Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Klachtenregeling 2011 gemeente Gorinchem

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenregeling 2011 gemeente Gorinchem
CiteertitelKlachtenregeling 2011 gemeente Gorinchem
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpKlachtenregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201125-02-2021nvt

16-12-2010

2010-523

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenregeling 2011 gemeente Gorinchem

Klachtenregeling 2011 van de gemeente Gorinchem

De raad van de gemeente Gorinchem;

Gelezen het voorstel van het college van 12 oktober 2010;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende Klachtenregeling 2011 van de gemeente Gorinchem.

 

Paragraaf 1 KLACHTENBEHANDELING

Artikel 1 lid 1

De medewerkers die belast zijn met het registreren van de inkomende post stellen alle inkomende brieven die naar hun oordeel als een klacht zijn aan te merken, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 1 week, in handen van de door burgemeester en wethouders aangewezen klachtencoördinator.

Artikel 1 lid 2

De klachtencoördinator beslist, zo nodig na overleg met de gemeentesecretaris, of een brief een klacht is in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 1 lid 3

Een brief die de klachtencoördinator aanmerkt als een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht wordt voorzien van het opschrift "KLACHT" en krijgt een vermelding van de termijn waarbinnen een advies over de klacht aan het college van burgemeester en wethouders moet zijn voorgelegd. De als "klacht" aangemerkte brief wordt door de afdeling die verantwoordelijk is voor het registreren van post geregistreerd in een afzonderlijk bestand ter bewaking van de afdoening. Bedoelde afdeling handelt een brief die niet als klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht is aangemerkt op de gebruikelijke wijze af.

Artikel 1 lid 4

Een klacht wordt aan de betreffende functionele afdeling voorgelegd om advies. Het hoofd van de desbetreffende afdeling draagt zorg voor hoor en wederhoor, maakt daarvan een schriftelijk verslag en brengt met inachtneming van de termijnen zoals gesteld in artikel 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht aan burgemeester en wethouders een advies uit, vergezeld van een ontwerp-antwoordbrief.

Artikel 1 lid 5

Een klacht die betrekking heeft op een directeur of een afdelingshoofd wordt in handen gesteld van de gemeentesecretaris, die ervoor zorg draagt dat de behandeling van die klacht geschiedt overeenkomstig de in de Algemene wet bestuursrecht en deze regeling vastgestelde procedure.

Artikel 1 lid 6

Een klacht die betrekking heeft op de gemeentesecretaris wordt in handen gesteld van de burgemeester, die ervoor zorg draagt dat de behandeling van die klacht geschiedt overeenkomstig de in de Algemene wet bestuursrecht en deze regeling vastgestelde procedure.

Paragraaf 2 KLACHTENBEHANDELING DOOR NATIONALE OMBUDSMAN

De antwoordbrief als bedoeld in artikel 1.4 vermeldt in alle gevallen dat er een mogelijkheid openstaat tot het indienen van een verzoekschrift bij de Nationale Ombudsman tot behandeling van de klacht, indien de klager het antwoord onvoldoende acht.

Paragraaf 3 RECHTSPOSITIE AMBTENAAR

Deze regeling laat onverlet de rechtspositie c.q. arbeidsvoorwaarden van de ambtenaar zoals neergelegd in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Gorinchem.

Paragraaf 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 4 lid 1

In bijzondere omstandigheden kan het college van burgemeester en wethouders, onder opgaaf van redenen, afwijken van (onderdelen van) deze regeling, voorzover en indien dit niet in strijd is met de bepalingen inzake klachtbehandeling van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 4 lid 2

In zaken of omstandigheden waarin niet wordt voorzien door deze regeling noch de wettelijke bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, beslist het college van burgemeester en wethouders in de geest van doel en strekking van de wet en deze regeling.

Paragraaf 5 INWERKINGTREDING

Dit besluit treedt op een nader door het college te bepalen datum in werking

Paragraaf 6 CITEERTITEL

Deze verordening wordt aangehaald als: Klachtenregeling 2011 van de gemeente Gorinchem.

Aldus vastgesteld door de raad van Gorinchem op 16 december 2010.De voorzitter, De griffier,