Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergeijk

Gemeente Bergeijk - Kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en heffingen 2019-2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergeijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Bergeijk - Kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en heffingen 2019-2022
CiteertitelKwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en heffingen 2019-2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 255 van de Gemeentewet
  2. artikel 26 van de Invorderingswet 1990
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2019Nieuw beleid

27-09-2018

gmb-2018-279916

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Bergeijk - Kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en heffingen 2019-2022

De raad van de gemeente Bergeijk;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 juli 2018;

 

gezien het advies van de commissie ABZ d.d. 06 september 2018.

 

gelet op artikel 255 van de Gemeentewet en de artikel 26 van de Invorderingswet 1990.

 

overwegende dat het gewenst is om nadere regels te stellen voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen;

 

besluit:

 

  • 1.

    In te trekken het Kwijtscheldingsbeleid 2013-2017

  • 2.

    Vast te stellen het Kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen en heffingen 2019-2022

Introductie

 

Inwoners kunnen kwijtschelding krijgen voor hun belastingaanslagen. Kleine ondernemers kunnen ook kwijtschelding krijgen, maar alleen voor de belastingaanslagen die zij als privépersoon ontvangen. Bedrijven komen niet voor kwijtschelding in aanmerking. Kwijtschelding is mogelijk voor de onroerende zaakbelastingen, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.

De normen voor kwijtschelding (de berekening voor bepaling van de betalingscapaciteit) worden landelijk vastgesteld

Toelichting

Norm kwijtschelding

Gemeenten mogen zelf kiezen of ze de bijstandsnorm voor berekening van de kwijtschelding op 90% of 100% stellen. De gemeente Bergeijk kiest voor 100%, waarmee de meest ruime kwijtscheldingsnorm wordt gehanteerd. Dit betekent dat bij het bepalen van de betalingscapaciteit (inkomsten minus uitgaven) een bedrag ter hoogte van de op dat moment geldende bijstandsuitkering wordt vrijgelaten.

Kwijtschelding Afvalstoffenheffing vastrecht

Het vaste deel van de afvalstoffenheffing geeft slechts het recht op het aanbieden van huisafval. De hoeveelheid afval die een belastingschuldige aanbied heeft hier dus geen invloed op.

Gedeeltelijke kwijtschelding Afvalstoffenheffing ledigingen

De gemiddelde hoeveelheden (5x rest en 5x GFT) zijn zoals vernoemd in de “Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2018”. De gemiddeld aangeboden hoeveelheden en tarieven volgen daarbij steeds de laatste vastgestelde belastingverordening.

Kwijtschelding Rioolheffing

Voor de rioolheffing wordt jaarlijks een vast bedrag vastgesteld. Dit tarief is afhankelijk van het aantal m3 aangeboden water van de gebruiker van een perceel van waaruit water direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. De rioolheffing kent drie tarieven afhankelijk van het geloosde aantal kubieke meters:

  • a.

    van 0 m3 tot en met 100 m3: € 53,43 (3x p.j. = € 160,30)

  • b.

    van 101 m3 tot en met 350 m3: € 80,13 (3x p.j. = € 240,39)

  • c.

    voor elke volgende volle 350 m3 afvalwater, boven de hoeveelheid van 350 m3, wordt het tarief genoemd in onderdeel b verhoogd met € 80,13. Hierbij wordt een gedeelte van een eenheid van 350 m3 afvalwater als een volle eenheid gerekend.

De categoriën onder a en b komen veruit het meeste voor.

Kwijtschelding Onroerende zaakbelastingen

Voor de OZB-eigenaren belasting is sprake van volledige kwijtschelding.

Systematiek en voorwaarden automatische kwijtschelding

Aan belastingschuldigen die 65 jaar of ouder zijn, enkel AOW als inkomen hebben en aan wie voorgaand jaar ook kwijtschelding is toegekend. Dit geldt tevens voor belastingschuldigen met een WWB – uitkering aan wie voorgaand jaar kwijtschelding is toegekend. Er zal minimaal eens per vijf jaar een toets plaatsvinden of de kwijtschelding nog steeds van toepassing is.

Mogelijkheid tot kwijtschelding voor privébelastingen van ondernemers

In de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 artikel 28 lid 1 onder b bestaat de mogelijkheid om kwijtschelding te verlenen aan zelfstandig ondernemers voor de belasting die geen verband houdt met het uitoefenen van het beroep (dus alleen voor privéschulden).

Er kan kwijtschelding worden verleend voor privébelastingen van ondernemers indien er sprake is van recht op een uitkering volgens het Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen (BBZ-uitkering). Deze uitkering ligt op bijstandsniveau.

Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019. De ingangsdatum sluit dan aan bij de belastingverordeningen 2019.

Op hetzelfde tijdstip vervalt het 'Kwijtscheldingsbeleid 2013-2017' (vastgesteld door de raad op 28 maart 2013), met dien verstande dat deze van toepassing blijft voor belastingschuld die betrekking heeft op de periode voor deze regeling.

Deze regeling kan worden aangehaald als: Kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke belastingen 2019-2022.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Bergeijk van 27 september 2018.

 

De gemeenteraad,

J.M. van Dongen-Hermans

Griffier

A.Callewaert-de Groot

Burgemeester