Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2019) |
Citeertitel | Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2018.
artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | nieuwe regeling | 18-12-2018 |
Burgemeester en wethouders van Den Helder
Overwegende dat het gewenst is dat de gemeente beleidsregels vaststelt ter uitvoering van de
Verordening tot wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2018 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2018.
de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015)
het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015
de Verordening maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2018
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
vast te stellen de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Den Helder 2019
In de Wmo 2015 staat de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt en zijn sociale netwerk
nadrukkelijk voorop en is de gemeente alleen aan zet voor zover de cliënt niet zelf of met de hulp
van dat netwerk tot zelfredzaamheid en participatie kan komen. De geboden zorg draagt ertoe bij dat de cliënt langer zelfstandig thuis kan wonen.
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo, Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.
Het college voorziet in de beschikbaarheid van cliëntondersteuning:
bij eenvoudige hulpvragen met informatie, vraagverheldering en advies.
bij complexe hulpvragen met kortdurende ondersteuning.
Het college subsidieert daartoe de organisaties MEE & de Wering, RCO de Hoofdzaak en het Mantelzorgcentrum.
Gebruikelijke hulp is de hulp die naar algemeen aanvaardbare opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de huisgenoten, tot wie gerekend worden, de partner, ouders, inwonende kinderen en anderen met wie cliënt duurzaam gemeenschappelijk een woning bewoont. Het gaat in dit artikel om de huisgenoot die 18 jaar is of ouder.
Er gelden de volgende uitzonderingen:
voor zover een partner, ouder, meerderjarig kind en/of andere meerderjarige huisgenoot overbelast is of dreigt te raken, wordt van hem of haar geen gebruikelijke hulp verwacht, totdat deze dreigende overbelasting is opgeheven. Daarbij geldt wanneer er voor de partner, ouder, meerderjarig kind en/of andere meerderjarige huisgenoot eigen mogelijkheden en/of voorzieningen zijn om de (dreigende) overbelasting op te heffen, deze eigen mogelijkheden en/of voorzieningen hiertoe dienen te worden aangewend.
In kortdurende situaties is het uitgangspunt dat deze als gebruikelijk wordt aangemerkt.
ONDERSTEUNING BIJ HET VOEREN VAN EEN HUISHOUDEN
Artikel 6 Uitgangspunten normtijden schoonmaakondersteuning en signalering
Bij de vaststelling van de normtijden gelden de volgende uitgangspunten:
Bij het vaststellen van de omvang van de schoonmaakondersteuning en signalering wordt uitdrukkelijk meegewogen de werkzaamheden die de cliënt wel kan uitvoeren;
De cliënt bepaalt zelf de indeling van de werkzaamheden. De normtijden zijn inclusief een sociale component, zoals bijvoorbeeld koffie drinken;
De voorziening schoonmaakondersteuning en signalering wordt aangeboden vanaf een half uur per week en kan worden uitgebreid in tijdsperioden van 15 minuten op grond van maatwerk;
De aangeboden hulp betreft de woonkamer, keuken, toilet, badkamer, één slaapkamer en de gang;
De aangeboden hulp betreft niet de tuin, de hobbykamer, extra slaapkamers wanneer het een één- of tweepersoonshuishouden betreft, de zolder en de berging;
De schoonmaakondersteuning en signalering omvat de volgende werkzaamheden:
het actief signaleren van veranderingen van de gezondheidssituatie, de leefomstandigheden, vereenzaming van de cliënt en de sociale omgeving van de cliënt. Indien nodig geeft de medewerker het signaal af bij een aanspreekpunt binnen de organisatie. De aanbieder informeert de gemeente direct (binnen een week) over relevante veranderingen in de situatie van de cliënt;
Artikel 7 Normtijden schoonmaakondersteuning en signalering
Licht huishoudelijk werk: ca. 30 minuten
Schrobben/dweilen/ramen wassen(binnen) ca. 15 minuten
Badkamer en toilet ca. 20 minuten
Keuken schoonmaken ca. 20 minuten
Bedden verschonen ca. 15 minuten
In geval van ernstige vervuiling met risico op gezondheidsproblemen en/of overlast kan het college besluiten éénmalig de woning schoon en leefbaar te maken.
