Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie De Ronde Venen 2018 |
Citeertitel | Beleidsregels Tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie De Ronde Venen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2018 | Nieuwe regeling | 11-12-2018 |
Het college van de gemeente De Ronde Venen;
overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang, in het belang van een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van kinderen;
overwegende dat om de zorgplicht voor Jeugd zorgvuldig in te vullen in de Maatschappelijke Agenda is opgenomen dat kinderen vanuit een stabiele basis kunnen opgroeien tot zelfredzame volwassenen en een solide basis hebben voor de toekomst;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, de Jeugdwet en de Jeugdverordening
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
medisch specialist: een geneeskundig specialist bedoeld die als specialist is ingeschreven in een door het College Geneeskundig Specialismen van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij ter bevordering van de Geneeskunst ingesteld register als bedoeld in artikel 14 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg.
De tegemoetkoming is bedoeld voor een situatie waarbij de ouder en/of diens partner door (psycho-) sociale of medische omstandigheden niet of niet voldoende voor het kind kan zorgen. Het tijdelijk ontlasten van de ouder en/of diens partner kan bijdragen aan verbetering en/of opheffing van deze situatie. De ontwikkeling van het kind staat daarbij voorop en het ontlast de ouder en/of diens partner wat kan bijdragen aan zijn/haar herstel.
Van het opvragen van een sociaal-medische indicatie als bedoeld in lid 4 kan worden afgezien indien naar het oordeel van het college een schriftelijk advies van een onafhankelijke deskundige in voldoende mate aantoont dat sprake is van ernstige sociaal-medische problematiek die kinderopvang noodzakelijk maakt voor een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van het kind.
De ouder en/of diens partner is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens de looptijd van de tegemoetkoming. De medewerking bestaat uit meewerken aan hetgeen naar het oordeel van het college nodig is om het doel te bereiken waarvoor de tegemoetkoming is verstrekt.
Indien het college een besluit tot herziening of intrekking als bedoeld in artikel 7 genomen heeft, vordert het een ten onrechte of te hoog verstrekte tegemoetkoming terug indien de hoogte van de bijdrage is vastgesteld op grond van onjuiste of onvolledig verstrekte inlichtingen
Toelichting Beleidsregels tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie De Ronde Venen 2018
Bij de invoering van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen op 9 juli 2004 is artikel 23 niet in werking getreden. Dit artikel zou er voor zorgen dat personen met sociaal-medische problematiek ook onder de werking van deze wet zouden vallen. Artikel 23 is nimmer in werking getreden en de verwachting is ook niet dat dit nog zal gebeuren.
Sinds 2005, het jaar van de inwerkingtreding van de Wet kinderopvang (Wko), zijn gemeenten verantwoordelijk voor Sociaal Medische Indicatie en kinderopvang (SMI). De gemeente kan op haar eigen wijze invulling hieraan geven. De gemeente De Ronde Venen stelt de inwoner centraal en heeft hiertoe een Maatschappelijk Agenda vastgesteld. We gaan uit van zelfregie en eigen kracht, werken ontschot, integraal en lokaal en stellen de inclusieve samenleving voorop. Dit is de leidraad waarlangs de zes thema’s, zoals benoemd in de Maatschappelijke Agenda, invulling krijgen. De SMI-regeling sluit inhoudelijk aan bij de het thema ‘Opvoeden met vertrouwen’.
De tegemoetkoming is gebaseerd op het wettelijke kader van de Jeugdwet. In deze wet is de zorgplicht van de gemeente opgenomen. Kinderopvang is een mogelijkheid om de ontwikkeling van de kinderen veilig te stellen en om de ouder en/of diens partner te ontlasten wat een positief effect kan hebben op herstel van de ouder en/of diens partner. De gemeente geeft de mogelijkheid om een bijdrage in de kosten van de kinderopvang te verkrijgen.
Dit artikel behoeft een nadere uitwerking.
Ouder en/of diens partner die niet werken of waarvan één van de ouders niet werkt, kunnen geen aanspraak maken op kinderopvangtoeslag. Als er sprake is van sociaal-medische problematiek binnen het gezin is het soms toch wenselijk, om de ouder te ontlasten en voor een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van het kind, om het kind een aantal dagdelen te laten deelnemen aan een kinderopvang. Hiervoor kunnen deze gezinnen tijdelijk een tegemoetkoming ontvangen in de kosten van de kinderopvang op basis van een sociaal-medische indicatie. Het stelt de ontwikkeling van het kind voorop en ontlast de ouder en/of diens partner wat bij kan dragen aan herstel. Indien de medische problematiek chronisch is, biedt het tijd en ruimte voor het zoeken naar een structurele oplossing.
Het doel van de SMI-tegemoetkoming is het veilig stellen van een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van kinderen en het ontlasten van de ouder en/of diens partner. Het is niet gericht op de bevordering van de arbeidsparticipatie van de ouders, maar daar kan op de langere termijn of indirect wel sprake van zijn.
