Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoorn

Huisvesting woonvormen in woningen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHuisvesting woonvormen in woningen
CiteertitelHuisvesting woonvormen in woningen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp822 overige volkshuisvesting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

120B

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 4.3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-10-201014-06-2012nieuwe regeling

28-09-2010

Gemeenteblad 2010-45a

2010 10.44881

Tekst van de regeling

Intitulé

Huisvesting woonvormen in woningen

 

Corsaregistratienummer: 10.44881

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,

overweegt het volgende:

 

  • -

    De laatste jaren is het aantal buitenlandse personen dat werkt in onze regio fors gestegen. Deze werknemers worden vaak in woningen gehuisvest. Dat verdraagt zich niet altijd met de bestemming “Wonen” die het pand heeft. Bovendien kan er sprake zijn van inhumane huisvesting en kan er sprake zijn van overlast voor de omgeving. Dan dient er gehandhaafd te worden.

     

  • -

    Een woning heeft over het algemeen in de bestemmingsplannen de bestemming “Wonen”. Voor 'Wonen' aangewezen gronden zijn bestemd voor “woonhuizen”. In de begripsbepalingen van het bestemmingsplan wordt een woonhuis omschreven als “een gebouw, dat één woning omvat en dat qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kan worden”.

  • Een woning wordt omschreven als “een complex van ruimten, uitsluitend bedoeld voor de huisvesting van één afzonderlijke huishouding”.

  • Over het begrip “huishouden” is door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State constante jurisprudentie ontwikkeld. Naast zelfstandige bewoning door een gezin, verdragen ook minder traditionele woonvormen zich met de bestemming, indien daarbij sprake is van nagenoeg zelfstandige bewoning met een zekere mate van verbondenheid tussen de bewoners. Deze formulering is bepalend om te beoordelen of de huisvesting van buitenlandse werknemers zich verdraagt met het bestemmingsplan.

  • -

    Van belang daarbij is artikel 26 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Hierin is bepaald dat als een persoon “in een half jaar, vier maanden of meer woonachtig is op een adres in Nederland”, dat deze dan verplicht is zich in te laten schrijven in de gemeentelijke basisadministratie. Dan heeft deze dus zijn hoofdverblijf op het betreffende adres.

  • -

    MOE-landers die hun hoofdverblijf in een woning hebben verblijven er vaak langdurig als groep. Dan is er sprake van een zekere mate van continuïteit in de samenstelling van de groep. Als er dan ook een gezamenlijk gebruik is van woonkamer, keuken, toilet en badkamer, dan is er ook sprake van een zekere mate van onderlinge verbondenheid. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan kan gesproken worden over “één afzonderlijk huishouden” en is er geen strijd met de bestemming wonen

  • -

    Hiermee is nog niet gezegd hoeveel personen er dan in een woning gehuisvest kunnen worden.

  • Zonder dat deze van toepassing zijn, is gekeken hoe daarmee in de brandveiligheidsvoorschriften wordt omgegaan. Via algemene regels is op deze wijze afgewogen hoeveel personen er als een afzonderlijk huishouden in een woning kunnen worden gehuisvest. Via een ontheffing kan gemotiveerd een groter aantal personen worden gehuisvest. Daartoe zijn de onderstaande beleidsregels vastgesteld.

 

Aangezien het niet alleen de huisvesting van buitenlandse werknemers hoeft te betreffen gelden de beleidsregels meer in het algemeen voor het huisvesten van woonvormen in woningen.

 

  • ·

    gelezen het collegevoorstel met betrekking tot de huisvesting van personen in woningen en de daarbij behorende notitie d.d. 20 september 2010;

  • ·

    gelet op de bepalingen in de bestemmingsplannen van Hoorn;

  • ·

    gelet op de vaste jurisprudentie over het huisvesten van personen in woningen;

  • ·

    gelet op artikel 26 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • ·

    gelet op het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene Wet Bestuursrecht,

Besluit:

 

tot het vaststellen van de volgende beleidsregel:

Huisvesting woonvormen in woningen

Artikel 1

Naast zelfstandige bewoning door een traditioneel huishouden, zijn ook minder traditionele woonvormen toegestaan in een pand met de bestemming “Wonen”, indien daarbij sprake is van nagenoeg zelfstandige bewoning met een zekere mate van verbondenheid tussen de bewoners.

 

Hieraan wordt voldaan als sprake is van de volgende omstandigheden:

  • a.

    de bewoners op het betreffende adres staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie;

  • b.

    alle gezamenlijk ruimtes zoals woonkamer, keuken, toilet en badkamer gezamenlijk worden gebruikt.

Artikel 2

Indien in een woning geen traditioneel huishouden is gehuisvest mag de woonvorm uit maximaal 4 te huisvesten personen bestaan.

Artikel 3

Van artikel 2 kunnen burgemeester en wethouders onder de volgende voorwaarden ontheffing verlenen aan de eigenaar van de woning:

 

  • a.

    de woonvorm wordt gehuisvest in een vrijstaande woning;

  • b.

    bij slaapkamers met een netto vloeroppervlak van minder dan 13 m2 er 1 persoon per slaapkamer wordt gehuisvest;

  • c.

    bij slaapkamers van 13 m2 en meer er maximaal 2 personen per slaapkamer worden gehuisvest;

  • d.

    er maximaal 8 personen worden gehuisvest;

  • e.

    de zolderverdieping niet wordt benut voor huisvesting;

  • f.

    er wordt voorzien in voldoende parkeerplaatsen, waarbij:

    • -

      voor 1 en 2 te huisvesten personen wordt voorzien in minimaal 1 parkeerplaats;

    • -

      voor 3 en 4 te huisvesten personen wordt voorzien in minimaal 2 parkeerplaatsen;

    • -

      voor 5 en 6 te huisvesten personen wordt voorzien in minimaal 3parkeerplaatsen;

    • -

      voor 7 en 8 te huisvesten personen wordt voorzien in minimaal 4 parkeerplaatsen,

waarbij:

  • -

    ervan uit wordt gegaan dat er 2 parkeerplaatsen in het openbaar gebied beschikbaar zijn;

  • -

    voor de overige parkeerplaatsen zelf een voorziening wordt getroffen en hiervoor niet de tuin, behorend bij de woning wordt benut. Het dient dan te gaan om een garage en/of een oprijlaan of een plein bij de garage en dat deze plekken ook als zodanig kunnen en worden gebruikt.

Artikel 4

Burgemeester en wethouders verlenen ontheffing van het bepaalde in artikel 3, indien strikte toepassing zou leiden tot een beperking van het meest doelmatige gebruik, die niet door dringende redenen wordt gerechtvaardigd.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

De officiële en citeertitel is “Huisvesting woonvormen in woningen”.

bepaalt dat deze beleidsregel wordt bekendgemaakt door:

  • ·

    publicatie in de openbare mededelingen van de gemeente Hoorn in het Westfries Weekblad;

  • ·

    opname in het Gemeenteblad;

  • ·

    het ter inzage leggen van dit besluit bij bureau Communicatie gedurende zes weken op werkdagen van 09.00 tot 15.00 uur.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 28 september 2010

 

College van burgemeester en wethouders

 

 

 

de secretaris                                         de burgemeester