Artikel 9 Praktische thuisondersteuning
Tot de dienstverlening behoort:
het ondersteunen (coachen) van de cliënt bij het oefenen met het aanbrengen van (dag)structuur en/of het voeren van regie over eigen huishouden en/of de dagelijkse organisatie van het huishouden. Hieronder wordt verstaan de ondersteuning bij het organiseren, het plannen van huishoudelijke taken, het regelen van lichte administratieve ondersteuning;
Artikel 10 Normtijden praktische thuisondersteuning
Bij het bepalen van de omvang van de praktische thuisondersteuning gelden de volgende normtijden, waarbij het totaal per week wordt naar boven afgerond op tijdsperioden van 15 minuten:
Een cliënt met een beperking kan voor een woningaanpassing in aanmerking komen indien een verhuizing naar een adequate of makkelijker aan te passen woning niet te realiseren of niet de goedkoopst adequate oplossing is. Hierbij dient de cliënt van de voorziening afhankelijk te zijn voor het uitvoeren van de algemene dagelijkse levensverrichtingen.
Bij een woningaanpassing gaat het om de belemmeringen in en rond de woning te verminderen of op te heffen. Voor het bereiken van de private woning wordt gesteld dat voor aanpassing in aanmerking komt maximaal 20 vierkante meter verhard pad tussen de openbare weg en de toegang van de woning die gebruikt wordt. Het gebruik van een hobby-, werk- of recreatieruimte valt niet onder de compensatieplicht van de gemeente. Evenmin is het de bedoeling dat vanuit professionele oppas of verzorgingsoogpunt dan wel vanuit therapeutisch oogpunt hulpmiddelen en/of voorzieningen worden aangebracht of dat er belemmeringen worden opgeworpen. Hulpmiddelen ten behoeve van professionele verzorging zijn uitgesloten.
Artikel 13 Bezoekbaar maken woning
Het college kan een maatwerkvoorziening verstrekken voor het bezoekbaar maken van één woning ten behoeve van de cliënt die zijn hoofdverblijf in een Wlz-instelling in de gemeente Den Helder heeft als de cliënt:
regelmatig een bezoek brengt aan de bezoekbaar te maken woning, en
het bezoek voor de cliënt noodzakelijk is voor het onderhouden van sociaal contact, en
hij deze woning niet op een normale manier kan betreden of bereiken, en/of
Een vervoersvoorziening is een voorziening ter compensatie van beperkingen bij het zich lokaal verplaatsen. Dit betekent dat naar voorzieningen wordt gekeken, waarmee een cliënt afstanden kan afleggen binnen de gemeentegrenzen. Voor het opheffen van een vervoersbeperking buiten de gemeentegrenzen kan gebruik worden gemaakt van Valys. Valys regelt het vervoer van deur naar deur buiten de gemeentegrenzen.
Er bestaat een relatie tussen de leeftijd van de cliënt en diens verplaatsingsgedrag. Bij de beoordeling van een vervoersvoorziening wordt daarmee rekening gehouden. Zo bestaat er een groot verschil in verplaatsingsgedrag van dat van een kind, dat van een volwassene en dat van een oudere. Naarmate de leeftijd toeneemt, neemt de vervoersbehoefte eerst toe, en op latere leeftijd weer af.
Voor motieven voor vervoer komen in aanmerking de dingen die men normaliter van dag tot dag pleegt te doen: winkelen, sport, hobby, bezoeken van bijeenkomsten, culturele activiteiten, familie- en vriendenbezoeken.
De cliënt draagt zorg voor een adequate stalling voor de scootmobiel, of driewielfiets, of andere vervoersvoorziening. Zonodig beschikt de stalling over een oplaadpunt. Indien een adequate stallingsmogelijkheid ontbreekt en ook niet te realiseren is, wordt de vervoersvoorziening niet verstrekt.
de bediening en besturing van de auto;
De meerkosten voor de autoaanpassing worden voor een periode van zeven jaar toegekend.
