Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent geheimhouding Protocol geheimhouding gemeente Lingewaard |
Citeertitel | Protocol geheimhouding gemeente Lingewaard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemester en wethouders en de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-12-2018 | nieuwe regeling | 13-12-2018 | 75856 |
[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke bekendmaking is op 26 december 2018 gedaan en beschikbaar via Gemeentenieuws van 26 december 2018.]
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Lingewaard;
ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 november 2018, zaaknr. 75856
gelet op artikel 10 Grondwet, de artikelen 10 en 11 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, de artikelen 23, 25, 55, 82, 86, 169 en 180 van de Gemeentewet, artikel 2.5 Algemene wet bestuursrecht en artikel 272 Wetboek van Strafrecht,
vast te stellen het onderstaande protocol geheimhouding gemeente Lingewaard met daarin de uitgangspunten voor het opleggen van geheimhouding in het verkeer tussen het college, de burgemeester en de raad (evenals de commissies ex. artikel 82 Gemeentewet).
Niet alle informatie is direct openbaar. Hiervan is bijvoorbeeld sprake in de volgende gevallen:
openbare besluiten met niet-openbare bijlagen.
Deze informatie mag alleen intern worden gedeeld, dus niet met derden, dit onder verwijzing naar artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht, waarin is geregeld dat wanneer bestuurders de beschikking krijgen over informatie, waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, verplicht is tot geheimhouding van die gegevens op straffe van een gevangenisstraf of geldboete. Deze stukken worden in het digitale informatiesysteem achter een ‘slotje’ gezet.
Geheimhouding kan alleen worden opgelegd op basis van de weigeringsgronden genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Bij elk besluit tot het opleggen van geheimhouding geeft het bestuursorgaan aan welk belang, genoemd in artikel 10 van de Wob, naar zijn oordeel van hoger belang is dan openbaarheid, en waarom dat belang hier van toepassing is. Zie bijlage 1 bij dit besluit voor een overzicht met voorbeelden van weigeringsgronden op grond van artikel 10 van de Wob.
Indien wordt gebruik gemaakt van de bevoegdheid uit de Gemeentewet om geheimhouding op te leggen, dan wordt voor de betreffende stukken, op het verhandelde tijdens een vergadering én op besluitenlijsten in overeenstemming met de terminologie van de Gemeentewet, altijd de kwalificatie "geheim" gebruikt.
Geheimhouding op stukken voor de raad
Elk besluit van de burgemeester, het college of (voorzitter van) de commissie tot het opleggen van geheimhouding ten aanzien van stukken die aan de raad worden overgelegd gaat vergezeld van een gemotiveerd raadsvoorstel en ontwerpraadsbesluit tot bekrachtiging van de geheimhouding in de eerstvolgende vergadering van de raad.
Als het college, de burgemeester of de voorzitter van een commissie een stuk onder geheimhouding aanbiedt aan leden van de raad in plaats van de gehele raad (of aan een commissie) is geen bekrachtiging nodig. De geheimhouding wordt in deze gevallen in acht genomen totdat het orgaan, dat de verplichting heeft opgelegd, deze opheft.
De oproep voor een besloten raadsvergadering wordt door de voorzitter verzonden aan de leden van de raad. De agendacommissie, of in spoedeisende gevallen de voorzitter, stelt de agenda op voor een besloten vergadering. De openbare agenda wordt tegelijk met de oproep verzonden aan de leden van de raad.
Alle vergaderingen van de raad moeten openbaar beginnen. Het verzoek om een besloten vergadering wordt in de openbaarheid gedaan. In de raadsvergadering worden de deuren gesloten (besloten) als tenminste één vijfde van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodigt oordeelt. In beslotenheid kan diegene, die een verzoek voor beslotenheid heeft gedaan, dit toelichten. Vervolgens beslist de raad of er in beslotenheid wordt vergaderd. Indien in een vergadering wordt verzocht de geheimhouding op stukken op te heffen kan, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met dat orgaan worden overlegd.
De raad kan, op wat er in een besloten raadsvergadering is besproken (de zgn. mondelinge beraadslaging) geheimhouding opleggen op grond van de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De geheimhouding moet opgelegd worden in dezelfde vergadering als waar het besproken is. De geheimhouding geldt voor alle aanwezigen.
In de besloten raadsvergadering wordt wel of niet geheimhouding opgelegd op de besluitenlijst. Een duidelijke motivering daarvoor (o.g.v. Wob) wordt vermeld in de besluitenlijst. De besluitenlijst van een besloten raadsvergadering wordt voor de raadsleden ter inzage gelegd bij de griffie of in het digitale informatiesysteem geplaatst. De besluitenlijst waarop geheimhouding ligt, wordt in een besloten vergadering vastgesteld. In die vergadering beslist de raad over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van de gemeente Lingewaard op 13 november 2018 door het college respectievelijk de burgemeester,
De burgemeester,
de secretaris,
De burgemeester
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 13 december 2018 van de gemeente Lingewaard
De voorzitter,
de griffier,
Overzicht met voorbeeld van weigeringsgronden op grond van artikel 10 van de Wob