Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waddinxveen

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaddinxveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-12-201825-05-201811-11-2020Nieuwe regeling

11-12-2018

gmb-2018-280041

B&W/18/04793

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen

 

Het besluit is genomen, met inachtneming van:

 

  • -

    de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;

  • -

    de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • -

    artikel 156 Gemeentewet;

  • -

    de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018;

BESLUIT:

 

Besloten is om de volgende regeling vast te stellen:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018.

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Waddinxveen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selecties.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

  • 4.

    Het afdelingshoofd Publieksplein onder wiens verantwoordelijkheid verstrekking uit de basisregistratie personen plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 kunnen, over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Waddinxveen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Waddinxveen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden van gewichtig maatschappelijk belang uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Waddinxveen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.

  • 3.

    Het afdelingshoofd Publieksplein, onder wiens verantwoordelijkheid verstrekkingen van gegevens uit de basisregistratie personen aan derden plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze Regeling treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018.

  • 2.

    Deze Regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018 (Regeling BRP Waddinxveen 2018). De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2014 (Regeling BRP Waddinxveen 2014) wordt met ingang van 25 mei 2018 ingetrokken.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 december 2018.

Burgemeester,

mr. E.J.Nieuwenhuis

De secretaris,

A.B.Blomme

Bijlage 1  

Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Waddinxveen 2018 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.

 

Tabel 1 Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Waddinxveen en taakuitvoerende organisaties. De medewerkers van deze organisatieonderdelen en organisaties hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen. In de raadpleegprofielen zijn de persoonsgegevens uit de BRP opgenomen die geraadpleegd mogen worden, omdat die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun taken.

 

Organisatieonderdeel

Taak

Doel

Categorie personen

Rechtmatige grondslag

Raadpleeg-profielen Gegevensset BRP

Afdeling Publieksplein

Frontoffice

BRP

Bijhouden van de basisregistratie personen

Ingeschrevenen die ingezetene zijn van Waddinxveen

Wet BRP

RPL Balie

 

CRIB

Registratie slachtoffers en relaties

Alarmering bij rampen en calamiteiten

Slachtoffers en relaties

Wet op de veiligheids-

regio

Wet op Rampen en Zware ongevallen

RPL Balie

Receptie

Uitreiken Rijbewijzen en Reisdocumenten

Uitreiken Rijbewijzen en Reisdocumenten

Aanvragers Inwoners

Paspoortwet

RPL Recept

Bestuurssecretariaat

Jubilea overzichten:

50, 60 en 65+ jarige huwelijken 100 en 100+ jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Personen die aan jubilea criteria voldoen

Lokale taak

RPL BSECR

Afdeling Bedrijfsvoering

Financieel beheer

Invordering

Invorderings- administratie lokale belastingen en leges

Belastingdebiteuren

Invorderingswet, Artikel 216 Gemeentewet

RPL FIN

Infomanagement

Beheer BAG

Voor het beheer van de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)

Nieuwe of gewijzigde adressen huisnummer

Wet BAG

Gemeentelijk Beleid

RPL BOR

 

Beheer MKS

Controleren overeenkomst gegevens MKS met BRP

De gegevens die uit de uitvallijst gegenereerd worden

Gemeentelijk beleid

RPL BOR

Afdeling Maatschappij

Sociaal Team

Inburgering

Informeren van burgers over de inburgeringsplicht Faciliteren van inburgerings- voorziening Handhaven inburgeringsplicht

(Mogelijke) inburgerings- plichtigen

Inburgeringswet

RPL SBO

 

Maatschappelijke zorg

Registratie en verwerking aanvragen

Gehandicapte of oudere met een zorgaanvraag, die kan uitmonden in een aanvraag om een voorziening

WMO

WMO-Verordening Waddinxveen

RPL ZORG

 

Gehandicapten- parkeerkaart

Behandeling verzoeken afgifte gehandicapten- parkeerkaart en –plaats

Aanvragers

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

RPL ZORG

 

Dienstverlening op het gebied van werk, inkomen en Verstrekkingen

Afhandeling van verzoeken op het gebied van werk, inkomen en verstrekkingen en invordering

Aanvrager van producten op het gebied van Werk, inkomen en verstrekkingen

WWB, IOAW, IOAZ, BBZ en andere wetgeving op gebied van Sociale Zekerheid

RPL WIV

Ontplooiing

Leerlingenvervoer

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer

De leerling en zijn ouders, voogden, verzorgers

Verordening leerlingen- vervoer

RPL ONDERW

Veiligheid

Vergunningen drank- en horecawet (inclusief integriteitscontrole)

Behandelen vergunningen drank- en horeca

Aanvragers, ondernemers, beheerders van drank- en horeca-inrichtingen

Drank- en horecawet

Wet Bibob

RPL MAATSC

 

Vergunning- verlening

Behandelen aanvragen om vergunningen

Aanvragers vergunningen

Gemeentewet Algemene plaatselijke verordening

Drank- en horecawet, BIBOB, WABO, Woningwet, WRO etc.

