Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland houdende regels omtrent Mandaatbesluit aan Omgevingsdienst Twente

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland houdende regels omtrent Mandaatbesluit aan Omgevingsdienst Twente
CiteertitelMandaatbesluit aan Omgevingsdienst Twente
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 59a van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-2018nieuwe regeling

11-12-2018

gmb-2018-273309

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland houdende regels omtrent Mandaatbesluit aan Omgevingsdienst Twente

Dit besluit is tevens bekendgemaakt in het gemeenteblad van Tubbergen op woensdag 19 december 2018.

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland

 

Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 59a van de Gemeentewet,

 

Overwegende dat;

  • -

    de colleges van burgemeester en wethouders van 14 Twentse gemeenten en het college van gedeputeerde staten van Overijssel in 2017 een gemeenschappelijke regeling hebben vastgesteld waarbij de Omgevingsdienst Twente in het leven is geroepen;

  • -

    ingevolge de artikelen 4, 5 en 6 van deze gemeenschappelijke regeling de uitvoering van gemeentelijke taken op het gebied van het omgevingsrecht worden overgedragen van de colleges aan het openbaar lichaam Omgevingsdienst Twente;

  • -

    de gemeente een dienstverleningsovereenkomst (zullen) aangaan ten behoeve van de uitvoering en nadere invulling van deze taken;

  • -

    dat deze taken ook nader zijn en worden ingevuld in de jaarprogramma’s, de dienstverleningsovereenkomsten en de opdrachten voor de uitvoering van incidenteel facultatieve taken;

  • -

    dat het gewenst om redenen van doelmatigheid om daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden die samenhangen met de uitvoering van deze taken te mandateren aan de directeur van de Omgevingsdienst Twente;

 

Gelet op de schriftelijke instemming, als bedoeld in artikel 10:4, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, van de directeur van de Omgevingsdienst Twente;

 

BESLUITEN:

 

tot het verlenen van mandaat aan de directeur van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Twente voor de uitoefening van de aan hen en hem toekomende bevoegdheden, conform onderstaande regeling en met in achtneming van de algemene bepalingen.

 

Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Mandaat aan de directeur Omgevingsdienst Twente

  • 1.

    De bevoegdheden in dit mandaatbesluit worden uitgeoefend door de directeur van de Omgevingsdienst Twente namens het ter zake bevoegde bestuursorgaan.

  • 2.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden wordt het gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke bestuursorganen in acht genomen.

  • 3.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden worden de in dit besluit vermelde algemene bepalingen in acht genomen.

  • 4.

    De bevoegdheden hebben betrekking op het nemen van besluiten binnen de reikwijdte van de overgedragen taken zoals deze voor de structureel collectieve taken in bijlage 1 zijn aangegeven (Takenpakket ODT variant 4 milieu breed, versie 28 november 2017) en voor de overige taken in de dienstverleningsovereenkomst en/of het uitvoeringsprogramma.

Artikel 2. Ondermandaat aan ondergeschikten

De directeur van de Omgevingsdienst Twente is bevoegd om de uitoefening van bevoegdheden zoals opgenomen in dit Mandaatbesluit op te dragen aan andere functionarissen binnen zijn organisatie.

Artikel 3. Reikwijdte (onder)mandaat

  • 1.

    Een in (onder) mandaat verkregen bevoegdheid kan door een functionaris slechts worden uitgeoefend binnen de reikwijdte van de opgedragen taken zoals behorend bij zijn/haar functie en waar in dit Mandaatbesluit de uitvoering van bepaalde regelingen wordt opgedragen, wordt deze opgedragen in de ruimste zin des woords, voor zover niet in strijd met enige wettelijke of gemeentelijke bepaling.

  • 2.

    Het (onder)mandaat omvat ook de ondertekening van de in mandaat genomen besluiten.

Artikel 4. Gemandateerde bevoegdheden

  • 1.

    Aan de directeur wordt mandaat verleend als bedoeld in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht tot het nemen van besluiten die voortvloeien uit de opdracht aan de dienst, vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, de dienstverleningsovereenkomst en het bij deze overeenkomst behorende (jaarlijkse) uitvoeringsprogramma.

    Het betreft de uitvoering van:

    [X] het basistakenpakket en andere taken voor zo ver deze voor alle deelnemers worden uitgevoerd als bedoeld in artikel 4 van de regeling (structureel collectief)

    [X] structureel facultatieve taken als bedoeld in artikel 5 van de regeling (structureel niet-collectief)

    [X] incidentele facultatieve taken als bedoeld in artikel 6 van de regeling

inclusief alle handelingen en besluiten ter voorbereiding en uitvoering van het gemandateerde besluit.

  • 2.

    Het mandaat in het eerste lid ziet niet op:

    [X] ontwerp-besluiten en besluiten op vergunningaanvragen

    [X] ontwerp-besluiten en besluiten voor het opleggen, wijzigen of intrekken van maatwerkvoorschriften in het kader van het Activiteitenbesluit milieubeheer

    [X] besluiten tot het treffen van bestuursrechtelijke maatregelen, tenzij sprake is van spoedeisenheid.

    [X] besluiten op bezwaarschriften, bedoeld in artikel 6:4 Algemene wet bestuursrecht

    [X] besluiten tot het al dan niet honoreren van schadeclaims van derden of afkopen van mogelijke geschillen.

    [X] besluiten tot het voeren van rechtsgedingen en tot het zelf voeren van bezwaar- of beroepsprocedures

    [X] besluiten waarbij toepassing wordt gegeven aan artikel 3, Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

Artikel 5. Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijk gesteld de verlening van volmacht en machtiging.

Artikel 6. Afwezigheid van gemandateerde

  • 1.

    In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger(s).

Artikel 7. Ondertekening

  • 1.

    Ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders Dinkelland worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    ‘Namens burgemeester en wethouders van Dinkelland,’

    gevolgd door de functieaanduiding van de functionaris en zijn of handtekening en naam.

  • 2.

    Ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester van Dinkelland worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    ‘Namens de burgemeester van Dinkelland,’

    gevolgd door de functieaanduiding van de functionaris en zijn of handtekening en naam.

  • 3.

    Het is de (onder)mandataris toegestaan een ondertekening digitaal te laten aanbrengen.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking als bedoeld in artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Aldus vastgesteld op 11 december 2018,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland,

de secretaris,

E.M. Grobben

de burgemeester,

J.G.J. Joosten