De sociaal-medische indicatie brengt ook een potentieel kwetsbare groep kinderen in beeld. De opvang biedt daarnaast de mogelijkheid om mogelijke problematische opvoedsituaties eerder te signaleren en vervult zo een belangrijke preventieve functie.
De beoordeling van de aanvraag voor de tegemoetkoming komt neer op maatwerk. Het college kan daarbij een eis van wederkerigheid stellen. Dit kan bijvoorbeeld een verplichting zijn voor de ouder en/of diens partner om te werken aan een verbetering van de situatie (bijvoorbeeld het zoeken van hulp), waardoor de regeling op een later moment niet meer nodig zal zijn.
Een aanvraag voor de verlening van een tegemoetkoming voor kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie moet schriftelijk worden ingediend bij het college.
Het college stelt vast of de ouder en/of diens partner tot de doelgroep behoort. De doelgroep bestaat uit de ouder of diens partner, die geen recht heeft op kinderopvangtoeslag, en bij wie sprake is van een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking. De ouder of diens partner kan in de thuissituatie niet of niet voldoende voor het kind zorgen waardoor het kinderopvang noodzakelijk maakt in het belang van een goede en gezonde ontwikkeling van dat kind. Met het tijdelijke karakter wil het college voorkomen dat hulpverlening aan de ouder en/of diens partner wordt uitgesteld door de duur van de tegemoetkoming op oneigenlijke wijze op te rekken.
De ouder of partner kan zelf een verklaring overleggen van bijvoorbeeld een behandelend huisarts, (jeugd)psycholoog, consultatiebureau of maatschappelijk werk. De gemeente kan (aanvullend) advies opvragen bij een onafhankelijk adviesorgaan (bijvoorbeeld de GGD of een second opinion bij een andere huisarts) om de noodzaak van de kinderopvang op grond van sociaal-medische redenen, de indicatie, vast te stellen.
Artikel 4 Hoogte en duur van de tegemoetkoming
In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen is geregeld dat ouders die aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Deze bijdrage is gebaseerd op de systematiek zoals die is opgenomen in de ‘Nadere regels subsidie peuterspeelzalen en VVE De Ronde Venen 2017’. Tevens is de tegemoetkoming gebaseerd op het inkomen van de aanvrager en eventuele partner.
Er is geen maximum gesteld aan het aantal uren, maar er wordt wel rekening gehouden met opvangmogelijkheden binnen het eigen sociale netwerk. Er kan wellicht gebruik worden gemaakt van ouderschapsverlof van de werkende ouder of een familielid die een deel van de opvang doet. Verder geldt het wettelijke maximale uurtarief voor de diverse opvangsoorten zoals door de gemeente is vastgesteld. Indien de ouder(s) kiezen voor opvang die boven het uurtarief ligt, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder en/of diens partner. De tegemoetkoming wordt rechtstreeks overgemaakt naar de gekozen kinderopvang.
De tegemoetkoming wordt verstrekt vanaf de eerste dag waarop de kinderopvang ingaat. Dit is gelijk aan de betalingsvoorwaarden/werkwijze van de kinderopvangbedrijven.
Het is de verplichting van de ouder en/of diens partner om het college juist en volledig in te lichten op basis waarvan het college een besluit kan nemen over de aanvraag. Ook eventuele veranderingen tijdens de looptijd van de tegemoetkoming dienen te worden vermeld, als deze van invloed zijn op het recht of de hoogte van de tegemoetkoming. De aanvrager is verplicht aan het college desgevraagd de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze beleidsregels. Het kan zijn dat het college daarbij aanvullende verplichtingen stelt, bijvoorbeeld dat het gezin hulp zoekt.
Dit artikel behoeft geen nadere uitwerking.
Artikel 7 Heroverweging, intrekking en herindicatie
Zodra een SMI-tegemoetkoming is verleend, dient de ontvangende ouder zich aan diverse regels te houden en zich tevens te realiseren dat er omstandigheden kunnen ontstaan die rechtvaardigen dat de SMI wordt heroverwogen. In de onder a. t/m e. genoemde situaties ligt de verantwoordelijkheid bij de ouder.
Wanneer één van de in dit artikel genoemde gronden van toepassing is, kan het college de verleende SMI-tegemoetkoming terugvorderen.
Artikel 9 Uitzonderingsbepaling
In situaties waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist het college. Dit kan bijvoorbeeld een schrijnende situatie zijn die buiten de kaders vallen zoals die hierboven zijn beschreven. Tevens valt te denken aan een afwijking van de leeftijdsgrens zoals genoemd in artikel 3. Mocht een situatie daarvoor aanleiding geven dan kan ook een tegemoetkoming wordt verstrekt voor buitenschoolse opvang. Dit is maatwerk.