RPL MAATSC

Afdeling Ruimte

Projecten

Woonruimte

Uitvoeren woonruimte- verordening

Aanvragers woonruimte- vergunning

Woonruimte- verordening

RPL SBOWP

ODMH

Omgevings-vergunning

Behandelen aanvragen omgevings- vergunningen

Aanvrager omgevings- vergunning

Wet aanvragen Omgevings- vergunning

RPL VERG

Tabel 2 Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Waddinxveen. De medewerkers van deze organisatieonderdelen ontvangen op verzoek periodiek selecties.

 

Organisatieonderdeel

Taak

Doel

Categorie personen

Rechtmatige grondslag

Gegevensset BRP

Afdeling Publieksplein

Wijkregie

Wijkregie, enquêtes en statistiek

Beleids- ontwikkeling

Nieuwe Inwoners Informeren (Wekelijks)

Personen die binnen de taken geselecteerd worden op basis van bepaalde selectiecriteria

 

Nieuwe Inwoners

Lokale beleids- ontwikkeling

NAW gegevens

Frontoffice

CRIB

Registratie slachtoffers en relaties

Slachtoffers en relaties

Wet op de veiligheids- regio

NAW gegevens

Management- ondersteuning

Jubilea 50, 60 en 65+jarige huwelijken

100 en 100+ jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Personen die aan jubilea criteria voldoen

Lokale taak

NAW gegevens

Afdeling Bedrijfsvoering

Informatiemanagement

Management- rapportages

Inzicht in aantallen

Alle inwoners

Lokale taak

NAW gegevens

Afdeling Maatschappij

Veiligheid

Uitvoeren van woonwagenbeleid.

Handhaven woonwagenbeleid

Bewoners woonwagens

Lokaal woonwagen- beleid

NAW gegevens

Administratie Sociale Team

Overledenen

Inhouden uitleenartikelen (Maandelijks)

Personen die overleden zijn in vorige maand

WMO

NAW gegevens

Afdeling Ruimte

Projecten

Projectuitvoering

Uitvoeren van projecten in de openbare ruimte

Personen die in kennis gesteld moeten worden van een project in hun omgeving

Project- uitvoering Waddinxveen

NAW gegevens

Onderhoud

Werkzaamheden in de openbare ruimte

Mailing verzenden over de werkzaamheden

Personen die in kennis gesteld moeten worden van werkzaamheden in hun omgeving

Beheer openbare ruimte Waddinxveen

NAW gegevens

Ontwikkeling en Beleid

Woonruimte- verordening

Evenwichtige verdeling woonruimte

Alle inwoners i.v.m. onderzoek naar woonbehoeften

Lokale taak

NAW gegevens

Tabel 3 Lijst van organisatieonderdelen van de gemeente Waddinxveen. De medewerkers van deze organisatieonderdelen ontvangen op verzoek ad hoc telefonisch/schriftelijk gegevens uit de basisregistratie personen.

 

Organisatieonderdeel

Taak

Doel

Categorie personen

Rechtmatige grondslag

Gegevensset BRP

Afdeling Publieksplein

Bestuurssecretariaat

Jubilea 50, 60 en 65+ jarige huwelijken

100 en 100+ jarigen

 

Koninklijke onderscheidingen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

 

Voorbereiden verlenen Koninklijke onderscheidingen

Personen die aan jubilea criteria voldoen

Lokale taak

Wet instelling Orde van de Nederlandse Leeuw en Orde van Oranje-Nassau

NAW gegevens

Afdeling Bedrijfsvoering

Financieel beheer

Financieel beheer

Debiteuren en crediteuren administratie

Belastingdebiteuren

Intern Beheer

NAW gegevens

Afdeling Maatschappij

Veiligheid

Rampenbestrijding

Alarmering bij rampen en calamiteiten

Registratie slachtoffers

Slachtoffers en relaties

Wet op de veiligheidsregio

 

Wet rampen en zware ongevallen

NAW gegevens

Voor verstrekkingen aan de CiVision Makelaar Gegevens Makelaarsuite (MKS) wordt aangesloten bij het besluit Autorisaties van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties http://publicaties.rvig.nl/Besluiten_en_modelautorisaties/Modelautorisaties. Gegevens die verstrekt worden aan MKS worden alleen verstrekt op grond van artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24b van dit besluit mogen - op grond van de taken behorende bij de bijlagen - worden verstrekt aan de afnemer via de MKS.

Bijlage 2  

Deze bijlage behoort bij artikel 3 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Waddinxveen 2018. Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Waddinxveen.

 

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme.

Bibliotheek de Groene Venen

Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven

Fondsenwervende organisaties met erkenning van het CBF

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van Centrum voor Jeugd en Gezin

Ouderenzorg/huisbezoek

Ondersteuning signalerend.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van Palet Welzijn

Schulphulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Migrantenhulp

Centrum voor Jeugd en Gezin

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningcorporaties

Verstrekking op grond van artikel 2 lid 1 van deze regeling blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding.