Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Mook en Middelaar

Mandaatbesluit Mook en Middelaar 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMook en Middelaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Mook en Middelaar 2019
CiteertitelMandaatbesluit Mook en Middelaar 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageMandaatbesluit MM 2019 - Hfd. III Mandaatregister

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201910-09-2019

18-12-2018

gmb-2018-274905

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Mook en Middelaar 2019

ALGEMEEN BESLUIT

 

Het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, de burgemeester van Mook en Middelaar en de heffings- en invorderingsambtenaar van Mook en Middelaar;

 

Voor zover het ieders bevoegdheden betreft;

 

Overwegende, dat het gewenst is om te komen tot vervanging van het Algemeen Mandaat- en Volmachtsbesluit gemeente Mook en Middelaar 2013;

 

Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en titel 10.1, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

 

  • 1.

    in te trekken het bij besluit van 10 maart 2015 vastgestelde Algemeen Mandaat- en Volmachtsbesluit 2013, incl. de wijzigingen Wmo en Jeugdwet van 2015;

  • 2.

    met in achtneming van de volgende bepalingen en de in het mandaatbesluit en mandaatregister opgenomen voorwaarden en beperkingen;

  • 3.

    met behoud van hun eigen verantwoordelijkheid de uitoefening van hun bevoegdheden, aangegeven in het bij dit besluit behorende mandaat- en machtigingsregister, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen;

  • 4.

    vast te stellen het Mandaatbesluit Mook en Middelaar 2019, waarvan deel uitmaakt het mandaat- en machtigingsregister;

  • 5.

    dit besluit bekend te maken en in werking te laten treden daags na bekendmaking.

     

Hoofdstuk I

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit besluit en in het register verstaan we onder:

  • a.

    afdoeningsmandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • b.

    ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om voor een bestuursorgaan de door hem genomen besluiten te ondertekenen;

  • c.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • d.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, die niet een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • e.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat het mandaat verleent;

  • f.

    gemandateerde: degene die het betreffende mandaat heeft ontvangen;

  • g.

    het bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders en/of de burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar en/of de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Mook en Middelaar;

  • h.

    de gemeentesecretaris: de functionaris zoals bedoeld in de artikelen 102 e.v. van de Gemeentewet;

  • i.

    direct leidinggevende: het afdelingshoofd van de afdeling waaronder de betreffende taak valt;

  • j.

    medewerker: iemand die werkzaam is binnen de gemeente, zonder leidinggevende functie;

  • k.

    (routine)correspondentie: algemene correspondentie, niet zijnde besluiten, nodig voor de

    voorbereiding en uitvoering van besluiten, het opvragen en geven van informatie e.d.

  • l.

    uitvoering: de bevoegdheid om besluiten voor te bereiden en daaraan gevolg te geven.

  • m.

    register: het mandaatregister dat deel uitmaakt van dit besluit.

 

Artikel 2 Algemene voorwaarden

  • 1.

    Gebruik bij de beslissing van het college van burgemeester en wethouders de wij-vorm. Schrijf de beslissing van de burgemeester of de heffings- en invorderingsambtenaar in de ik-vorm.

  • 2.

    Als de besluitvorming meer dan één afdeling aangaat, moeten de afdelingen het eens zijn over de inhoud van het besluit en de wijze van afdoening. Als de afdelingen geen overeenstemming over het te nemen besluit bereiken, legt de gemandateerde de beslissing aan het bestuursorgaan voor.

  • 3.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in dit besluit, gelden de (specifieke) voorwaarden van dit register.

  • 4.

    De uitoefening van de bevoegdheden uit het register vindt plaats conform het daarover gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, beleidsregels, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen.

  • 5.

    Bij bevoegdheden met financiële consequenties moet de desbetreffende begroting en in voorkomende gevallen de budgethoudersregeling voorzien in de budgetten en toestemming. De uitoefening van de bevoegdheden bij of krachtens dit besluit gebeurt volgens de uitgangspunten van de bestaande intergemeentelijke, bestuurlijke en administratieve organisatie inzake bestuurlijke relaties, de voorlichting, competentieverdeling, primaten, toekenning, financiële organisatie, de archieven, de informatievoorziening en de wijze van openbare kennisgeving (publicatie).

  • 6.

    De gemandateerde mag zijn mandaat niet ondermandateren.

 

Artikel 3 Uitzonderingen

Het gebruik van een mandaat is niet toegestaan:

  • a.

    als de gemandateerde niet voldoet aan de algemene voorwaarden in artikel 2 van dit besluit.

  • b.

    als de gemandateerde niet voldoet aan de (specifieke) voorwaarden van het mandaatregister.

  • c.

    als met het te nemen besluit grote (niet voorziene) financiële belangen zijn gemoeid of uit het te nemen besluit andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.

  • d.

    als het bestuursorgaan voorafgaand aan het te nemen besluit in het kader van een project of anderszins heeft besloten hiervoor geen mandaat te geven.

  • e.

    als het besluit leidt tot substantiële afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid (toepassing hardheidsclausule).

