIMTELIJK & ECONOMISCH BELEID
BIJLAGE 4. TEAM WIJKCOÖRDINATIE & PROJECTEN
BIJLAGE 5. KWALITEITSBEHEER OPENBARE RUIMTE
BIJLAGE 6. TEAM BOUWEN & MILIEU
Mandaten met betrekking tot de wet algemene bepalingen omgevingsvergunning (Wabo), voor aanvragen die zijn ingediend vanaf 1 oktober 2010
Mandaten met betrekking tot de Erfgoedwet en Monumentenweg 1988
Mandaten met betrekking tot naamgeving en nummertoekenning
Mandaten met betrekking tot handhaving
Mandaten met betrekking tot de BAG, verleend aan het team Bouwen & Milieu
BIJLAGE 7. TEAM VEILIGHEID & APV
Mandaten met betrekking tot handhaving
Mandaten met betrekking tot de Algemene Plaatselijke verordening
Mandaten met betrekking tot bijzondere wetten
Mandaten met betrekking tot de vergunningverlening op grond van de Drank- en Horecawet
Mandaten met betrekking tot het intrekken van een drank- en horecavergunning
Mandaten met betrekking tot het schorsen van een drank- en horecavergunning
Mandaten met betrekking tot het opleggen van een bestuurlijke boete in de zin van artikel 44a Drank- en Horecawet
Mandaten met betrekking tot het Convenant Veilig uitgaan in Lansingerland d.d. 16 december 2008
Mandaten met betrekking tot artikel 2:30 Algemene plaatselijke verordening Lansingerland
Mandaten met betrekking tot de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Wet bibob)
Mandaten met betrekking tot de markt
Mandaten met betrekking tot vaststelling hoogte kosten bestuursdwang en verbeurde dwangsom
BIJLAGE 8. MAATSCHAPPELIJKE OPGAVEN
BIJLAGE 9. TEAM MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING & JEUGD
Mandaten met betrekking tot de Wmo
Mandaten met betrekking tot de Jeugdwet
Mandaten met betrekking tot woonurgenties
Mandaten met betrekking tot leerlingenvervoer en leerplicht
Met betrekking tot de gehandicaptenparkeerkaart
Mandaten met betrekking tot de Wet Kinderopvang
BIJLAGE 11. TEAM BESTUUR & COMMUNICATIE
Beslissen over de afhandeling, inclusief het nemen van verdagingsbesluiten, van formele klachten. | Indien de klachtencoördinator betrokken is geweest bij het primaire proces, dan beslist de teammanager Service & Contact | ||||
Het adviseren van het Ministerie van Justitie over verzoeken tot naturalisatie en het bevestigen van optieverklaringen tot het Nederlanderschap. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Verklaring tot verkrijging en afstand van het Nederlanderschap in ontvangst nemen. | Artikel 8 lid e en artikel 21 Rijkswet op het Nederlanderschap Artikel 63 lid a Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | |||
Beslissen over verlof tot uitstel van begraving of verbranding. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Voorzien in lijkschouwing en lijkbezorging overeenkomstig de wet indien niemand hier in voorziet. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Er worden geen kosten voor de afgifte in rekening gebracht indien het verzoek met plaats van ontleding binnen 3 dagen na het overlijden is ingediend. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Het beslissen op een verzoek tot afgifte van een Laissez-passer voor vervoer van een lijk uit Nederland. | Artikel 11 juncto artikel 3 van de Overeenkomst van Straatsburg. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | |||
Beslissingen nemen en handelingen verrichten met betrekking tot reisdocumenten op grond van de Paspoortwet en aanverwante regelingen. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Verklaringen verstrekken, als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Wet betreffende de positie van Molukkers. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Beslissingen nemen en handelingen verrichten met betrekking tot rijbewijzen, als bedoeld in het Reglement rijbewijzen, en beslissingen nemen en handelingen verrichten die te maken hebben met het afgeven en ongeldig verklaren van rijbewijzen, als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Het in kennis stellen van betrokkenen omtrent de uitsluiting van het kiesrecht. | |||||
Het registreren van de kiesgerechtigdheid van ingezetenen van de gemeente in de gemeentelijke administratie. | |||||
Het instellen van een of meer stembureaus en het benoemen van de stembureauleden. | |||||
Het aanwijzen van een ruimte voor de zittingen van het hoofdstembureau en het aanwijzen van stemlokalen voor elk stemdistrict. | |||||
Het in ontvangst nemen van kandidaten-lijsten en het verstrekken van een bewijs van ontvangst. | |||||
Het aanwezig zijn bij de ondertekening van een ondersteuningsverklaring door een kiezer en het nagaan van diens kiesgerechtigdheid. | |||||
Het zorgen voor voldoende en zodanig ingerichte stemlokalen geschikt voor kiezers met lichamelijke gebreken. | Conform motie 2016-320 van 30-06-2016 over 100% van de stemlokalen toegankelijk maken voor kiezers met een lichamelijke beperking. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | |||
