Organisatie | Reusel-De Mierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | Nieuwe regeling | 20-11-2018 | BW 18.0442 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden,
Gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke wijze dan ook.
onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon, die op verzoek van één of beide huwende of te registreren partijen, voor een in het benoemingsbesluit vast te stellen periode van één dag tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Reusel-De Mierden wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon al bij de rechtbank beëdigd is als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ten behoeve van het voltrekken van een huwelijk.
Artikel 4 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand
Het hoofd van de afdeling Ontwikkeling en Dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Het bureau is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde opening samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Op zaterdagen, zondagen en de in artikel 3 van de Algemene termijnenwet genoemde en de bij of krachtens dat artikel daarmee gelijk gestelde algemeen erkende feestdagen, wordt het bureau van de burgerlijke stand op verzoek van een belanghebbende tussen 10.00 uur en 10.30 uur geopend, als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de balie.