Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant |
Citeertitel | Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financieel kader |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2022 | artikel 5, 6, 7, 9, bijlage 1 | 05-04-2022 | C2295380/5049280 | ||
06-10-2020 | 15-04-2022 | artikel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, bijlage 1 | 22-09-2020 | C2265497/4756051 | |
28-12-2018 | 06-10-2020 | nieuwe regeling | 18-12-2018 | C2236763/ 4450182 |
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten op 18 december 2018 het Actieplan Geluid 2018-2023 hebben vastgesteld;
Overwegende dat dit programma is gericht op de reductie van het geluidsniveau binnen woningen die langs provinciale wegen zijn gelegen, indien maatregelen aan de weg of in de overdracht onvoldoende oplossing bieden;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten een subsidieregeling wensen op te stellen, waarin woningeigenaren worden gestimuleerd geluidsisolatiemaatregelen te treffen;
In deze regeling wordt verstaan onder:
achterstallig onderhoud: niet of te weinig uitgevoerd onderhoud waardoor schade is ontstaan die had kunnen worden voorkomen;
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
binnenwaarde: geluidsniveau in een geluidsgevoelige ruimte van een woning als gevolg van een gecumuleerde geluidsbelasting;
gecumuleerde geluidsbelasting: geluidsbelasting vanwege meer dan één bron;
geluidsbelasting: geluidsbelasting als omschreven in bijlage I, onderdeel 1, van Richtlijn 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai (PbEG 2002, L 189);geluidsbelasting vanwege een weg: geluidsbelasting veroorzaakt door het gezamenlijke wegverkeer op een bepaald weggedeelte of een combinatie van weggedeelten, uitgedrukt in decibel en afgerond op hele getallen, waarbij een halve eenheid wordt afgerond naar het meest dichtbij gelegen even getal;
geluidsgevoelige ruimte: ruimte binnen een woning voor zover die kennelijk als slaap-, woon-, of eetkamer wordt gebruikt of voor een zodanig gebruik is bestemd, alsmede een keuken van ten minste 11m2;
hogere waarde: door het bevoegd gezag vastgestelde toegestane geluidsbelasting voor woningen die hoger is dan de voorkeursgrenswaarde die op grond van de wet geldt;
landelijke saneringslijst: lijst met woningen die in aanmerking komen voor sanering op basis van de wet;
NEN: door de Stichting Nederlands Normalisatie-instituut uitgegeven norm;
verkeersruimte: verkeersruimte als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012;
woning: gebouw of gedeelte van een gebouw waar bewoning is toegestaan op grond van de geldende planologische status.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor projecten gericht op het stimuleren van woningeigenaren om geluidsisolerende maatregelen te treffen aan woningen gelegen langs een provinciale weg met een geluidsbelasting op de gevel vanwege die weg in de grootte van 60 tot en met 64 dB.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 7 Vereisten subsidieaanvraag
Subsidieaanvragen worden ingediend van 1 mei 2022 tot en met 15 december 2023.
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor subsidies als bedoeld in artikel 4, voor de periode genoemd in artikel 7 vast op € 300.000.
Artikel 11 Subsidievaststelling
Overeenkomstig artikel 20, eerste lid, onder a, van de Asv wordt de subsidie direct vastgesteld.
Gedeputeerde Staten betalen het verleende subsidiebedrag overeenkomstig artikel 23, eerste lid van de Asv in een keer.
Gedeputeerde Staten zenden in 2020 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de werking van deze regeling in de praktijk.
’s-Hertogenbosch, 18 december 2018
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA
Bijlage 1 behorende bij artikel 9 van de Subsidieregeling geluidsisolatie woningen Noord-Brabant
Subsidiebedragen geluidwerende maatregelen
Alle bedragen zijn inclusief BTW
Tabel a Subsidiebedragen per m² van maatregelen aan lichte geveldelen (beglazing en panelen)
Differentiatie in vijf kostenklassen (I tot en met V) met een bereik van ieder 2 dB.
