Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Protocol omgaan met zakelijke e-mail bij afwezigheid van de medewerker gemeente Buren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProtocol omgaan met zakelijke e-mail bij afwezigheid van de medewerker gemeente Buren
CiteertitelProtocol omgaan met zakelijke e-mail bij afwezigheid van de medewerker gemeente Buren
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefwet 1995

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-201801-11-201801-01-2021Nieuw

30-10-2018

gmb-2018-275105

Tekst van de regeling

Intitulé

Protocol omgaan met zakelijke e-mail bij afwezigheid van de medewerker gemeente Buren

Burgemeester en wethouders van de gemeente Buren

overwegende dat:

er dringende situaties kunnen zijn waarbij het noodzakelijk is om toegang te hebben tot de e-mail van een medewerker, bij afwezigheid van de medewerker;

geconstateerd is dat er een protocol nodig is om op een juridisch juiste manier toegang tot de e-mail van de medewerker te krijgen als de medewerker afwezig is;

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van Buren met dit protocol d.d. 26 september 2018

besluiten vast te stellen het:

‘protocol omgaan met zakelijke e-mail bij afwezigheid van de medewerker gemeente Buren 2018”.

 

Dit protocol (met een te volgen procedure) regelt hoe we handelen als er dringend behoefte is aan informatie die (voor zover bekend) alleen in de e-mail van een medewerker te vinden is, en de medewerker is ziek of met verlof. Andere redenen om toegang te krijgen tot de e-mail van een medewerker zijn met nadruk uitgesloten van dit protocol.

 

Stap

De te volgen procedure:

Check

1.

Het moet om een dringende aanleiding gaan en de medewerker moet onbereikbaar zijn om zelf de betreffende mail door te sturen.

 

2.

Een leidinggevende bespreekt eerst met de directeur of het om een dringende aanleiding gaat.

 

3.

De aanvraag van de leidinggevende, inclusief het akkoord van de directeur Organisatie, gaat per e-mail naar de Servicedesk en wordt altijd geregistreerd in het meldingen-systeem van de Servicedesk (Topdesk). In de aanvraag staat ook voor welke duur de toegang wordt gevraagd.

 

4.

De e-mail van de leidinggevende en directeur Organisatie is voor de medewerker van de Servicedesk, het signaal dat beiden akkoord hebben gegeven.  

 

5.

De medewerker van de Servicedesk geeft aan de leidinggevende toegang tot de e-mail van de betreffende medewerker voor de bepaalde tijd.

 

6.

Uitsluitend de leidinggevende mag de e-mail van de afwezige medewerker inzien.

 

7.

E-mails die aan het onderwerp duidelijk herkenbaar zijn als privé mogen niet worden ingezien. E-mails in de map ‘privé’ en/of 'persoonlijk' mogen niet worden ingezien.

 

8.

De leidinggevende informeert de medewerker direct bij terugkeer.

 

9.

De CISO (Chief Information Security Officer) toetst eens per half jaar of de aanvragen van leidinggevenden om de e-mail in te zien bij afwezigheid van de medewerker, correct zijn afgehandeld. De CISO rapporteert over de bevindingen aan de OR, directie en/of het college.

 

 

Dit protocol (Z001996) treedt een dag na bekendmaking in werking, met terugwerkende kracht tot 1 november 2018.

In het geval van een vermoeden van misbruik, geldt een andere interne regeling en/of de wet:

• de regeling Buren Bewust Integer (2015)

• bij een ernstiger vermoeden van strafbaar misbruik is toestemming nodig van de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Burgemeester en wethouders van Buren,

Maurik, 2018

de secretaris,

mr. I.P.C. van Wamel - Geene

de burgemeester,

J.A. de Boer MSc