Het verzoeken aan besturen van bijzondere scholen om stemlokalen alsmede het voor de inrichting benodigde materiaal beschikbaar te stellen alsmede het zorgdragen voor de inrichting van het stemlokaal en het aanwijzen van personen ten dienste gesteld aan het stembureau. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Het uitreiken van een nieuwe stempas bij vermissing en het beslissen op een verzoek tot afgifte van een kiezerspas. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Het beslissen op een verzoek tot het stemmen bij volmacht en op een verzoek om per brief te mogen stemmen. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Het in ontvangst nemen van de processen-verbaal en verzegelde pakken van de stembureaus. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Het vaststellen ten aanzien van iedere kandidaat en iedere lijst van het aantal stemmen dat in de gemeente op die kandidaat onderscheidenlijk die lijst is uitgebracht alsmede het vaststellen van het aantal blanco, ongeldige en bij volmacht uitgebrachte stemmen en het verschil tussen het aantal kiezers dat tot de stemming is toegelaten en het aantal stemmen dat is geteld en voor zover mogelijk geeft de burgemeester hiervoor een verklaring | |||||
Het overbrengen van de processen-verbaal en de vastgestelde aantallen stemmen naar de voorzitter hoofdstembureau alsmede het op verzoek van het centraal stembureau overbrengen van de in artikel N9 bedoelde pakken naar het centraal stembureau en vernietiging van de niet naar het centraal stembureau overgebrachte pakken 3 maanden nadat over de toelating van de gekozenen is beslist. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
De vaststelling van de kiesgerechtigheid, het beslissen op verzoeken van de in artikel Y3, onder b, bedoelde personen tot het registreren van hun de kiesgerechtigdheid alsmede het schrappen van de registratie van de kiesgerechtigdheid van de als kiezer geregistreerde niet-Nederlander die onderdaan is van een andere lidstaat. | Artikel Y32, juncto artikel Y3 onder b | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | |||
Het instellen van één of meer stembureaus en de benoeming van leden en plaatsvervangende leden. | |||||
Vaststellen van de totalen van de in artikel 64, eerste lid, bedoelde aantallen stemmen, het aantal stemmen dat bij volmacht is uitgebracht en het verschil tussen het aantal kiezers dat tot de stemming is toegelaten en het aantal stemmen dat is geteld vast. Voor zover mogelijk een verklaring geven voor het in de vorige volzin bedoelde verschil. Tevens het vaststellen op basis van de registratie, bedoeld in artikel 20 van het aantal kiesgerechtigden in de gemeente. | |||||
Het behandelen van aangiften van gevonden en verloren voorwerpen. | |||||
Het verkopen, laten vernietigen of overdragen om niet van gevonden voorwerpen, zoals is omschreven in het beleid gevonden voorwerpen gemeente Lansingerland 2011. | |||||
Beslissen op verzoeken tot aanwijzing van een trouwlocatie en locaties eenmalig aanwijzen als ‘Huis der gemeente’. | Een en ander met inachtneming van de door burgemeester en wethouders vastgestelde uitgangspunten. | ||||
Het indienen van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent het gedrag alsmede het innen van het verschuldigde bedrag voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een afgifte van de verklaring omtrent het gedrag.en het afdragen van een door de minister vastgestelde vergoeding. | Artikel 30 en 39 lid 1 en 3 van de Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | |||
De uitvoering van de paspoortwetgeving voor zover het betreft de aan de burgemeester opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. weigering tot afgifte en intrekking van reisdocumenten. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
De uitvoering van de rijbewijswetgeving voor zover het betreft de aan de burgemeester opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. opgelegde taken en bevoegdheden, inclusief het nemen van beschikkingen m.b.t. weigering van de afgifte en ongeldigheidsverklaring van rijbewijzen. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering | ||||
Het voorbereiden en het uitvoeren van het besluit op een aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart. | Artikel 13, lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994, de artikelen 49 en 55 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de artikelen 85 en 86 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de Regeling Gehandicapten-parkeerkaart. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering |
BIJLAGE 13. TEAM ORGANISATIE & JURIDISCHE ZAKEN
BIJLAGE 14. TEAM FINANCIËN, INKOOP & FACILITAIR
BIJLAGE 15. TEAM INFORMATIEVOORZIENING & DIGITALISERING
Mandaten met betrekking tot de Archiefwet
Beslissingen nemen en handelingen verrichten in het kader van archiefbeheer, zoals bedoeld in de Archiefwet 1995. | Domeindirecteur Dienstverlening & Bedrijfsvoering |
Mandaten met betrekking tot de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)
Mandaten met betrekking tot de BGT
BIJLAGE 16. MANDATEN AAN NIET-ONDERGESCHIKTEN
Dit register is bijgewerkt met alle vastgestelde mandaatbesluiten tot 1 januari 2019 en vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland op 18 december 2018 en door de burgemeester op 18 december 2018.
