Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer houdende regels omtrent opladen elektrische voertuigen Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2018, openbaar opladen elektrische voertuigen |
Citeertitel | Beleidsregels oplaadpalen Deventer 2018, openbaar opladen elektrische voertuigen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2018 | nieuwe regelng | 03-07-2018 | 2018-001230 |
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal en/of andere oplaadinfrastructuur met tenminste twee aansluitingen en in ieder geval de mogelijkheid voor meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen, inclusief aansluiting op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;
De locatie van de oplaadpaal wordt met gebruikmaking van de plankaart afgestemd met de gemeente vooraf aan de aanvraag.
Een aanvraag voor het plaatsen van één of meerdere oplaadpalen op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij één of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de concessiehouder van oplaadpalen.
Een aanvraag voor een locatie voor een oplaadpaal met aan te wijzen parkeerplaats(en) wordt schriftelijk ingediend op een in de concessieovereenkomst aangegeven wijze. De aanvraag bevat in ieder geval een foto en de afmetingen van de oplaadpaal en een foto en tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven.
3. Behoeftebepaling oplaadpaal
De concessiehouder toont aan dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk voldoende laadbehoefte aanwezig is bij gebruiker/gebruikers van een oplaadpaal op de openbare weg. Dit betekent dat:
4. Geen medewerking oplaadpaal
De gemeente verleent geen medewerking aan een oplaadpaal op de openbare weg in de volgende gevallen:
5. Definitieve locatie oplaadpaal
Het college bepaalt in overleg met de aanvrager de definitieve locatie van de oplaadpaal en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij aan de volgende locatievoorwaarden:
Nadat een locatie akkoord is bevonden en het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden kan de oplaadpaal pas worden geplaatst.
7. Plaatsing en beheer oplaadpaal
De concessiehouder die een aanvraag doet voor het plaatsen van een oplaadpaal is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie oplaadpaal inclusief verkeersbord, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter eventuele noodzakelijke bescherming van de oplaadpaal (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder.
8. Inrichting en beheer parkeerplaatsen
De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit eventueel een tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.
De concessiehouder van de oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. Het telefoonnummer van de storingsdienst en van de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal.
De oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van de oplaadpaal.
Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.
Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren van Nederlandse oorsprong of indien dit mogelijk is lokaal opgewekte groene stroom.
De concessiehouder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Deventer is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis.
15. Betaald parkeren/vergunninghouders
In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.
16. Uitsluitend laden op de parkeerplaats en handhaving
Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrische voertuig met de kabel is aangesloten op de oplaadpaal.
Daarnaast wordt ook regulier gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning en andere restricties die voor alle bestuurders van motorvoertuigen gelden.
17. Tussentijds verplaatsen of verwijderen oplaadpalen
De kosten voor het verwijderen of verplaatsen van een oplaadpaal worden gedragen door de initiatiefnemer – hetzij de gemeente, hetzij de concessiehouder – tenzij daarover nadere afspraken worden gemaakt.
18. Informatie over gebruik oplaadpalen
De concessiehouder geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.
Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen in de gemeente.
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Toelichting bij de beleidsregels oplaadpalen Deventer 2018, openbaar opladen elektrische auto’s
In deze beleidsregels wordt duidelijk gemaakt aan bewoners en gebruikers van elektrische voertuigen onder welke voorwaarden de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadpalen op de openbare weg. En wat de meest relevante voorwaarden voor de concessiehouder zijn. In de concessieovereenkomst tussen de provincie Overijsel en de concessiehouder zijn alle voorwaarden opgenomen. Deze beleidsregels geven nadere invulling aan de e-laadstrategie en het parkeerbeleid van de gemeente Deventer. De gemeente informeert over de beleidsregels op de website en geeft informatie over de concessiehouder waar de gebruikers met hun vraag terecht kunnen.
De gemeente verleent medewerking aan een concessiehouder indien deze een aanvraag indient voor het op eigen kosten en voor eigen risico plaatsen van een oplaadpaal conform de beleidsregels. De concessieovereenkomst is aangegaan door de provincie Overijssel mede namens de gemeente Deventer. De concessiehouder moet ook tot overeenstemming komen met de netwerkbeheerder Enexis voor de aansluiting op het elektriciteitsnet. Gebruikers van elektrische auto’s kunnen bij de concessiehouder aankloppen met een vraag voor een oplaadpaal in de openbare ruimte. De concessiehouder heeft een aanvraagportaal.
De gemeente neemt bij een laadpaal een verkeersbesluit, op aanvraag van de concessiehouder, voor het aanwijzen van een parkeervak/ parkeervakken voor het laden van elektrische voertuigen. Tegen een dergelijk besluit is bezwaar en beroep mogelijk. Na het onherroepelijk worden van het besluit kan de oplaadpaal worden geplaatst en aangesloten op het elektriciteitsnet door of namens de netwerkbeheerder die daarvoor een vergunning heeft. De concessiehouder zorgt bij plaatsing van de oplaadpaal en voor de plaatsing van een verkeersbord “alleen voor laden van elektrische voertuigen”.
Overeenkomst met concessiehouder en marktpartijen
Een overeenkomst is eind juni 2018 aangegaan met een concessiehouder door de provincie Overijssel na een Europese aanbesteding mede namens de gemeente Deventer. In deze overeenkomsten zijn de voorwaarden en afspraken vastgelegd over het plaatsen en exploiteren van de oplaadpalen op gemeentegrond. Zoals wie waarvoor verantwoordelijk is, het voorkomen van hinder en schade en privaatrechtelijke zaken onder andere over eigendom en aansprakelijkheid.
De provincie Overijssel en de gemeente Deventer hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten over de taken, verantwoordelijkheden en afspraken van beide overheden. Voor het beheer en de exploitatie van al geplaatste oplaadpalen zijn al eerder overeenkomsten afgesloten door de gemeente met twee marktpartijen. Zij blijven de door hen geplaatste laadpalen beheren en exploiteren.
Beleidsuitgangspunten op hoofdlijnen
De gemeente Deventer wil duidelijkheid scheppen onder welke voorwaarden zij medewerking verleent aan oplaadpalen op de openbare weg. De gemeente werkt mee aan aanvragen van de concessiehouder die op eigen kosten en voor eigen risico oplaadpalen op de openbare weg realiseert en exploiteert. De concessiehouder kan hiervoor bij de gemeente een aanvraag indienen. Na raadplegen van de plankaart en overleg met de gemeente wordt een definitieve locatie bepaald die voldoet aan de voorwaarden. De gemeente werkt mee aan het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s door middel van een verkeersbesluit. De gemeente reserveert geen privé-parkeerplaatsen op kenteken voor het laden en verleent ook geen medewerking aan een Verlengd Private Aansluiting met kabel in de grond. Het beleid in de binnenstad is om oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages te plaatsen. Dit vanwege beperkte parkeerruimte en grote parkeerdruk in de binnenstad. Dit sluit ook aan bij het parkeerbeleid voor lang parkeren. In de andere gebieden buiten de binnenstad is het beleid dat medewerking wordt verleend aan een oplaadpaal indien binnen hemelsbreed 300 meter nog geen andere oplaadpaal is geplaatst, tenzij aantoonbaar de laadbehoefte groter is dan de bestaande oplaadpaal aan kan.
Elektrische voertuigen: het gaat hierbij om alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden. Veelal zal het gaan om volledig elektrische auto’s of plug-in hybride elektrische auto’s, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om andere voertuigen, zoals gehandicaptenvoertuigen, motoren, trikes en quads die de parkeerplaatsen voor auto’s gebruiken. Elektrische fietsen en snor-/bromfietsen zijn uitgezonderd van deze beleidsregels, omdat deze opgeladen kunnen worden via een normaal stopcontact.
Het is de bedoeling dat de concessiehouder van de oplaadpaal met gebruikmaking van de plankaart en na afstemming met de gemeente de formele aanvraag voor een verkeersbesluit indient. Wanneer een bewoner of bedrijf een vraag heeft voor het plaatsen van een oplaadpaal op of aan de openbare weg, zal de gemeente hen doorverwijzen naar de concessiehouder. Op de website van de gemeente wordt informatie over de concessiehouder geplaatst www.deventer.nl/oplaadpalen. Bewoners of bedrijven kunnen niet zelf een aanvraag voor een oplaadpaal op de weg en een
verkeersbesluit tot het aanwijzen van de bijbehorende parkeerplaats(en) indienen. Dit ter voorkoming
van de mogelijke gedachte bij de bewoners of bedrijven dat zij daarmee het exclusieve recht krijgen
op het gebruik van de betreffende oplaadpaal en de bijbehorende parkeerplaats(en). Op grond van de Wegenverkeerswetgeving kunnen voor bewoners of bedrijven ook geen eigen parkeerplaatsen worden aangewezen op de openbare weg. De enige uitzondering hierop is de individuele gehandicaptenparkeerplaats, die door middel van een verkeersbesluit kan worden aangewezen (Bord E6 met als onderbord het kenteken van de betreffende auto). Bij zo’n individuele gehandicaptenparkeerplaats kan uiteraard ook een oplaadpaal worden geplaatst, wanneer de betreffende persoon over een elektrisch voertuig beschikt. In dat geval hoeft er geen verkeersbesluit te worden genomen om het gebruik van de parkeerplaats te regelen, want dat is in feite al gebeurd.
3. Behoeftebepaling oplaadpaal
De concessiehouder zal moeten aantonen dat er voldoende behoefte bestaat aan een oplaadpunt op de betreffende locatie. Hij kan dit doen door middel van een afschrift van één of meerdere verzoeken hiertoe van potentiële gebruikers (naam en adresgegevens van de gebruiker en kenteken van elektrische voertuig(en)) of met een onderbouwing van de behoefte op strategische locaties vanuit de te verwachten bezoekers en gebruikers
4. Geen medewerking oplaadpaal
In dit artikel is aangegeven in welke gevallen de gemeenten geen medewerking verleent aan oplaadpalen op de openbare weg. Dit is het geval indien (potentiële) gebruiker/gebruikers op eigen terrein of semi publiek terrein kunnen parkeren en laden. In de binnenstad wordt geen medewerking verleend aan oplaadpalen op de openbare weg vanwege de beperkte parkeerruimte en de hoge parkeerdruk. In lijn met het parkeerbeleid voor lang parkeren zijn oplaadpalen in de gemeentelijke parkeergarages geplaatst. Indien al een oplaadpaal aanwezig is binnen hemelsbreed 300 meter wordt ook geen medewerking verleend, tenzij aantoonbaar meer laadbehoefte is dan de bestaande oplaadpaal aan kan. Ook wordt geen medewerking verleend aan een Verlengd Private Aansluiting met kabel in de grond.
5. Definitieve locatie oplaadpaal
De oplaadpalen worden bij voorkeur geplaatst op een voldoende openbare vindbare en zichtbare locatie overeenkomstig de genoemde voorwaarden voor een definitieve locatie oplaadpaal in dit artikel.
Nadat een locatie akkoord is bevonden door de gemeente wordt een verkeersbesluit voorbereid en gepubliceerd. Tegen het verkeersbesluit is bezwaar- en beroep mogelijk op basis van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het verkeersbesluit.
De concessiehouder zal de oplaadpaal plaatsen inclusief een verkeersbord bij de bijbehorende parkeerplaats(en) nadat het verkeersbesluit daartoe onherroepelijk is.
7. Plaatsing en beheer oplaadpaal
De concessiehouder voor het plaatsen van de oplaadpaal is tevens de beheerder hiervan. De concessiehouder is verantwoordelijk voor het plaatsen, beheren, onderhouden en exploiteren van de oplaadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De concessiehouder brengt de kosten voor het opladen van de elektrische voertuigen in rekening bij de gebruikers hiervan.
Voor al geplaatste oplaadpalen voorafgaand aan de concessie heeft de gemeente voor het beheer van de oplaadpaal een contract afgesloten met twee marktpartijen. Deze marktpartijen blijven conform het contract de geplaatste oplaadpalen beheren en exploiteren.
8. Inrichting en beheer parkeerplaatsen
In het kader van de concessie is een aanbod gevraagd voor het plaatsen van een oplaadpaal met bijbehorend verkeersbord voor de aangewezen parkeerplaats voor het laden. Dit maakt het mogelijk om laadpaal, aansluiting op het netwerk en verkeersbord in 1 arbeidsgang te realiseren. De kosten voor een verkeersbesluit komen voor rekening van het bevoegde gezag (de gemeente), dat het verkeersbesluit heeft genomen conform de Wegenverkeerswet.
Deze artikelen behoeven gaan nadere toelichting.
Door natrekking wordt de gemeente formeel juridisch eigenaar van de oplaadpalen en andere oplaadinfrastructuur, wanneer deze op de weg in gemeentegrond worden geplaatst. Het eigendom kan wel bij de aanvrager/beheerder van de oplaadinfrastructuur worden gelegd, maar dit kan alleen door verkopen van de ondergrond of het vestigen van een opstalrecht voor alle oplaadinfrastructuur. In de concessieovereenkomst zijn deze privaatrechtelijke aspecten vastgelegd met de concessiehouder
15. Betaald parkeren/vergunninghouders
Wanneer parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn gelegen in gebieden voor betaald parkeren, voor vergunninghouders of gebieden met andere parkeerrestricties, dan moeten de bestuurders van deze voertuigen zich aan de betreffende regels houden.
Onrechtmatig gebruik van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen ‘sec’ kan worden bestraft met een proces-verbaal (Mulder-feit). Eventueel kan het betreffende voertuig ook worden weggesleept, als de gemeente hiervoor een Wegsleepverordening heeft vastgesteld.
Wanneer de bestuurder van het betreffende voertuig tevens niet betaald heeft in een betaald parkeergebied, dan kan óók een fiscale naheffingsaanslag worden opgelegd.
Wanneer er sprake is van het parkeren zonder parkeervergunning in een vergunninghouders-gebied, dan kan een proces-verbaal (Mulder-feit) worden opgemaakt. Zie toelichting bij de Model-parkeerverordening.
17. Tussentijds verplaatsen of verwijderen van oplaadpalen
Hier is omschreven dat de kosten gedragen worden door de initiatiefnemer van een verplaatsing of verwijdering van een oplaadpaal. Dit is de gemeente, bv als gevolg van een reconstructie of de concessiehouder. Tenzij daartoe andere afspraken zijn gemaakt.
18. Informatie gebruik oplaadpaal
Voor de gemeente is het in het kader van het doelmatig gebruik van de vaak schaarse parkeerruimte gewenst dat zij inzicht krijgt in het feitelijk gebruik van de oplaadpaal. Veelal zal een jaarlijks overzicht van het gebruik voldoende zijn.
Hier is sprake van een zogenaamde ‘hardheidsclausule’ op grond waarvan het college in bepaalde uitzonderlijke en/of onvoorziene situaties kan afwijken van de beleidsregels.