Begeleiding extra omvat de activiteiten zoals omschreven in het tweede lid van dit artikel en wordt ingezet in situaties waarbij sprake is van ernstige gedragsstoornissen en bij multiprobleem- situaties. Bij de cliënt is veelal sprake van langdurig tekortschietende zelfregie over het dagelijks leven.
Artikel 21 Gebruikelijke hulp en begeleiding
Alle begeleiding van de cliënt door de partner, ouder, volwassen kind en/of elke andere volwassen huisgenoot is gebruikelijke hulp en ondersteuning als er sprake is van een kortdurende zorgsituatie, met uitzicht op een dusdanig herstel van het gezondheidsprobleem en de daarmee samenhangende zelfredzaamheid van de cliënt, dat een individuele voorziening daarna niet langer is aangewezen. Daarbij gaat het over het algemeen over een periode van maximaal drie maanden.
Als het gaat om een chronische situatie is de begeleiding van een volwassen cliënt gebruikelijke hulp en ondersteuning wanneer die begeleiding naar algemeen aanvaarde maatstaven door partner, ouder, inwonend kind en/of andere huisgenoot in de persoonlijke levenssfeer onderling aan elkaar moet worden geboden. Het gaat hierbij in ieder geval om de volgende vormen van begeleiding aan een cliënt:
Het bieden van hulp en ondersteuning bij of het overnemen van taken die bij een gezamenlijk huishouden horen, zoals het doen van de administratie en regie voeren over het huishouden. Dit kan worden overgenomen door een niet-beperkte huisgenoot wanneer die taak altijd door de nu beperkte cliënt werd uitgevoerd.
Kortdurend verblijf is een verblijf in een instelling of in een gezin bedoeld om de mantelzorger(s) te ontlasten, voor de maximale duur van drie etmalen per week. In specifieke situaties is een langere aaneengesloten periode mogelijk voor zover daarmee de maximale periode op jaarbasis (52 x 3 etmalen) niet wordt overschreden.
Een cliënt kan in aanmerking komen voor beschermd wonen als:
de cliënt een psychiatrische aandoening heeft; en
de cliënt 18 jaar of ouder is; en
de cliënt door zijn beperkingen niet zelfstandig kan leven en een mogelijk gevaar voor zichzelf en anderen vormt als gevolg van de psychiatrische aandoening; en
er sprake is van regiobinding conform Handreiking en beleidsregels Landelijke toegang beschermd wonen 2016; en
de cliënt niet beschikt over alternatieven die de noodzaak voor beschermd wonen kunnen opheffen; en
dak- en thuislozenopvang of klinische behandeling niet voorliggend is en cliënt niet voldoet aan de criteria voor de Wlz.
Het mogelijke gevaar voor de cliënt of voor anderen, zoals benoemd in lid 1, ad c van dit artikel, ontstaat omdat:
de cliënt niet in staat is een adequaat oordeel te vormen in het dagelijkse bestaan. Deze cliënt heeft vaak regieproblemen; en/of
de cliënt vaardigheden of remmingen mist om zich staande te houden in een zelfstandige woonomgeving;
de cliënt overziet de consequenties van het eigen handelen niet;
de cliënt op relevante momenten niet in staat is om hulp in te roepen.
Wanneer niet direct een plaats beschermd wonen beschikbaar is, wordt aan de cliënt passende overbruggingszorg geboden.
Artikel 31 Jaarlijkse waardering mantelzorgers
Het Mantelzorgcentrum ontvangt jaarlijks een budget voor de uitvoering van de “blijk van waardering” voor mantelzorgers, die woonachtig zijn in de gemeente Den Helder. Het Mantelzorgcentrum biedt jaarlijks na overleg met de gemeente en relevante ketenpartners een extra ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers aan voor diverse doelgroepen. Het aanbod kan onder meer bestaan uit: