Organisatie | Molenwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Legesverordening Molenlanden 2019 |
Citeertitel | Legesverordening Molenlanden 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2018 | 31-12-2018 | Vervangt de Verordening Leges 2018 (Molenwaard) van 12 december 2017 | 12-12-2018 | 947896 |
De raden van de gemeenten Giessenlanden en Molenwaard
(ieder binnen de eigen bevoegdheid);
gelezen het voorstel van de gezamenlijke colleges van Giessenlanden en Molenwaard (ieder binnen de eigen bevoegdheid) over bovenstaand onderwerp;
overwegende dat het van belang is dat de per 1 januari 2019 te vormen gemeente Molenlanden bij haar start beschikt over voor al haar inwoners gelijke voorschriften op het punt van de heffing en invordering van leges;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking vaneen omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).
Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 9. Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12. Intrekking oude verordeningen / Overgangsrecht
Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering gemeente Giessenlanden,
gehouden op 12 december 2018.
de griffier,
mr. A. van Dijk-van den Hoef
de voorzitter,
R.E.C. Reynvaan-Jansen
Vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering gemeente Molenwaard,
gehouden op 12 december 2018.
de griffier,
A.J.M. Anthonissen
de voorzitter,
D.R. van der Borg
Bijlage 1 Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening Molenlanden 2019
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: | ||
tot het verstrekken van de totale omvang van de gemeentegarantie |
Hoofdstuk 17 Kabels en leidingen
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Algemene plaatselijke verordening
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn, niet vallend onder titel 2
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Bijlage 2 Toelichting op de Legesverordening Molenlanden 2019
Op 11 juli 2018 stelden de gemeenteraden van Giessenlanden en Molenwaard uitgangspunten vast voor de harmonisatie van het belastingbeleid voor de gemeente Molenlanden, conform de bij dat besluit behorende ‘Uitgangspuntennotitie Belastingbeleid Molenlanden 2019’.
Over de legesheffing is het volgende uitgangspunt geformuleerd:
In zijn algemeenheid is verder overwogen dat op het punt van kwijtschelding geen nadere harmonisatie/regelgeving nodig is. Om tegemoet te komen aan onbillijkheden van overwegende aard kan de hardheidsclausule worden toegepast. Rondom de vraag ‘wie/hoe toepassing hardheidsclausule’ is vertrekpunt artikel 63 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen: ‘Onze Minister is bevoegd voor bepaalde gevallen of groepen van gevallen tegemoet te komen aan onbillijkheden van overwegende aard, welke zich bij de toepassing van de belastingwet mochten voordoen’. Op basis van artikel 231, eerste lid, van de Gemeentewet is de Algemene Wet inzake de rijksbelastingen van toepassing op de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen als waren die belastingen rijksbelastingen. In artikel 236, eerste lid, van de Gemeentewet wordt artikel 63 van de Algemene wet inzake de rijksbelastingen niet buiten toepassing verklaard. Artikel 231, tweede lid, onderdeel a, van de Gemeentewet bepaalt dat voor ‘Onze Minister van Financiën’ moet worden gelezen ‘het college’. Hieruit volgt dat het college bevoegd is tot toepassing van de in artikel 63 van de Algemene Wet inzake de rijksbelastingen neergelegde hardheidsclausule.
Met deze uitgangspunten als kader is de Legesverordening Molenlanden 2019 opgesteld.
Bezorgkosten voor reisdocumenten en rijbewijzen
In Giessenlanden is het niet mogelijk om documenten te laten bezorgen, in Molenwaard is het verplicht om documenten te laten bezorgen. Doordat in beide gemeente geen keuzevrijheid aanwezig is hebben beide gemeenten geen tarief opgenomen voor het bezorgen van documenten.
Met de komst van de servicepunten heeft de gemeente Molenlanden faciliteiten die er op ingericht zijn dat inwoners op alle dagen van de week hun documenten kunnen aanvragen en/of ophalen. Het bezorgen van een document kost ruim € 15,00 per document. Er wordt een niet kostendekkend tarief van € 5,00 ingevoerd, zodra de servicepunten gereed zijn voor de extra dienstverlening in verband met het bezorgen van documenten.
Huwelijken kunnen binnen Molenlanden straks op alle locaties binnen de gemeente plaatsvinden. Het maakt voor de werkzaamheden van de gemeente weinig verschil waar een huwelijk wordt gesloten. Doordat het grondgebied van de gemeente vrij fors is, zijn de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en de bode meer tijd kwijt aan huwelijken dan in Giessenlanden. Het nieuwe tarief is hierdoor hoger dan momenteel in Giessenlanden, maar lager dan momenteel in Molenwaard.
In Molenwaard werd voor aanvragen van vergunningen voor het uitvoeren van werkzaamheden aan kabels en leidingen alleen tarief geheven van telecommunicatiebedrijven en niet van Stedin en/of Oasen. Voor alle partijen moeten dezelfde werkzaamheden worden uitgevoerd. Daarom zijn voor alle bedrijven met betrekking tot de leges dezelfde regels van toepassing verklaard.
Vooroverleg en toetsen concept aanvraag
In Giessenlanden was alleen beperkt vooroverleg mogelijk, dit vooroverleg wordt uitgebreider en daardoor duurder. Daarnaast wordt het voor Giessenlandse inwoners mogelijk om een uitgebreidere toets te laten doen, in de vorm van een beoordeling conceptaanvraag.
Het tarief voor de bouwvergunningen is op basis van de gegevens van Bouw- en Woningtoezicht Molenwaard uitgerekend. Hieruit is gebleken dat bij grote bouwwerken bij een vast tarief de kosten dragen van de kleine bouwwerken. Om te komen tot een kostendekkend tarief voor alle klassen qua bouwkosten wordt een degressief tarief gehanteerd. Het aanvangstarief (tot bouwkosten van € 50.000) wordt 4,0% van de bouwkosten. De opvolgende percentages zijn 2,75% tot bouwkosten van 1 miljoen en 2,65% voor duurdere bouwwerken.
Afwijkingen van het bestemmingsplan
Op basis van de ervaringen van de beide gemeenten zijn de tarieven kostendekkend opnieuw berekend. De grootste wijziging vindt plaats bij de buitenplanse afwijking. Door de ervaringscijfers van beide gemeente is hiervoor een nieuw tarief bepaald.
De leges bij monumenten zijn vaak onderwerp van discussie, hoewel er in beide gemeenten reeds voor gekozen was om hiervoor geen kostendekkend tarief te hanteren. Het voorstel is om niet kostendekkend tarief op te nemen van € 700,00. Het tarief voor monumenten is fors, maar de kostprijs voor deze vergunningen is circa € 1.650,00. Naast de ambtelijke kosten, zijn ook de kosten van de monumentencommissie voor rekening van de gemeente en worden deze niet doorberekend aan de aanvrager.