Door middel van het nomogram (figuur 1) kan per situatie, afhankelijk van de vereiste geluidswering, de kostenklasse worden bepaald. Deze kostenklassen corresponderen met de RA-waarden van de lichte geveldelen.
figuur 1, nomogram bepaling kostenklasse
Tabel b Correctie (C) voor het gemiddeld elementoppervlak
In een correctie (C) wordt de invloed van het gemiddeld elementoppervlak verdisconteerd. Kleine oppervlakken zijn per m² duurder dan grote oppervlakken.
Tabel c Toeslagen per (nieuw) raam en (nieuwe) deur
Per raam en deur geldt een toeslag per stuk. Aangezien de detaillering van bewegende delen afhankelijk is van de geluidsisolatie, varieert deze toeslag per kostenklasse. Deze toeslag is gebaseerd op naar buiten draaiende ramen en deuren.
Tabel d Toeslag per stuk voor raam/deur (anders dan naar buiten draaiend)
Wordt een schuifraam vervangen door een vast deel of draairaam, dan geldt een toeslag voor het demonteren van het raam en aanpassen van het kozijn.
Tabel e Toeslag voor kozijnnaaddichting per m¹
Afhankelijk van de vereiste geluidsisolatiewaarde wordt enkele, dan wel dubbele naaddichting toegepast. Bij enkele naaddichting is het over het algemeen om bouwfysische redenen noodzakelijk deze aan de binnenzijde aan te brengen.
Geluiddempende ventilatievoorzieningen
Tabel f Subsidiebedragen voor een geluiddempende ventilatievoorziening (één geluiddempende ventilatievoorziening per geluidsbelast, geluidsgevoelige ruimte)
Per geluidsbelaste geluidsgevoelige ruimte zal over het algemeen een geluiddempende ventilatievoorziening nodig zijn. Afhankelijk van het type (ventilatie)voorziening geldt een verschillend subsidiebedrag.
Tabel g Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het dakvlak
idem type 1 met aanvullend montage gipsplaten en spouw geheel of gedeeltelijk vullen met minerale wol, eventueel op verende regels | ||
Bij maatregelen aan hellende daken ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen. De subsidiebedragen corresponderen met de constructies die in de publicatie ”Herziening rekenmethode geluidwering gevels: actualisering hoofdstukken 4+5 van de brochure ‘Verkeerslawaai en Woningen’” 1 zijn beschreven onder respectievelijk de codes DH1, DH5 tot en met DH7 en DH8. De keuze van het type constructie is sterk afhankelijk van de vereiste geluidwering. De normkosten van de verschillende kostenklassen voor dakisolatie zijn allereerst gerelateerd aan de uit te voeren werkzaamheden.
Globaal kan aangehouden worden dat type 1, 2 en 3 corresponderen met een eis van respectievelijk RA ≤ 27 dB, 28 dB ≤ RA ≤ 36 dB en RA ≥ 37 dB. Genoemde isolatiewaarden zijn gerelateerd aan de isolatiewaarden op basis van het wegspectrum. Bij de bepaling van de subsidiebedragen is er onder meer van uitgegaan dat het dak akoestisch nog niet geïsoleerd is, er geen dakkapel aanwezig is, er geen bijzondere voorzieningen aan de dakvoet nodig zijn, er geen knieschotten en ingebouwde kasten aanwezig zijn en de nieuwe afwerking zal bestaan uit sauswerk op gipskartonplaat.
Tabel h Subsidiebedragen per m² voor maatregelen aan het plafond
Ook bij maatregelen aan plafonds ligt slechts een beperkt aantal bouwkundige constructies voor de hand. Om die reden zijn de subsidiebedragen gebaseerd op de kosten van de desbetreffende maatregelen.
Tabel i Subsidiebedragen per stuk voor overige werkzaamheden
Werkzaamheden die aanvullend noodzakelijk zijn om geluidsisolerende maatregelen te treffen (meerkosten per stuk dienen ten minste € 100/stuk te bedragen) |
Bij het treffen van geluidsisolerende maatregelen is het in bepaalde gevallen noodzakelijk andere werkzaamheden uit te voeren bijvoorbeeld de- en hermonteren radiatoren, lichtpunten en wandcontactdozen. De noodzaak van de werkzaamheden dient te worden gemotiveerd.