Organisatie | Voerendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de raad van de gemeente Voerendaal, houdende regels omtrent het verstrekken van subsidies Algemene subsidieverordening Voerendaal 2019 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening Voerendaal 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Cultuur en recreatie |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | nieuwe regeling | 13-12-2018 | Zaaknr. 49643 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Algemene begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
algemene groepsvrijstellingsverordening: verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 127), dan wel later daar voor in de plaats tredende Europese regelgeving;
de-minimisverordening: verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352), verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector (PbEU L 352/9)en verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector (PbEU L 190/45), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving;
Artikel 8 Berekening en hoogte subsidiebedrag
Het college kan bij nadere regels de hoogte van de subsidiebedragen dan wel de wijze van berekening van de subsidiebedragen bepalen.
Het college stelt bij nadere regels de termijnen voor het indienen van een aanvraag om subsidie, als bedoeld in artikel 6, vast.
Van een aanvraag om subsidie die overeenkomstig artikel 108, derde lid van het Verdrag wordt aangemeld bij de Europese Commissie wordt de beslistermijn opgeschort met ingang van de dag na die waarop de aanvraag is aangemeld bij de Europese Commissie tot de dag waarop de beslissing van de Europese Commissie is ontvangen.
HOOFDSTUK 4 WEIGERING, INTREKKING EN TERUGVORDERING SUBSIDIE
Artikel 13 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
HOOFDSTUK 6 VERPLICHTINGEN SUBSIDIEONTVANGER
Voor zover dit niet is bepaald in door het college vastgestelde nadere regels, kan in de verleningsbeschikking worden bepaald op welke wijze de subsidie-ontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden.
Artikel 16 Algemene verplichtingen van subsidie-ontvanger
Als aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat onverwijld schriftelijk aan het college.
De subsidieontvanger is verplicht verzekeringen af te sluiten tegen wettelijke aansprakelijkheid, evenals ter bescherming van beroepskrachten en deelnemers die bij de uitvoering van de activiteiten zijn betrokken. In afwijking van de eerste volzin van dit lid kunnen vrijwilligersorganisaties gebruik maken van de gemeentelijke aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers.
HOOFDSTUK 7 VERANTWOORDING EN VASTSTELLING SUBSIDIE
Artikel 20 Aanvraag tot vaststelling en eindverantwoording subsidies
Artikel 21 Vaststelling subsidies
Als een aanvraag tot subsidievaststelling niet voor het tijdstip, bedoeld in artikel 20, eerste lid, is ingediend, kan het college de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Wordt de aanvraag niet binnen deze termijn ingediend dan kan het college overgaan tot ambtshalve vaststelling.
Het college kan deze verordening, met uitzondering van de artikelen 2, 3 en 4, of krachtens deze verordening vastgestelde nadere regels in individuele gevallen gemotiveerd buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of –ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Voerendaal op 13 december 2018.
de griffier, de voorzitter,
mr. drs. S.H.H.J. Dormans-Simons W. Houben
Burgerinitiatief: een particulier die activiteiten uitvoert met een maatschappelijk doel en zonder (commercieel) winstoogmerk. Een veel gehanteerd werkbegrip is ‘een initiatief van één of meer burgers dat onverplicht wordt gestart ten behoeve van anderen of de samenleving’. Burgerinitiatieven beginnen meestal informeel, maar worden met regelmaat formeel vanwege vereisten uit de omgeving (sociale ondernemingen, organisatievormen zijn bijv. stichting, vereniging of coöperatie).
Dekkingsplan: dit plan biedt inzicht in de wijze waarop de kosten van een activiteit, voorziening, product/dienst, zaak of object wordt gefinancierd. Met andere woorden het biedt inzicht in de organisaties waarbij subsidies zijn aangevraagd of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten of subsidieaanvraag, plus indien van toepassing de stand van zaken met betrekking tot de financieringsstroom van derden.
Hoofd- of kernactiviteit: diensten of activiteiten die de (vrijwilliger-)organisatie aan haar leden verricht. Het betreffen activiteiten die de (vrijwilliger-)organisatie bestaansrecht geven en die de organisatie typeren. Bijvoorbeeld de voetbalvereniging draait om samen voetballen en de fanfare om samen muziek maken.
Subsidieverlening: een beschikking met een omschrijving van de activiteiten, voorzieningen producten/diensten en/of zaken/objecten waarvoor subsidie wordt verleend en waarin het maximaal toegekende subsidiebedrag wordt vermeld, alsmede de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen c.q. voorwaarden.