Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Financiële verordening Gemeente Alphen aan den Rijn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingFinanciële verordening Gemeente Alphen aan den Rijn
CiteertitelFinanciële verordening Gemeente Alphen aan den Rijn
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt de Financiële verordening gemeente Alphen aan den Rijn 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 212 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2019Nieuwe regeling

13-12-2018

gmb-2018-282340

Tekst van de regeling

Intitulé

Financiële verordening Gemeente Alphen aan den Rijn

 

De raad van de gemeente Alphen aan den Rijn;

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T vast te stellen de volgende:

 

Financiële verordening Gemeente Alphen aan den Rijn

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. nota: (beleids)stuk dat altijd door de raad moet worden vastgesteld.

b. notitie: (beleids)stuk dat door het college vastgesteld kan worden.

 

Artikel 2. Programma-indeling

1. De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende begrotingen voor de raadsperiode vast.

 

Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken

1. De begroting bevat een overzicht van en toelichting op de ramingen ingedeeld naar programma’s. Incidentele baten en lasten met een omvang van meer dan €1.000.000 worden in de begroting afzonderlijk gespecificeerd.

2. De begroting bevat een overzicht van de nieuwe investeringen met per investering het benodigde krediet. De (kapitaals- en exploitatie) lasten en de dekking hiervan maakt onderdeel uit van de ramingen per programma.

3. Het jaarverslag bevat een overzicht van en toelichting op de realisatie ingedeeld naar programma’s.

4. Het jaarverslag bevat een overzicht van de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven en inkomsten.

5. In het jaarverslag worden bruto afwijkingen op de ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de begroting groter dan € 100.000 afzonderlijk geanalyseerd en toegelicht.

 

Artikel 4. Kaders programmabegroting

1. De kadernota is een richtinggevend document met daarin de financiële kaders en de beleidsvoornemens voor de programmabegroting van het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. Het college biedt jaarlijks gelijktijdig met de eerste tussentijdse rapportage aan de raad een kadernota aan met daarin voorstellen voor de wijzigingen van het beleid voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming, inclusief de financiële consequenties. De raad stelt deze nota vast.

 

Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten

1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

2. Bij de begrotingsbehandeling kan de raad aangeven van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden met het vaststellen van de begroting geautoriseerd.

3. Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college, voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen, een investeringsvoorstel en een voorstel tot het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.

 

Artikel 6. Tussentijdse rapportage

1. Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over afwijkingen van de realisatie ten opzichte van de begroting van de gemeente en de (mogelijke) effecten op de meerjarenraming

a. na de eerste vier maanden (voorjaarsnota),

b. na de eerste acht maanden (najaarsnota).

2. De tussenrapportages bevatten per programma een inhoudelijke uiteenzetting over afwijkingen van de uitvoering ten opzichte van de begroting en de daaruit voortvloeiende bijstelling van het beleid en een overzicht van baten en lasten met de bijgestelde raming, alsmede een adequate toelichting daarop.

3. In de tussenrapportages worden bruto afwijkingen op de ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de begroting groter dan € 100.000 geanalyseerd en toegelicht.

4. Bij de behandeling van de tussenrapportages in de raad kan het college voorstellen doen voor wijziging van de geautoriseerde budgetten en investeringskredieten en bijstelling van het beleid

 

Artikel 7. Waardering & afschrijving vaste activa

1. Het college biedt de raad minimaal eens in de vier jaar een nota vaste activa aan. De raad stelt de nota vast.

2. De nota vaste activa bevat regels ten aanzien van de wijze waarop vaste activa door de gemeente worden gewaardeerd en geactiveerd.

 

Artikel 8. Reserves, voorzieningen en rentebeleid

1. Het college biedt de raad minimaal eens in de vier jaar een nota reserves, voorzieningen en rentebeleid aan. De raad stelt de nota vast.

2. De nota reserves, voorzieningen en rentebeleid bevat regels ten aanzien van de wijze waarop reserves en voorzieningen worden gevormd en besteed, en de wijze waarop de kosten voor het gebruik van financieringsmiddelen worden toegerekend in de programmabegroting;

 

Artikel 9. Kostprijsberekening

1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Dit systeem omvat tevens een methode voor het toerekenen van overhead.

2. Het college biedt de raad minimaal eens in de vier jaar een nota Uitgangspunten Kostendekkende Exploitaties aan. In deze nota wordt het systeem van kostentoerekening uitgewerkt. De raad stelt de nota vast.

 

Artikel 10. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

1. Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, rioolrechten, heffingen en leges.

2. Het college biedt de raad minimaal eens in de vier jaar een nota aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en in het bijzonder de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons. De raad stelt de nota vast.

3. Het college biedt de raad minimaal eens in de vier jaar een nota aan met de kaders voor de prijzen van gemeentelijke diensten anders dan genoemd in het tweede lid. De raad stelt de nota vast.

4. De besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

 

Artikel 11. Financieringsfunctie

1. Het college biedt de raad minimaal eens in de vier jaar een nota Treasury aan. De raad stelt de nota vast.

2. De nota Treasury bevat regels ten aanzien van de wijze waarop de financieringsfunctie wordt ingevuld en uitgevoerd en de voorwaarden waaronder garanties en leningen worden verstrekt.

 

Artikel 12. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de organisatorische eenheden;

b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten, etc.

c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties.

d. het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

e. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

 

Artikel 13. Interne controle

1. Het college zorgt - ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties - voor de periodieke interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

 

Artikel 14. Financiële organisatie

1. Het college zorgt voor een nadere uitwerking van onderstaande punten en legt deze in notities vast:

a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de organisatorische eenheden;

b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

d. de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

e. de te maken afspraken met de organisatorische eenheden over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

f. de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van baten en lasten aan de taakvelden;

g. het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten;

h. het beleid en de interne regels voor de steunverlening en de toekenning van subsidies aan ondernemingen en instellingen;

i. het beleid en de interne regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen, opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.

 

Artikel 15. Inwerkingtreding

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2019. De P&C-stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

2. Deze verordening treedt in de plaats van de volgende verordeningen:

− Financiële verordening gemeente Alphen aan den Rijn vastgesteld 2 januari 2014;

 

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam “Financiële verordening Gemeente Alphen aan den Rijn”.

Vastgesteld door de raad van Alphen aan den Rijn in de openbare vergadering van 13 december 2018,

de griffier, de voorzitter,

drs. J.A.M. Timmerman, mr. drs. J.W.E. Spies