Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel ZandvoortPas 2019 |
Citeertitel | Beleidsregel ZandvoortPas 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2023 | artikel 2, 7, 8, 9, 10, toelichting | 21-02-2023 | 2023/193107 | ||
28-12-2018 | 02-03-2023 | Nieuwe regeling | 18-12-2018 | 2018/815295 |
Hoofdstuk II. Bepalingen beleidsregel ZandvoortPas
In afwijking van het eerste lid bestaat geen recht op de ZandvoortPas indien belanghebbende uit Rijkskas bekostigd onderwijs volgt en in verband daarmee aanspraak kan maken op studiefinanciering op grond van de Wet studiefinanciering 2000 of de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten, tenzij belanghebbende de zorg draagt over een ten laste komend kind.
De inkomensgrens bedraagt 115% van het van toepassing zijnde bijstandsnorm tot 1 januari 2019 en 120% van het van toepassing zijnde bijstandsnorm per 1 januari 2019.
In uitzonderingsgevallen, waarbij toepassing van de hiervoor beschreven bepalingen leidt tot een niet voorziene en kennelijk onredelijke situatie, kan ten gunste van de belanghebbende worden afgeweken.
Artikel 13. Inwerkingtreding, intrekking en overgangsrecht
Deze beleidsregel treedt daags na publicatie in werking onder gelijktijdige intrekking van huidige beleidsregel ZandvoortPas (reg. nummer: 016/06/000087). ZandvoortPassen voor het kalenderjaar 2019 kunnen vanaf november 2018 worden aangevraagd en worden getoetst aan de inkomensgrens van 120% die geldt per 1 januari 2019.
Toelichting op de beleidsregel
Op 27 september 2016 heeft de Raad de nota Minimabeleid 2016 – 2020 vastgesteld. Met de ZandvoortPas kan gebruik worden gemaakt van kortingsregelingen bij instellingen en voorzieningen. Met deze beleidsregel is het mogelijk om de klant ook voor de overige minimaregelingen in aanmerking te laten komen door de ZandvoortPas als toetsingsinstrument te gebruiken. Bij de toekenning van de ZandvoortPas is namelijk de inkomens- en vermogenspositie van de klant al bepaald. Naast de uitvoering van de gemeentelijke minimaregelingen wordt de ZandvoortPas ook gebruikt als toetsingsinstrument voor het grootste deel van de aanvragen bijzondere bijstand. Op het resterende deel van de bijzondere bijstand dient, vanwege de aard van die bijzondere bijstand, een zwaardere toetsing plaats te vinden.
De ZandvoortPas als toetsingsinstrument leidt dus tot een betere en snellere dienstverlening aan minima. Daarnaast dient het bestand van de ZandvoortPas als basisregistratie van de minima binnen de gemeente Zandvoort. De gemeente kan op deze wijze de minima direct benaderen voor de bijzondere bijstand en voor de huidige en eventuele toekomstige gemeentelijke minimaregelingen. Op deze wijze wordt het gebruik van minimaregelingen gestimuleerd.
De ZandvoortPas is een onderdeel van de gemeentelijke minimaregelingen. Voor de bepalingen wordt aansluiting gezocht bij de bepalingen in de Participatiewet.
Er wordt aansluiting gezocht bij de begrippen in de Participatiewet.
In dit artikel is vastgelegd welke doelgroep valt onder de beleidsregel ZandvoortPas. De ZandvoortPas is voor de inwoners die ingeschreven staan binnen de gemeente Zandvoort en geen draagkracht heeft. Voor de doelgroep bepaling wordt aansluiting gezocht bij artikel 40 Participatiewet. De gemeente is verantwoordelijk voor het minimabeleid voor de inwoners binnen de gemeente Zandvoort.
Op grond van de gehanteerde uitgangspunten van de gemeente inzake het minimabeleid, wordt een inkomen uit WSF/WTOS passend en toereikend geacht voor de bestaanskosten waarin de minimaregelingen voorzien, hierbij wordt uitgegaan van het uitgangspunt dat het (vaak) lage inkomen van studerenden een tijdelijke situatie is die past bij het student zijn. Er zijn echter ook studerenden met kinderen, en deze aantallen nemen toe sinds het volgen van onderwijs vóór het ontvangen van bijstand gaat, voor jongeren tot 27 jaar. Aan de ZandvoortPas zijn diverse regelingen voor kinderen gekoppeld, zoals de gratis peuterspeelzaal, de schoolregelingen voor kinderen vanaf vier jaar en het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Deze regelingen willen we kinderen van studerende ouders niet onthouden, vandaar dat deze doelgroep wel gebruik kan maken van de ZandvoortPas.
Het college neemt voor de vaststelling van iemands inkomen (geheel of gedeeltelijk) in beschouwing:
De inkomenspositie en de vermogenspositie zijn bepalend voor de vaststelling of de betrokkene tot de minima behoort. Voor de bepaling wat als een minimuminkomen wordt aangemerkt, wordt voor de minimaregelingen aansluiting gezocht bij de middelentoets van de Participatiewet. Het betreft hier de artikelen 31, 32, 33 en 34 van de Participatiewet.