  • f.

    als het gaat om het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels, beslissingen op bezwaar of beroep (tenzij het mandaatregister anders aangeeft).

 

Artikel 4 Diepte mandatering

  • 1.

    de uitoefening van de bevoegdheden in het bij dit besluit behorende register ligt bij de direct leidinggevende en in een aantal gevallen bij de medewerker.

  • 2.

    de uitoefening van alle bevoegdheden in het bij dit besluit behorende register ligt bij de gemeentesecretaris.

  • 3.

    de uitoefening van de bevoegdheden in het bij dit besluit behorende register inzake (routine)correspondentie en uitvoering ligt bij de medewerkers.

  • 4.

    als een direct leidinggevende het te nemen besluit heeft voorbereid, ligt het mandaat bij de gemeentesecretaris. In het geval waarin de gemeentesecretaris een te nemen besluit heeft voorbereid, ligt het mandaat, met in achtneming van de (specifieke) voorwaarden in de laatste kolom van het bij dit besluit behorende register, bij het college of de burgemeester.

  • 5.

    in alle gevallen waarin de medewerker bevoegd is, zijn tevens de direct leidinggevende en de gemeentesecretaris bevoegd.

  • 6.

    in alle gevallen waarin de direct leidinggevende bevoegd is, is tevens de gemeentesecretaris bevoegd.

  • 7.

    de uitoefening van het ondertekeningsmandaat beperkt zich in alle gevallen tot de direct leidinggevende en de gemeentesecretaris.

 

Artikel 5 Vervanging

In geval van afwezigheid van de functionaris aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden

zijn toegekend, oefent zijn/haar vervanger deze bevoegdheden uit conform de binnen de organisatie geldende vervangingsregeling. |

 

Artikel 6 Volmacht en machtiging

Het mandaatregister bevat ook bepalingen over volmacht en machtiging aan functionarissen/ medewerkers die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan. Dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

 

Artikel 7 Ondertekening

  • 1.

    De ondertekening moet uitdrukken dat het besluit is genomen krachtens (afdoenings)-mandaat. Daarbij geldt de volgende formulering: burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar c.q. de burgemeester van Mook en Middelaar c.q. de heffings- of invorderingsambtenaar, namens deze, gevolgd door de handtekening, naam en de functieaanduiding van de gemandateerde.

  • 2.

    Als het een besluit betreft waarvoor alleen een ondertekeningsmandaat is afgegeven, dient dit duidelijk in het besluit naar voren te komen. Hierbij geldt de volgende formulering: Overeenkomstig het door het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar c.q. de burgemeester van Mook en Middelaar, genomen besluit, namens deze, gevolgd door de handtekening, naam en de functieaanduiding van de gemandateerde.

  • 3.

    Bij (routine)correspondentie vindt ondertekening plaats in eigen naam, de formulering is: de naam en de functie van de ondertekenaar.

 

Artikel 8 Reikwijdte

  • 1.

    Als het register mandaat aangeeft voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het verrichten van de noodzakelijke voorbereidingshandelingen.

  • 2.

    Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden die zijn gemandateerd aan ondergeschikten.

  • 3.

    Als een mandaat zowel in de algemene- als in de specifieke afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd in de specifieke afdelingsparagraaf voor.

  • 4.

    De in dit besluit opgenomen mandaten gelden als gewijzigd of vervallen op het moment dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen. Als in plaats daarvan een andere wet, regeling, beschikking of verordening komt met daarin in de kern soortgelijke bevoegdheden, dan blijft de mandatering voor die bevoegdheden onverminderd en onder dezelfde voorwaarden van kracht.

 

Artikel 9 Bekendmaking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Het Mandaatbesluit Mook en Middelaar 2019 vervangt het bij besluit van 10 maart 2015 vastgestelde Algemeen Mandaat- en Volmachtbesluit 2013 (incl. aanvulling Wmo en jeugd 2015) met uitzondering van de externe mandaten alsmede alle nadien genomen individuele mandaatbesluiten voor zover deze niet in het bij dit besluit behorende mandaatregister zijn opgenomen.

  • 2.

    Het Mandaatbesluit Mook en Middelaar 2019 treedt op 1 januari 2019 in werking. Tezelfdertijd vervalt het Algemeen Mandaat- en Volmachtbesluit 2013, inclusief de wijzigingen van 2015.

  • 3.

    Dit besluit heeft als naam: “Mandaatbesluit Mook en Middelaar 2019”.

 

Aldus vastgesteld door respectievelijk het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Mook en Middelaar op 18 december 2018.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN MOOK EN MIDDELAAR;

De gemeentesecretaris,

Mw. A. Smits-de Kinkelder

De burgemeester,

Dhr. mr. drs. W. Gradisen

BURGEMEESTER VAN MOOK EN MIDDELAAR;

De burgemeester,

mr. drs. W. Gradisen

De ambtenaar zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet, aangewezen bij besluit van 18 juli 2017,

DE HEFFINGS- EN INVORDERINGSAMBTENAAR VAN MOOK EN MIDDELAAR:

Dhr. drs. J.P.P. van den Heuvel

Hoofd afdeling Bedrijfsvoering