Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie ondernemersverenigingen en gebiedsbranding (Subsidieregeling opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding) |
Citeertitel | Subsidieregeling opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Amsterdam/419314/419314_4.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2019 | hoofdstuk 3, hoofdstuk 4, artikel 3.2, 4.2, 4.5, 4.6, 4.7 | 03-12-2019 | |||
01-01-2019 | 25-12-2019 | nieuwe regeling | 11-12-2018 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 11 december 2018 hebben besloten:
Bijlage 1: Subsidieregeling opzetten ondernemersverenigingen en gebiedsbranding 2019
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Bedrijveninvesteringszone (BIZ): een afgebakend gebied, zoals een winkelstraat of een bedrijventerrein, waarin de gemeente op basis van de BIZ-wet een bijdrage heft onder de gebruikers en eigenaren van niet-woningen en dit geld uitkeert aan de BIZ-vereniging, waarmee ondernemers en eigenaren samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving;
Artikel 1.2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Als sprake is van een samenwerkingsverband dient één van de betrokken partijen als penvoerder de aanvraag namens het samenwerkingsverband in en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de beschikking.
Hoofdstuk 2. Oprichten ondernemersvereniging
Het doel van deze subsidie is ondernemers in staat te stellen de benodigde acties te (laten) uitvoeren om te komen tot het oprichten van een ondernemersvereniging voor het gebied waarin zij hun bedrijf uitoefenen.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Het college kan eenmalige subsidie van maximaal € 5.000, - verstrekken voor:
Hoofdstuk 3. Oprichten bedrijveninvesteringszone (biz)
Artikel 3.1 Doel van de regeling
Het doel van deze subsidie is ondernemers en eigenaren in staat te stellen de mogelijkheden om te komen tot een bedrijveninvesteringszone te verkennen en te faciliteren. Met het instellen van bedrijveninvesteringszones beoogt de gemeente ondernemers en eigenaren in staat te stellen gezamenlijk te investeren in de bedrijfsomgeving.
Artikel 3.2 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie verlenen met een basisbedrag van € 3500,- plus een vast bedrag per potentiële heffingsplichtige van € 20,-. Biz’en waarvan het wettelijke mandaat verlengd moet worden, kunnen een subsidie ontvangen van € 2.000,- plus een vast bedrag per heffingsplichtige van € 20,-.
Artikel 4.1 Doel van de subsidieregeling
Het doel van de regeling is het vergroten van het onderscheidend vermogen van het gebied en daarmee de economische ontwikkeling van dat gebied te versterken. De regeling richt zich op het creëren van een gezamenlijke branding en draagvlak onder de ondernemers.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een ondernemersvereniging die is ingeschreven in het Handelsregister.
Artikel 4.4 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichting op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013 is aan de subsidie de verplichting verbonden dat de subsidieontvanger er zorg voor draagt dat het gebruik van bont in kleding of de verkoop van bont geen deel is van de activiteit waarvoor subsidie is verstrekt.
Artikel 4.5 Eigen bijdrage aanvrager
Het college verplicht de aanvrager ten minste 25% van het totale bedrag van de kosten van deze gebiedsbranding zelf bij te dragen.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Femke Halsema,
burgemeester
Wil Rutten,
waarnemend gemeentesecretaris
Toelichting bij de subsidieregeling
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Een ondernemersvereniging is gedefinieerd als een vereniging die zich tot een bepaald gebied in de stad beperkt. Het is niet de bedoeling dat landelijke of regionale koepels en brancheverenigingen van ondernemers een beroep kunnen doen op deze regeling. Evenmin is het de bedoeling dat verenigingen die op het niveau van een stadsdeel of de stad actief zijn middels deze regeling kunnen worden ondersteund. Ondernemersvertegenwoordigers met een bovenlokaal belang kunnen wel optreden als samenwerkingspartner van een ondernemersvereniging.
Hoofdstuk 2. Oprichten ondernemersvereniging
Een goede organisatiegraad bij ondernemers is voor Amsterdam en voor het gebiedsgericht werken van belang. Het opzetten van een ondernemersvereniging vraagt veel van ondernemers, qua tijd, kennis, kunde, notariskosten en dergelijke. Soms zetten ambtenaren zich in om samen met ondernemers een vereniging op te richten. Ambtenaren kunnen het gesprek aangaan met ondernemers, maar het is geen taak van een ambtenaar om hierin een leidende rol te spelen. Er zijn zzp’ers en bureaus die expertise hebben om een ondernemersvereniging op te richten. Dit geldt niet alleen voor winkelgebieden en bedrijventerreinen, maar ook voor markten en de oprichting van marktcommissies.
Onder het oprichten van een ondernemersvereniging kan ook worden verstaan het reactiveren van een bestaande ondernemersvereniging die al een aantal jaar geen activiteiten meer heeft ontplooid.
Onder het organiseren van bijeenkomsten gericht op het oprichten van een ondernemersvereniging wordt ook verstaan het (laten) voeren van voorbereidende gesprekken met ondernemers om hen te informeren over de op te richten ondernemersvereniging.
Of er sprake is van voldoende draagvlak wordt per geval beoordeeld op basis van het aantal ondernemingen dat is gevestigd in het gebied.
Hoofdstuk 3. Oprichten bedrijveninvesteringszone (BIZ)
Een goede organisatiegraad bij ondernemers en vastgoedeigenaren in een gebied is voor Amsterdam en voor het gebiedsgericht werken van belang. Bedrijveninvesteringszones kunnen een rol vervullen om de slagkracht van ondernemers en eigenaren in een gebied te vergroten. We weten ook dat het opzetten van een BIZ-vereniging veel vergt van ondernemers, qua tijd, kennis, kunde, notariskosten en dergelijke. Soms zetten ambtenaren zich in om samen met ondernemers een vereniging op te richten. Ambtenaren kunnen het gesprek aangaan met ondernemers, maar het is geen taak van een ambtenaar om hierin een leidende rol te spelen. Een bedrijveninvesteringszone is primair het initiatief van de ondernemers; de gemeente heeft een faciliterende rol. Er zijn zzp’ers en bureaus wiens expertise het is om bedrijveninvesteringszones te helpen oprichten. Dit geldt niet alleen voor winkelgebieden en bedrijventerreinen, maar ook voor horecagebieden en markten.
De detailhandel in Nederland is in een fase van grote veranderingen. Mede als gevolg van de
toenemende aankopen via internet staan winkelgebieden onder druk. Zonder ingrepen dreigt een
verschraling van de winkelgebieden. Gebieden zijn toe aan herpositionering. Om de gebieden hierbij te helpen biedt de gemeente Amsterdam ondersteuning middels deze subsidieregeling.
Onder gebiedsbranding wordt verstaan de handelingen om een onderscheidend thema te ontwikkelen voor een gebied, zodat het gebied als merk in de markt kan worden gezet. De regeling is niet bedoeld voor het ontwikkelen van producten die mogelijk voortvloeien uit het brandingstraject ter promotie en marketing van het gebied zoals o.a. het ontwerp van een website, stickers, posters en evenementen.