Voor het vaststellen van de bijstandsnorm maakt het college gebruik van een normentabel, hierbij wordt aangesloten bij artikel 4 van de wet. De inkomenstabel staat gepubliceerd op de website van de gemeente. Dit maakt de inkomensgrenzen overzichtelijk voor de burger en makkelijk uit te voeren. De kostendelersnorm heeft bij een minimatabel ook geen invloed op het recht op minimaregelingen en bijzondere bijstand.
Voor het vermogen wordt in afwijking van de wet bij de bepaling ervan het vermogen verbonden in een door belanghebbende zelf bewoonde woning, niet meegewogen. Het vermogen dat is verbonden in de woning is vaak niet direct beschikbaar en aan het beschikbaar maken van het vermogen zijn vaak hogere kosten verbonden dan de voorzieningen van het minimabeleid.
Voor de bepaling van het vermogen wordt daarom alleen uitgegaan van het voor belanghebbende feitelijk beschikbare vermogen zoals bankrekeningen of contanten of bezittingen zoals een auto.
Anderhalf keer de toepasselijke norm op bank- en spaarrekeningen wordt beschouwd als leefgeld van de komende of lopende maand.
Voor AOW-gerechtigden geldt een extra vrijlating van vermogen van € 5.000 per persoon. Hiervoor zijn meerdere reden. Van deze doelgroep is het niet aannemelijk dat zij nog in staat zijn extra vermogen te verwerven aangezien zij gezien hun leeftijd over het algemeen niet langer inkomen met werk verwerven. Daarnaast is bij deze doelgroep sneller sprake van extra zorgkosten en wordt er vaak geld opzij gezet voor begrafeniskosten.
De ZandvoortPas blijft gedurende het hele kalenderjaar geldig. Ook wanneer het inkomen in dat kalenderjaar stijgt. Zodat wanneer iemand vanuit een bijstandsuitkering gaat werken niet direct de voordelen van de ZandvoortPas vervallen. Wanneer iemand verhuist buiten Zandvoort vervalt wel het recht op de minimaregelingen en bijzondere bijstand in Zandvoort.
De ZandvoortPas fungeert als toetsingsinstrument bij de aanvragen voor de overige minimaregelingen en het grootste deel van de bijzondere bijstand.
de aanvragen individuele inkomenstoeslag, is beschikbaar voor belanghebbenden die minimaal 36 maanden (de zogenaamde referteperiode) een inkomen hebben tot 115%. De ZandvoortPas geldt alleen als toetsingsinstrument wanneer belanghebbende gedurende de gehele referteperiode over een ZandvoortPas beschikt,
De ZandvoortPas kan alleen worden ingetrokken wanneer de toekenning van de ZandvoortPas op onjuiste informatie gebaseerd is. Zo wordt bijvoorbeeld de ZandvoortPas ambtshalve verstrekt aan belanghebbenden die een uitkering op grond van de Participatiewet ontvangen. Indien het recht op uitkering wordt ingetrokken bijvoorbeeld wegens het schenden van de inlichtingenplicht vervalt daarmee de grondslag onder de verstrekking van de ZandvoortPas, en kan het recht op de ZandvoortPas worden ingetrokken. Dit voorkomt dat de ZandvoortPas alsnog kan worden ingezet als verificatiemiddel voor het minimabeleid en de bijzondere bijstand zoals genoemd in artikel 8, derde lid van deze beleidsregel.
Het eerste jaar dat iemand een ZandvoortPas aanvraagt wordt het inkomen en vermogen volledig getoetst. Vier aaneengesloten kalenderjaren vindt een verkorte toetsing op het inkomen plaats van alle ZandvoortPashouders waarbij het inkomen wordt getoetst. In die vier jaar wordt aangenomen dat er geen vermogenswijzigingen zijn. Het vijfde jaar vindt een volledige toets plaats van alle ZandvoortPashouders die niet in aanmerking komen voor de ambtshalve toekenning. In individuele situaties kan het dus voorkomen dat een volledige toetsing zich eerder voordoet dan pas in het vijfde jaar.
Uit een oogpunt van doelmatigheid en klantgerichtheid is het zinvol om de ZandvoortPas ambtshalve te verlenen indien de gegevens, inzake de onder Hoofdstuk 2 gestelde voorwaarden, bij ons bekend zijn. Elk jaar in het vierde kwartaal wordt beoordeeld welke ZandvoortPashouder recht heeft op ambtshalve verlening volgens artikel 11 van deze beleidsregel. Alle overige ZandvoortPashouders ontvangen een aanvraagformulier voor de ZandvoortPas voor het volgende kalenderjaar.
Met een uitkering op grond van de Participatiewet wordt gelijkgesteld verstrekte minimaregelingen en bijzondere bijstand, waarbij is vastgesteld dat het inkomen onder de grens blijft zoals genoemd in artikel 6 van deze beleidsregels.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Per 1 januari 2019 stijgt de inkomensgrens van 115% naar 120%. De ZandvoortPas voor 2019 is vanaf oktober 2018 aan te vragen zodat de gemeentelijke zorgpolis van 2019 beschikbaar is voor Zandvoorters met een inkomen tot 120%.