Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent de burgerlijke stand Reglement op de burgerlijke stand 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent de burgerlijke stand Reglement op de burgerlijke stand 2018
CiteertitelReglement op de burgerlijke stand 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt het Reglement op de burgerlijke stand van 26 september 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2018nieuwe regeling

02-10-2018

gmb-2018-279170

2018-1755

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent de burgerlijke stand Reglement op de burgerlijke stand 2018

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 2 oktober 2018 het reglement op de burgerlijke stand 2018 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

Het reglement wordt van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van het reglement is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

 

Reglement op de burgerlijke stand 2018

 

Burgemeester en wethouders van Breda;

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijke wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

Besluiten:

  • 1.

    In te trekken op 1 november 2018 het Reglement op de burgerlijke stand van 26 september 2011 en in werking getreden op 1 december 2011.

  • 2.

    Vast te stellen het navolgende reglement:

    Reglement op de burgerlijke stand 2018.

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek.

  • 2.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994.

  • 3.

    Onbezoldigde ambtenaren van de burgerlijke stand: een ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaam op de afdeling Publieksservice.

    Burgemeester en wethouders kunnen besluiten dat er in Breda onbezoldigde ambtenaren van de burgerlijke stand zijn, die als zodanig ook zijn benoemd in een naburige gemeente.

  • 4.

    Bezoldigde en honoraire buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand: een ambtenaar van de burgerlijke stand niet werkzaam op de afdeling Publieksservice. Zij zijn uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken, het registeren van partnerschappen alsmede het omzetten van geregistreerde partnerschappen.

  • 5.

    Gemeentehuis: het gehele grondgebied van de gemeente Breda.

Artikel 2 Benoeming

  • 1.

    De benoeming van de onbezoldigde ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij bij de afdeling Publieksservice werkzaam zijn.

  • 2.

    De benoeming van de bezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een nader in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

  • 3.

    De benoeming van de honorair buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor zover het betreft:

    • de burgemeester, voor de duur van diens ambtstermijn; een wethouder, voor de duur van diens wethouderschap; een raadslid, voor de duur van diens raadslidmaatschap;

      een ambtenaar, voor de periode dat deze in dienst van de gemeente Breda zal zijn; ieder ander, voor een nader in het benoemingsbesluit te bepalen tijdsduur.

  • 4.

    Op de bezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand is van toepassing de 'Rechtspositieregeling Buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand'.

Artikel 3 Leiding van de burgerlijke stand

Het hoofd van de afdeling Publieksservice is belast met de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Openstelling

  • 1.

    De burgerlijke stand is, voor zover de hierna te noemen dagen niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet zijn, geopend volgens onderstaand overzicht voor:

    • a)

      huwelijksvoltrekkingen, registraties van partnerschappen en omzettingen van geregistreerde partnerschappen op:

      Maandag tot en met zondag: 24-uur per dag.

    • b)

      huwelijksvoltrekkingen, registraties van partnerschappen en omzettingen van geregistreerde partnerschappen zonder ceremonie in de Kleine Zaal van het Stadhuis op maandag tussen

      10.00 uur en 11.00 uur.

    • c)

      kosteloze huwelijksvoltrekkingen, registraties van partnerschappen en omzettingen van geregistreerde partnerschappen vinden plaats aan de balie van de afdeling Publieksservice op maandag tussen 09.00 uur en 10.00 uur.

    • d)

      de overige werkzaamheden tijdens de uren waarin het Stadskantoor voor het publiek is geopend .

  • 2.

    Het hoofd van de afdeling Publieksservice kan besluiten om in bijzondere omstandigheden af te wijken van bovenstaande dagen en tijdstippen.

Artikel 5  

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement op de burgerlijke stand 2018.

  • 2.

    Zij treedt in werking op 1 november 2018.

     

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2018.

, burgemeester

, gemeentesecretaris

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepaling

 

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt.

 

Het derde lid gaat over de beroepsambtenaren van de burgerlijke stand. Daartoe zijn uitsluitend ambtenaren van de afdeling Publieksservice benoembaar. Op die wijze is in principe de noodzakelijke professionaliteit gewaarborgd. Verder is opgenomen dat de bevoegdheid van het college om een ambtenaar van de burgerlijke stand van een naburige gemeente te benoemen, zodat in geval van een nood de werkzaamheden doorgang kunnen vinden.

 

Het vierde lid stelt de benoeming van buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand open. Dat zijn ambtenaren van de burgerlijke stand uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken, het registeren van partnerschappen en het omzetten van geregistreerde partnerschappen. Tevens wordt een onderscheid aangebracht tussen de bezoldigde en de honoraire (onbezoldigde) buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

 

 

Artikel 2 Benoeming

De wet geeft de mogelijkheid een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode te benoemen. In het eerste lid is gekozen voor de periode waarin de ambtenaar van de burgerlijke stand beroepshalve werkzaam is bij de afdeling Publieksservice. Omdat de ambtenaar van de burgerlijke stand uiterlijk tot de pensioengerechtigde leeftijd wordt benoemd, is het gewenst om zoals het tweede lid bepaalt ook de bezoldigde buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand voor deze periode te benoemen.

 

In het derde lid wordt tot uitdrukking gebracht, dat als honorair (onbezoldigd) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden de burgemeester, de wethouders, de raadsleden, ambtenaren van de gemeente Breda en anderen, die incidenteel op verzoek huwelijken voltrekken, partnerschappen registeren en partnerschappen omzetten. Deze categorie is functioneel onderscheiden, zodat duidelijk is welke benoemingstermijn in de onderscheiden situaties van toepassing is. Deze bepaling maakt het tevens mogelijk te voldoen aan de vraag naar de benoeming van onbezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand uitsluitend voor de duur van één huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting.

 

Artikel 3 Leiding van de burgerlijke stand

Uit praktische overwegingen en om snel te kunnen inspelen op veranderingen in de situatie met betrekking tot de burgerlijke stand is het hoofd van de afdeling Publieksservice aangewezen voor de leiding van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand.

 

Artikel 4 Openstelling

In dit artikel is het voorschrift van artikel 16c Boek 1 BW uitgewerkt, dat burgemeester en wethouders de uren bepalen, waarop de burgerlijke stand voor het publiek geopend zal zijn. De openingstijden van de burgerlijke stand zijn gekoppeld aan die van het Stadskantoor.

 

Ingevolge het tweede lid kan het hoofd van de afdeling Publieksservice besluiten om in bijzondere omstandigheden hiervan af te wijken.

 

Artikel 5

Dit artikel geeft de citeertitel aan en de datum van inwerkingtreding.