Toelichting op de Mandaatregeling Lansingerland 2019
Er worden dagelijks in naam van de gemeente veel besluiten genomen, opdrachten verstrekt en overeenkomsten gesloten. Het is voor eenieder van belang om te weten wie bevoegd is om zulke (rechts)handelingen te verrichten. De verdeling van deze bevoegdheden wordt geregeld in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Lansingerland 2019 (hierna: Mandaatregeling Lansingerland 2019).
Met het verlenen van mandaat worden het college en de burgemeester ontzorgd van besluitvormingstaken, zodat zij zich meer kunnen richten op het bepalen van de hoofdlijnen en het stellen van doelen voor de (middel-)lange termijn. Verder zorgt het verlenen van mandaat ervoor, dat de administratieve procedures sneller en efficiënter doorlopen worden. Dit leidt tot verbeterde dienstverlening richting de burger, wat past binnen de doelstellingen van de gemeente Lansingerland.
Met betrekking tot het nemen van mandaat- en ondermandaatbesluiten heeft het team Organisatie & Juridische Zaken binnen het domein Bedrijfsvoering & Dienstverlening een coördinerende en adviserende rol. Zij beheert en distribueert het mandaatregister. Ten minste eenmaal per jaar verzorgt het team Organisatie & Juridische Zaken een algemene herziening van de mandaatregeling en het -register.
Alle mandaat- en ondermandaatbesluiten die buiten deze jaarlijkse herziening worden vastgesteld, worden door de teams zelf opgepakt. Het team Organisatie & Juridische Zaken neemt het mandaatbesluit, nadat dit door het desbetreffende team is gepubliceerd, op in het mandaatregister.
Deze mandaatregeling bestaat uit twee gedeelten. Allereerst de mandaatregeling waarin allerlei algemene zaken ten aanzien van mandaatverlening en volmacht- of machtiging worden geregeld. Ten tweede een mandaatregister waarin alle mandaten zijn opgenomen.
Onderscheid mandaat, volmacht en machtiging
In de toelichting wordt het begrip mandaat gebruikt voor de verdeling van de bevoegdheden. Formeel worden de bevoegdheden van het college en de burgemeester onderverdeeld in het verlenen van mandaat voor het nemen van publiekrechtelijke besluiten (bijv. vergunningverlening), het verlenen van volmacht voor privaatrechtelijke rechtshandelingen (bijv. opdrachtverstrekkingen) en het verlenen van machtiging voor andere handelingen (bijv. de voorbereiding van besluiten, zitting nemen in overleg-verbanden, het houden van een toespraak, het voeren van onderhandelingen).
Het college respectievelijk de burgemeester blijft altijd verantwoordelijk voor een in mandaat genomen besluit. Van een functionaris wordt verwacht dat bij de uitoefening van in mandaat gekregen bevoegd-heden de wet- en regelgeving in acht worden genomen. Daarnaast dient een functionaris te handelen in overeenstemming met gemeentelijk beleid, zoals bijvoorbeeld het inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Uitgangspunten van het mandaatbesluit
Mandaat is gewoonlijk een bevoegdheidsverlening aan een hiërarchisch ondergeschikte. Een voorbeeld is de bevoegdheid van het college om op een aanvraag om een uitkering te beslissen, te mandateren aan de algemeen directeur.
Mandaat aan een niet-ondergeschikte is een uitzondering. Een voorbeeld is het mandaat aan de Directeur van de DCMR Milieudienst Rijnmond. Hiervoor geldt de bijzondere eis dat de gemandateerde schriftelijke instemming dient te verlenen, tenzij de mandaatverlening is voorzien bij wettelijk voorschrift.
Een wettelijk voorschrift of de aard van de bevoegdheid kan zich, blijkens artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht tegen mandaatverlening verzetten.
Het verlenen van ondermandaat is op grond van de Algemene wet bestuursrecht mogelijk, maar bestuursorganen moeten hiertoe wel uitdrukkelijk besluiten. In deze Mandaatregeling is dit opgenomen in artikel 2.
