Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Tarieven Zeehaven 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTarieven Zeehaven 2009
CiteertitelTarieven Zeehaven 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpVerhoging tarieven zeehaven 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling tot wijziging van de Regeling voor vergoeding voor het gebruik van de zeehaven (Tarieven Zeehaven 2009)

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/%27s-Gravenhage/11202/11202_2.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2021wijziging

15-12-2020

gmb-2020-336181

RIS307299 DSB/10052610
15-01-202001-01-2021Wijziging

14-01-2020

gmb-2020-13101

RIS304301 DSB/2019.481
01-01-201915-01-2020wijziging

11-12-2018

gmb-2018-277374

RIS302342

Tekst van de regeling

Intitulé

Tarieven Zeehaven 2009

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

gelet op artikel 3 van de Verordening Scheveningen Haven 2008;

 

Besluit:

 

  • I.

    vast te stellen de volgende regeling:

 

Regeling voor de vergoeding voor het gebruik van de zeehaven (Tarieven Zeehaven 2009)

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    schip: elk vaartuig, gebruikt of in staat te worden gebruikt als middel van vervoer te water, inclusief recreatieve vaart met een lengte van meer dan 25 meter;

  • b.

    viskotter: elk schip, dat hoofdzakelijk en bedrijfsmatig wordt gebruikt voor de beroepsvisserij met een maximale lengte van 50 meter;

  • c.

    opgelegd schip: elk schip, dat langer dan dertig dagen achtereen niet volgens haar bestemming, te weten voor de vaart ter zee is gebruikt;

  • d.

    recreatieve vaart: elk schip met een maximale lengte van 25 meter, gebruikt voor niet beroepsmatige activiteiten op het water;

  • e.

    bruto-ton: de eenheid voor de bruto inhoud van een schip volgens de bij het schip behorende meetbrief (BT);

  • f.

    reis: het met een schip aandoen van de Scheveningse haven;

  • g.

    dag: een tijdvak van 24 uren, aanvangende te 00.00 uur;

  • h.

    week: een tijdvak van maandag 00.00 uur tot zondag 24.00 uur;

  • i.

    ligplaats: een voor het meren van een schip bestemde plaats;

  • j.

    vaste ligplaats: een ligplaats waarvoor met het college van burgemeester en wethouders een huurovereenkomst is afgesloten en die is bestemd voor het blijvend gemeerd liggen met een aangewezen schip dat niet meer aan de scheepvaart deelneemt;

  • k.

    gereserveerde ligplaats: een ligplaats waarvoor met het college van burgemeester en wethouders een huurovereenkomst is afgesloten en die is bestemd voor het tijdelijk gemeerd liggen met een of meer aangewezen schepen die voor de zeevaart worden gebezigd.

  • l.

    categorie I:

    a. schepen die afmeren aan eigen of gehuurde kaden;

    b. schepen die lossen aan de visafslag;

    c. schepen die afmeren zonder te laden of te lossen;

  • m.

    categorie II: schepen die afmeren, laden, lossen, en/of passagiers in- of ontschepen aan de openbare kaden;

  • n.

    categorie III: recreatieve vaart (niet beroepsmatig), die afmeert aan de openbare kaden;

  • o.

    dienstverlenende activiteiten: het slepen van schepen in, naar en van de haven, het slepen ten behoeve van de scheepvaart in de haven, het bunkeren van schepen in de haven en het duiken t.b.v. de scheepvaart in de haven.

 

Artikel 2 Vergoeding voor gebruik van de haven en de kades

 

  • 1.

    Voor het gebruik van de haven (havengeld) en van de in het havengebied gelegen gemeentelijke voorzieningen (kadehuur) wordt een vergoeding in rekening gebracht;

  • 2.

    De vergoeding wordt in rekening gebracht aan de reder, de eigenaar, de scheepsagent, de kapitein of de schipper van het schip;

  • 3.

    Onder reder of eigenaar wordt verstaan hij, die tijdelijk het beheer over het schip voert;

  • 4.

    Onder scheepsagent wordt verstaan hij, die namens de reder, de eigenaar, de kapitein of de schipper de zaken ten behoeve van het schip, in de haven waarneemt;

  • 5.

    Onder kapitein of schipper wordt verstaan hij, die de feitelijke leiding over het schip heeft.

 

Artikel 3 Tijdstip van betaling

 

De vergoeding wordt in rekening gebracht bij wege van nota en dient onmiddellijk bij aanbieding van de nota te worden voldaan.

 

 

Artikel 4 Berekeningsgrondslag

 

  • 1.

    De vergoeding voor havengeld wordt berekend naar de BT van het schip en/of naar rato van het aantal reizen.

  • 2.

    De vergoeding voor een gereserveerde/vaste ligplaats wordt berekend naar de strekkende meters lengte van het schip.

 

 

Artikel 5 Tarieven

 

A. Havengeld

  • 1.

