Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Kwaliteitskeurmerk Straattaxi's Tilburg 2019 |
Citeertitel | Verordening Kwaliteitskeurmerk Straattaxi's Tilburg 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | Nieuwe regeling | 17-12-2018 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Aanbieden van straattaxivervoer: het zich met de auto waarmee taxivervoer wordt verricht, op de openbare weg bevinden met het kennelijke doel van de vervoerder of de bestuurder om consumenten te werven ten behoeve van taxivervoer; daaronder mede begrepen de situatie dat naar oordeel van het college niet aannemelijk kan worden gemaakt dat er sprake is van taxivervoer op de bel- of contractmarkt;
HOOFDSTUK 2 HET AANBIEDEN VAN TAXIVERVERVOER OP DE OPSTAPMARKT
Artikel 2. Verbod- en gebodsbepalingen
1. Het is een chauffeur verboden om zonder of in afwijking van een door het college verleende TTK-vergunning op de gemeentelijke openbare weg straattaxivervoer aan te bieden.
2. Een vergunninghouder leeft tijdens het uitvoeren van de vergunning plichtige activiteiten de in artikel 12.1. bedoelde regels en de aan de TTK-vergunning verbonden voorschriften na.
HOOFDSTUK 3 TILBURGS TAXI KEURMERK-VERGUNNING
1. Voor het indienen van een aanvraag voor een TTK-vergunning wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.
2. Bij het aanvraagformulier dient een op naam van de aanvrager gesteld kopie van de verplicht gestelde certificaten toegevoegd te worden.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een TTK-vergunning dient de aanvrager in ieder geval:
Artikel 5. Beslissing op aanvraag
1. Een beschikking op een aanvraag wordt gegeven binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag.
2. Het college kan de termijn als bedoeld in het zesde lid met zes weken verlengen.
Artikel 6. Algemene weigeringsgrond
Het college kan een vergunning weigeren als naar zijn oordeel de aanvraag onvolledig is of onjuistheden ten opzichte van de feitelijke situatie bevat.
Artikel 7 Bijzondere weigeringsgronden TTK-vergunning
1. Het college weigert een TTK-vergunning indien niet voldaan wordt of voldaan kan worden aan de eisen, gesteld in artikel 11.1.
2. Het college kan een TTK-vergunning eveneens weigeren, indien:
c. In een periode korter dan twaalf maanden voorafgaand aan het indienen van een aanvraag, een aanvraag voor een TTK-vergunning is geweigerd, tenzij de vergunning is geweigerd op een punt van ondergeschikt belang, waaronder niet wordt begrepen het niet tijdig verkrijgen van een of meerdere deelcertificaten;
Artikel 8 Voorschriften en beperkingen
1. Het college kan aan een vergunning voorschriften en beperkingen verbinden in het belang van de kwaliteit van het op de gemeentelijke openbare weg aangeboden taxivervoer.
2. Het is de houder van de vergunning verboden te handelen in strijd met de daaraan verbonden voorschriften of beperkingen.
HOOFDSTUK 4 VEREISTEN TILBURGS TAXI KEURMERK
Artikel 11 Toelatingseisen TTK-vergunning
1. Voor het verkrijgen van een TTK-vergunning gelden de volgende eisen voor de chauffeur:
Artikel 12 Verplichtingen voor de chauffeur met een TTK-vergunning
2. Het college kan nadere eisen stellen aan de herkenbaarheid van het voertuig voor de klant.
3. Het college bepaalt in nadere regels welke gedragingen en verplichtingen in ieder geval onder de in het eerste lid gestelde eisen vallen.
HOOFDSTUK 5 WIJZIGEN, SCHORSEN OF INTREKKEN TTK-VERGUNNING
Artikel 15 Algemene gronden voor wijziging, schorsing of intrekking
Het college kan een vergunning geheel of gedeeltelijk wijzigen, schorsen of intrekken indien:
Artikel 16 Bijzondere gronden voor schorsing of intrekking
1. Een TTK-vergunning is van rechtswege en voor een gelijke periode geschorst, indien:
2. Een TTK-vergunning is van rechtswege vervallen, indien:
3. Een TTK-vergunning kan worden geschorst of ingetrokken indien naar het oordeel van het college aannemelijk is dat de chauffeur niet voldoet aan de door haar geldende wettelijke bepalingen.
4. Van de afloop van de schorsingstermijn als bedoeld in het eerste en derde lid wordt vergunninghouder in kennis gesteld.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college aangewezen personen of categorieën van personen.
Artikel 18 Bestuursrechtelijke maatregelen en sancties aan chauffeurs
1. Het college kan overtreding van het bepaalde of krachtens de artikelen 2, 5, 6, 7 en 13 sanctioneren met:
2. Bij toepassing van de in het eerste lid genoemde sancties kan het college onder meer rekening houden met:
3. De in artikel 14 bedoelde ambtenaren zijn bevoegd, namens het college een TTK-vergunning in te nemen en in te houden wanneer dit in het belang van de kwaliteit van het taxivervoer nodig is.
Onverminderd de in artikel 17 aangegeven sancties is strafrechtelijke sanctionering conform vigerende wet- en regelgeving, waaronder het bepaalde of krachtens deze verordening van toepassing.
Artikel 20 Inleveren TTK-vergunning
In het geval er sprake is van schorsing, intrekking of het van rechtswege vervallen van de TTK-vergunning dient de TTK-vergunning van de betreffende chauffeur onverwijld bij het college te worden ingeleverd.
1. Overtreding van elk van de voorschriften bij of krachtens de artikelen 5, 6, 7, 10, 11, 12 en 13 van deze verordening, is een strafbaar feit als bedoeld in artikel 1, lid 4 van de Wet op de economische delicten, voor zover de overtreding niet al ingevolge andere wettelijke regelingen als een strafbare gedraging gesanctioneerd wordt.
Het college is bevoegd nadere regels te stellen in het belang van een goede uitvoering van de in deze verordening geregelde onderwerpen.
Het college kan in bijzondere gevallen een of meer artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of de houder van de TTK-vergunning leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Kwaliteitskeurmerk Straattaxi's Tilburg 2019.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 december 2018.
In 2002 is de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) van kracht geworden. Het doel van deze wet was door een vergaande liberalisering van de taximarkt te komen tot kwaliteitsverbetering en prijsconcurrentie. Dit zou ten goede moeten komen aan de consument.
Door de verminderde regelgeving en lagere eisen aan ondernemers en chauffeurs, is het aantal taxi's op de opstapmarkt (de werving van reizigers vanaf standplaatsen) sindsdien enorm toegenomen. Door de onderlinge concurrentie is de kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie voor de consument uitgebleven. Door incidenten op standplaatsen en slechte dienstverlening aan de consument door (een aantal) taxichauffeurs heeft de taxibranche een slechte reputatie.
Op 1 oktober 2011 is de WP2000 gewijzigd. Het doel van deze wijziging is de bevordering van de kwaliteit van het taxivervoer. De wet biedt aan gemeenten de mogelijkheid om aanvullende regels te stellen aan de kwaliteit van het aangeboden taxivervoer in de opstapmarkt (het werven van klanten vanaf taxistandplaatsen en de openbare weg). Gemeenten kunnen daardoor specifieke lokale problemen met betrekking tot het taxivervoer aanpakken.
Voor deze verordening is artikel 82a van de WP2000 van belang. Dit artikel bepaalt dat de gemeente aanvullende (bovenwettelijke) eisen mag stellen aan de kwaliteit van de chauffeur en de herkenbaarheid van de taxi. Doel hiervan is om de chauffeurs in de opstapmarkt 'uit de anonimiteit' te halen. Zij moeten een Tilburgs Taxikeurmerk (TTK-vergunning) aanvragen. Om in aanmerking te komen voor het TTK-vergunning moeten zij aantonen aan de minimum vereisten te voldoen. De gemeente kan samen met andere handhavende instanties (Politie, Inspectie Leefomgeving&Transport) controleren of aan de verplichtingen wordt voldaan. Het niet voldoen aan de regelgeving kan leiden tot sanctionering, met als ultieme maatregel het intrekken van het TTK-vergunning.
Op grond van artikel 82a hebben gemeenten de bevoegdheid om de kosten die gemoeid zijn met de uitvoering van het kwaliteitsbeleid doorberekenen aan de deelnemende chauffeurs.
In artikel 82c is geregeld dat ons college bestuursrechtelijke maatregelen kunnen treffen (last onder dwangsom) om de gemeentelijke kwaliteitsregels te handhaven.
De Tilburgse regio kent diverse taxiondernemingen die zich zowel in de contract- bestel- als in de opstapmarkt bewegen. Daarnaast kennen we diverse kleinere en middelgrote ondernemingen (variërend van enkele taxi's tot ca. 15 taxi's). Het merendeel van de taxi's in de opstapmarkt betreft zzp'ers of kleine samenwerkingsverbanden zoals VOF's (naar schatting ca. 80).
Artikelsgewijze toelichting (voor zover van toepassing)
Hoofdstuk 1 regelt de basisbegrippen, procedures, algemene weigeringsgronden op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Hoofdstuk 2 regelt de verbod- en gebodsbepalingen.
In artikel 2.1. is geregeld dat het verboden is om zonder TTK-vergunning straattaxivervoer aan te bieden op de gemeentelijke openbare weg. Uw raad heeft de bevoegdheid om gebieden of gedeelten van de openbare weg aan te wijzen. Hier is bewust niet voor gekozen om te voorkomen dat niet-keurmerktaxi's buiten de standplaatsen taxivervoer aanbieden (ongelijk speelveld waarmee onrust in de taximarkt wordt gecreëerd). We kiezen er daarom voor om het gehele grondgebied van de gemeente Tilburg aan te wijzen.
In Hoofdstuk 3 zijn de algemene indieningsvereisten en afwijzingsgronden op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht benoemd.
In artikel 7.2. lid e is opgenomen dat een Bibob-onderzoek deel kan uitmaken van de vergunningprocedure. We kiezen ervoor om dit artikel in de verordening op te nemen omdat ondermijning van onze rechtstaat speerpunt van beleid is.
Het rijk kan in een vergunningprocedure voor een chauffeurspas ook een Bibob-onderzoek instellen. Omdat de chauffeurspas voor onbepaalde tijd wordt afgegeven, zijn wij van oordeel dat een Bibob-onderzoek deel uit dient te maken van deze verordening.
Op grond van artikel 82a mag de gemeente alleen voorwaarden stellen aan de chauffeur. Om die reden is in artikel 9 opgenomen dat het vignet op de persoon wordt afgegeven.
In artikel 10 is bepaald dat de looptijd van een TTK-vergunning maximaal 5 jaar bedraagt. Dit om onnodige lastendruk voor chauffeurs te voorkomen. In het kader van de kwaliteitsbevordering van het taxivervoer moet de chauffeur tussentijds wel aantonen aan verplichte cursussen, trainingen en (her)certificeringstrajecten te hebben deelgenomen. Niet deelnemen kan leiden tot schorsen of intrekken van het TTK-vergunning (artikel 15, lid c en d).
Hoofdstuk 4 regelt de minimumvereisten voor de TTK-vergunning op grond van artikel 82 a WP2000.
In artikel 11.1 zijn de zogenoemde bovenwettelijke eisen geregeld. De minimum vereisten zijn in overleg met een afvaardiging van de Tilburgse taxibranche in de Klankbordgroep benoemd.
In artikel 11.2. is geregeld dat ons college nadere eisen kan stellen aan de herkenbaarheid van het voertuig. Het gaat dan om de herkenbaarheid als TTK-taxi en om de herkenbaarheid van taxi en chauffeur voor de klant (door een uniek nummer). De ervaring leert dat het voor consumenten lastig is om achteraf kenmerken van de taxi aan te geven wanneer zij een klacht of melding willen indienen.
In artikel 10 worden de professionele vereisten aan de chauffeur benoemd. Ons college heeft de bevoegdheid deze -in overleg met de Klankbordgroep- nader uit te werken in uitvoeringsregels, die recht doen aan de professionele wensen van de Tilburgse taxibranche.
Hoofdstuk 5 regelt de gronden voor wijzigen, schorsen of intrekken van het TTK-vergunning.
In artikel 12 worden de algemene gronden op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht bepaald.
Artikel 14 regelt de bijzondere gronden op grond van deze verordening, de nadere uitvoeringsregels. In artikel 13.2 lid g is geregeld dat het niet kunnen overleggen van een Verklaring omtrent het gedrag een intrekkingsgrond is. De reden voor deze formulering is gelegen in het feit dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg met het ministerie van Justitie en Veiligheid een continue VOG-screening uitvoert, waardoor chauffeur niet meer periodiek een VOG hoeven aan te vragen.
Hoofdstuk 6 regelt de handhaving van de verordening
In artikel 17.1 worden de bestuursrechtelijke sanctiemaatregelen geregeld. Naast bestuursrechtelijke handhaving conform artikel 82c van de WP2000 zijn hier als ultieme sanctiemogelijkheden het schorsen en het intrekken van het TTK-vergunning opgenomen. Dit is een ultimum remedium. De ervaring in andere steden leert dat het handhaven en bevorderen van de kwaliteit in het straattaxivervoer een kwestie van lange adem is. Ultieme maatregelen zijn derhalve nodig om ook een gewenst naleefgedrag te bevorderen,.
Buiten bestuursrechtelijke handhaving blijft strafrechtelijke handhaving op grond van vigerende wet- en regelgeving mogelijk.
In artikel 20 is bepaald dat het aanbieden van commercieel taxivervoer zonder te beschikken over de daarvoor benodigde vergunningen, ontheffingen en toestemmingen aangemerkt wordt als een strafbaar feit op grond van de Wet economische delicten, voor zover andere wet- en regelgeving hierin tekort schiet. De hoogte van de sanctionering wordt door de rechtbank bepaald.