Het mandaatbesluit gaat uit van een systeem waarbij het college en de burgemeester het merendeel van haar bevoegdheden mandateert aan de algemeen directeur, (de 1e functionaris). De algemeen directeur kan vervolgens ondermandaat verlenen voor bepaalde bevoegdheden aan de in het mandaatregister genoemde 2e functionarissen, te weten de domeindirecteuren. In de meeste gevallen kan ook de 2e functionaris ondermandaat verlenen aan de in het mandaatregister genoemde 3e functionarissen. Dit zijn de teammanagers. Ook de teammanagers zijn in de meeste gevallen bevoegd om ondermandaat te verlenen aan de in het mandaatregister genoemde 4e functionarissen, te weten de medewerkers.
Daarnaast zijn er nog een aantal bevoegdheden gemandateerd aan externe partijen.
Degenen die bevoegd zijn opdrachten te verstrekken via het mandaatregister, mogen de gemandateerde begrotingsposten niet overschrijden. Onder het verlenen van een opdracht wordt verstaan het aangaan van een verplichting met financiële consequenties. De grensbedragen zijn genoemd in het register onder algemene mandaten.
Indien een gemandateerde afwezig is, dan is zijn plaatsvervanger bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Deze plaatsvervanger moet formeel als zodanig zijn aangewezen (bijvoorbeeld bij zijn benoemingsbesluit of in zijn functiebeschrijving). Indien de gemandateerde en zijn plaatsvervanger afwezig zijn of er is geen plaatsvervanger aangewezen, dan is de plaatsvervanging geregeld via verticale, dan wel via horizontale plaatsvervanging.
In principe geldt de verticale plaatsvervanging, waarbij de eerstvolgende hogergeplaatste leidinggevende van de gemandateerde het mandaat krijgt toebedeeld. Dit betekent dat een teammanager een medewerker binnen hetzelfde team vervangt, de concerndirecteur de teammanager binnen hetzelfde domein en de algemeen directeur de concerndirecteuren.
Evenwel is horizontale vervanging ook toegestaan. Dit betekent dat de concerndirecteuren elkaar mogen vervangen, maar ook dat de teammanagers elkaar mogen vervangen mits zij werkzaam zijn binnen hetzelfde domein. Indien de bevoegdheden lager in de organisatie zijn belegd, bijvoorbeeld op medewerkersniveau, dan dient de plaatsvervanging te worden afgestemd met de teammanager. Uiteraard kunnen medewerkers elkaar alleen vervangen, als degene die de ander vervangt ook bevoegd is om het mandaat uit te oefenen. Zo kan een administratief medewerker bijvoorbeeld geen adviseur B vervangen, als het (onder)mandaat alleen is verleend aan adviseur B.
Algemene en bijzondere beperkingen
In de mandaatregeling worden grenzen gesteld aan de verlening van (onder)mandaat. In die zin dat er situaties zijn, waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan wordt genomen. Dit is bijvoorbeeld aan de orde in politiekgevoelige situaties, bij overschrijding van budgetten, bij persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde etc. Deze algemene beperkingen staan vermeld in artikel 3 van de mandaatregeling.
Indien zich een geval voordoet als benoemd in het tweede lid van artikel 3, en het een bevoegdheid betreft die uitsluitend gemandateerd is aan de Algemeen directeur, dan legt hij de kwestie ter verdere besluitvorming voor aan het bestuursorgaan. Zijn de bevoegdheden echter lager in de organisatie belegd, en doet zich een situatie voor als benoemd in het tweede lid, dan legt de gemandateerde de kwestie ter beoordeling voor aan de algemeen directeur.
In de mandaatregeling worden ook grenzen gesteld aan de omvang van het (onder)mandaat. Zo vermeldt het mandaatregister per bevoegdheid eventueel ook bijzondere beperkingen. Deze beperkingen gelden in aanvulling op de algemene beperkingen uit artikel 3 van de mandaatregeling.
De burger die met een besluit wordt geconfronteerd dat in mandaat is genomen, dient hierover te worden geïnformeerd ingevolge artikel 10:10 van de Awb. Deze informatieplicht vloeit voort uit het meer omvattende beginsel van de rechtszekerheid. Het krachtens mandaat genomen besluit moet dan ook vermelden namens welk bestuursorgaan het is genomen. In artikel 7 van deze regeling staat precies beschreven, hoe besluiten die in (onder)mandaat zijn genomen, moeten worden ondertekend.
Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Om expliciet duidelijk te maken dat deze mandaatregeling ook van toepassing is op volmachten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, is deze schakelbepaling opgenomen. Van belang is dat dit alleen geldt voor de gemandateerden die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college en de burgemeester.
Deze regeling en het bij deze regeling behorende mandaatregister moeten worden gepubliceerd. Uit artikel 3:40 van de Awb volgt immers, dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Dit geldt eveneens voor de ondermandaatbesluiten.