Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

MANDAATBESLUIT 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMANDAATBESLUIT 2019
CiteertitelMandaatbesluit 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpMandaatbesluit 2019

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2019Nieuwe regeling

04-12-2018

gmb-2018-271959

048/2018

Tekst van de regeling

Intitulé

MANDAATBESLUIT 2019

Het besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Waalwijk, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, houdende regels inzake mandaat (mandaatbesluit 2019),

 

gelet op de Gemeentewet en ­Algeme­ne wet bestuursrecht;

 

besluit(en):

 

I de uitoefening van de (beslissings)bevoegdheden die in het bij dit besluit behorende register zijn aangeduid met "A" op te dragen aan de eveneens in het schema genoemde functionaris (afdoeningsmandaat).

II te bepalen, dat met betrekking tot het ondertekenen van besluiten, in het bij dit besluit behoren­de register aangegeven met een "O", de aangege­ven procedure gevolgd dient te worden (ondertekeningsmandaat).

III dat bij aangelegenheden, waarbij de burgemeester in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van de gemeente vertegenwoordigd dient te worden, in het bij dit besluit behorende register met een "V" aangeduid, de eveneens in het schema genoemde functionaris als gemachtigde van de burgemeester aan te wijzen (vertegenwoor­digingsbe­voegd­heid).

IV dat bij het in werking treden van dit besluit het op 1 januari 2016 in werking getreden mandaatbesluit vervalt.

V ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld onder de punten I tot en met III van dit besluit, dient het volgende in acht te worden genomen:

Artikel 1

Indien bij een namens het college, burgemeester of heffingsambtenaar te nemen besluit het beleid van dit orgaan is betrokken, maakt degene aan wie mandaat of volmacht tot afdoening is gegeven geen gebruik van deze bevoegdheid en legt deze de zaak voor aan het betreffende orgaan indien:

a. het voornemen bestaat tot aanvulling/afwijking van het tot dan gevoerde beleid;

b. de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of de algemeen directeur (in zijn hoedanigheid van ambtelijk coördinator) daarom heeft verzocht;

c. uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belang­rijke conse­quenties kunnen voortvloeien;

d. er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde of de gevolmachtigde dan wel van diens plaatsvervanger bij het te nemen besluit bestaat;

e. van de te nemen beslissing precedentwerking te verwachten is;

f. artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is.

2. Het orgaan dat het mandaat of de volmacht heeft verleend, kan in aanvulling hierop nadere voorwaarden stellen waaronder slechts van deze bevoegdheid gebruik mag worden gemaakt in specifieke gevallen of soorten van gevallen.

Artikel 2

In de bevoegdheidsomschrijving wordt regelmatig de term “beslissen” gebruikt. Hiermee wordt bedoeld het beslissen om een aanvraag te verlenen dan wel te weigeren, alsmede het beslissen om een aanvraag niet in behandeling te nemen of (niet)-ontvankelijk te verklaren.

Artikel 3

Bij afwezigheid van de bevoegd functionaris, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegd­heden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger.

Artikel 4

1. Ingeval een mandaat aan een bepaalde functionaris wordt opgedragen wordt daarmee het mandaat geacht eveneens opgedragen te zijn aan de hogere functionarissen.

Hierbij wordt de volgende rangorde gehanteerd:

college/burgemeester – algemeen directeur – directeur – teammanager/ programmamanager – coördinator – senior-medewerker - medewerker. Als directe chef geldt het niveau vanaf teammanager.

2. Ingeval een bevoegdheid aan een externe functionaris wordt gemandateerd wordt daarmee het mandaat eveneens opgedragen te zijn geacht aan de teammanager van het functionele team binnen de gemeentelijke organisatie.

Artikel 5

Als bij een krachtens mandaat te nemen besluit een ander gemeentelijk team belang heeft of de betreffende zaak het taakgebied van een andere team raakt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid is opgedragen, de zaak vooraf aan de teammanager voor. Als met de teammanager geen overeen­stemming wordt bereikt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid is toegekend, de zaak aan de directie voor.

Artikel 6

De gemandateerde is zonder toestemming van de mandaatgever niet bevoegd de bevoegdheid verder te (onder)mandateren.

Artikel 7

Bij uitoefening van bevoegdheden, zoals bedoeld onder punt I van dit besluit, worden uitgaande stukken als volgt onderte­kend:

"Naam bestuursorgaan, namens deze(n)/ dit, gevolgd door de naam en functieaanduiding van de (onder)gemandateerde en zijn/haar handteke­ning”.

Artikel 8

Bij de bevoegdheid tot ondertekening van uitgaande stukken, zoals bedoeld onder punt II van dit besluit, worden uitgaande stukken ­als volgt onderte­kend:

“Overeenkomstig het door het bestuursorgaan genomen besluit, voor dezen/ dit, gevolgd door de naam en functieaanduiding van de (onder)gemandateerde en zijn/haar handteke­ning”.

Artikel 9

Het ondertekeningsmandaat geldt niet, behoudens in zaken met een routinematig karakter, voor stukken gericht aan:

a. de kroon;

b. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant;

c. de Commissaris van de Koning van de provincie Noord-Brabant;

Artikel 10

Het mandaatbesluit geeft geen uitgewerkte richtlijnen over budgettaire bevoegdheden. Hierop zijn de voorwaarden uit de Regeling Budgethouders gemeente Waalwijk en Regeling Budgethouderschap Strategische Projecten van toepassing.

Artikel 11

Dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaatbesluit 2019". Dit besluit treedt in werking op de dag, na die waarop het is bekendgemaakt.

Artikel 12

Met dit besluit wordt het “Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2017” ingetrokken gelijktijdig met de inwerkingtreding van het mandaatbesluit 2019.

 

aldus vastgesteld in de collegevergadering van 4 december 2018,

de secretaris, de burgemeester,

J.H. Lagendijk, drs. A.M.P. Kleijngeld

de burgemeester van Waalwijk,

drs. A.M.P. Kleijngeld

de heffingsambtenaar van Waalwijk,

Teamleider vergunningverlening en belastingen