    Het tarief (exclusief omzetbelasting) bedraagt:

     

    tarief

    tarief

    tarief

    tarief

    per reis per BT

    na 10 reizen

    na 20 reizen

    na 30 reizen

    (per kalenderjaar)

    (per kalenderjaar)

    (per kalenderjaar)

    (per kalenderjaar)

    per reis per BT

    per reis per BT

    per reis per BT

    per reis per BT

    Categorie I:

    € 0,34

    € 0,27

    € 0,17

    € 0,09

    Categorie II:

    € 0,88

    € 0,65

    € 0,45

    € 0,21

    met een minimum van:

    € 51,93

    € 38,93

    € 25,96

    € 12,99

 

  • 2.

    voor een schip behorend tot de categorie III bedraagt het tarief (exclusief omzetbelasting) per reis € 14,66;

  • 3.

    voor de berekening van het tarief, als bedoeld in het eerste en tweede lid, wordt voor een reis maximaal tien dagen gehouden. Bij verblijf langer dan tien dagen, wordt na elke tien dagen weer een reis in rekening gebracht. Dit geldt niet voor schepen die afmeren aan een eigen of gehuurde kade;

  • 4.

    het tarief voor een opgelegd schip wordt na dertig dagen vermeerderd met een toeslag van € 5,09 per strekkende meter ingenomen kade-ruimte exclusief omzetbelasting. Dit geldt niet voor schepen die afmeren aan een eigen of gehuurde kade;

  • 5.

    het tarief voor een schip dat korter dan 24 uur in de haven verblijft en niet laadt of lost, anders dan bemanning wisselen en/of bunkeren en provianderen, bedraagt € 0,26 per BT van het schip.

 

B. Kadehuur

Tarief per strekkende meter scheepslengte per jaar (exclusief omzetbelasting):

Vaste ligplaats  : € 375,63

Gereserveerde ligplaats : € 187,80

Voor schepen die een gereserveerde ligplaats huren ten behoeve van het uitvoeren van dienstverlenende activiteiten in de Scheveningse haven geldt een tarief van € 93,90 per strekkende meter scheepslengte per jaar (exclusief omzetbelasting).

 

C. Leveringen

Op aanvraag wordt door de havendienst aan gemeerde schepen, water en/of elektra geleverd. De tarieven voor deze leveringen zijn (exclusief omzetbelasting):

Drinkwater : € 4,45 per 1 m³;

Elektra : € 0,37 per Kilowatt.

 

Artikel 6 Toepassing tarieven

 

  • 1.

    Bij de toepassing van de tarieven voor het havengeld wordt de inhoudsmaat in BT gehouden, zoals deze blijkt uit de bij het schip behorende, mits in Nederland geldige, meetbrief of een daarmee gelijk te stellen document;

  • 2.

    Bij de toepassing van de tarieven voor de kadehuur wordt de lengte van het schip gehouden, zoals deze blijkt uit de bij het schip behorende, mits in Nederland geldige, meetbrief of een daarmee gelijk te stellen document;

  • 3.

    Bij gebreke van een geldige meetbrief, een geldig certificaat of daarmee gelijk te stellen documenten, wordt de inhoudsmaat en/of de lengte van het schip ambtshalve vastgesteld.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders passen de tarieven jaarlijks aan op basis van loon- en prijsindices.

 

Artikel 7 Uitzondering op vergoeding voor gebruik van de haven en de kades

 

  • 1.

    Er wordt geen vergoeding in rekening gebracht ter zake van het in artikel 2, eerste lid, bedoelde gebruik, indien dit plaatsvindt met:

    a. een schip dat in opdracht of op verzoek van de gemeente wordt gebruikt voor werkzaamheden of diensten ten behoeve van de in artikel 1 bedoelde havens, werken en voorzieningen;

    b. een oorlogsschip, een reddingsschip of een opleidingsschip van de koopvaardij, visserij, binnenvaart of het loodswezen, mits geen personen of lading tegen betaling worden vervoerd;

    c. een schip van de kustwacht, mits als zodanig door het kustwachtcentrum aangemeld en waarbij is aangegeven dat het is betrokken bij het opheffen van acute levens- en/of milieubedreigende omstandigheden;

    d. een sleepboot of een oliebunkerboot mits deze dienstverlenende werkzaamheden binnen de haven uitoefent en binnen de haven een (gehuurde) ligplaats heeft;

    e. een open roeiboot en een kano.

  • 2.

    Er wordt geen vergoeding in rekening gebracht ter zake van het in artikel 2, eerste lid, bedoelde gebruik, indien dit plaatsvindt met een schip dat de haven is binnengevaren in verband met:

    a. storm, gedurende de eerste 24 uur na binnenkomst;

    b. het uitvoeren van reparaties, gedurende de eerste 24 uur na binnenkomst;

    c. het debarkeren van zieke en gewonde opvarenden, gedurende de eerste vier uur na binnenkomst.

  • 3.

    Het bepaalde in het eerste lid, onderdeel d en het tweede lid van dit artikel is niet van toepassing indien en voor zover lading wordt geladen of gelost dan wel passagiers worden ingescheept of ontscheept.

 

 

Artikel 8 Datum inwerkingtreding en citeertitel

 

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 28 mei 2009.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als Tarieven Zeehaven 2009.

 

  • II.

    De Tarieven Zeehaven 1999 wordt ingetrokken.

 

  • III.

    Dat dit besluit wordt gepubliceerd in de Posthoorn van week 24 en m.i.v. 11 juni 2009 tevens terug te vinden zal zijn op de site http://zbs.denhaag.nl/internet onder risnummer 164282.

 

Den Haag, 2 juni 2009

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

mw. A.W.H. Bertram

 

de locoburgemeester,

J.M. Norder