Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Kunst in de Openbare Ruimte |
Citeertitel | Regeling Kunst in de Openbare Ruimte |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
regeling vervangt het Protocol Kunst in de Openbare Ruimte
artikel 84, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2018 | nieuwe regeling | 04-12-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,
Gelezen het voorstel van BO Economie en Cultuur, registratienummer 2018-36587;
Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
onder gelijktijdige intrekking van het Protocol Kunst in de Openbare Ruimte vast te stellen de volgende Regeling Kunst in de Openbare Ruimte:
Regeling Kunst in de Openbare Ruimte
Krachtens artikel 84 Gemeentewet zijn burgemeester en wethouders bevoegd commissies in te stellen. Deze regeling vervangt het Protocol Kunst in de Openbare Ruimte (2001).
Hoofdstuk 1 Adviescommissie Beeldende Kunst en Vormgeving
In deze regeling wordt verstaan onder:
professionele kunst: podiumkunsten, audiovisuele kunst en literatuur, uitgevoerd of beoefend door personen, die over professionele vaardigheden beschikken op basis van een afgeronde studie aan een in de Europese Unie erkende kunstvakopleiding, dan wel deze vaardigheden volgens Burgemeester en Wethouders aantoonbaar anderszins hebben verworven;
Artikel 1.2 Samenstelling en benoeming
De leden van de commissie zijn deskundig op een of meer terreinen van advisering van die commissie. Bij de samenstelling van de commissie wordt ernaar gestreefd dat de gezamenlijke deskundigheid van de leden zoveel mogelijk het gehele adviesterrein bestrijkt en daarbinnen zo evenwichtig mogelijk verdeeld is.
De commissie kan zich ad-hoc laten bijstaan door externe deskundigen, indien naar het oordeel van de commissie de adviesaanvraag een specifieke deskundigheid vergt die niet of niet voldoende bij de leden van die commissie aanwezig is. Omgekeerd wordt de commissie vertegenwoordigd door een lid in de vergadering van de Welstands- en Monumentencommissie, indien in deze vergadering projecten, voorstellen etc. over beeldende kunst in de openbare ruimte aan de orde zijn en nadat de commissie haar advies daarover heeft uitgebracht.
Ingeval de commissie beraadslaagt en adviseert wordt aan de commissie toegevoegd een lid van de Welstands- en Monumentencommissie dat affiniteit heeft met beeldende kunst in de openbare ruimte. Omgekeerd wordt de commissie vertegenwoordigd door een lid in de vergadering van de Welstands- en Monumentencommissie, indien in deze vergadering projecten, voorstellen etc. over beeldende kunst in de openbare ruimte aan de orde zijn en nadat de commissie haar advies daarover heeft uitgebracht.
Adviesaanvragen aan de adviescommissie BKV zullen door de indiener worden geformuleerd. In deze adviesaanvragen dient rekening gehouden te worden met de intenties van waaruit het project wordt geformuleerd; de locatie(s) die aan de orde is/zijn; de rol die het kunstwerk moet spelen; het in beginsel beschikbare budget; de wijze waarop inspraak van de buurt aan de orde komt.
De leden beraadslagen gezamenlijk over de vaststelling van het advies aan burgemeester en wethouders. Het advies wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen, waarbij geldt dat daar tenminste drie leden bij betrokken zijn, en dat ieder lid één stem heeft. Het advies wordt door de betrokken leden ondertekend. Ingeval de commissie uit vier leden bestaat en de stemmen staken, beslist de voorzitter.
Hoofdstuk 2 Beheer en onderhoud
Het beheer en onderhoud van beeldende kunst in de openbare ruimte zal (conform meerjarenplanning 2018-2021) in 2019 worden opgedragen aan een nog vast te stellen partij. Op basis van de uitgevoerde schouw naar de staat van onderhoud van de in Maastricht aanwezige kunstwerken in de openbare ruimte en de onderhoudspraktijk over de afgelopen jaren (zie bijlage), wordt een onderhoudsplan opgesteld. Deze schouw kan gezien worden als nulmeting. In de meerjarenplanning 2018-2021 is reeds een realistische kostenraming opgenomen.
Dit beheer- en onderhoudsplan zal tweejaarlijks worden geactualiseerd. Bij de oplevering van kunstwerken (als bedoeld in artikel 7) die op basis van deze regeling tot stand komen, worden onderhoudstrajecten inclusief kostenraming opgesteld. Deze worden aan het onderhoudsplan en de meerjarenplanning toegevoegd.
Kunst in de openbare ruimte wordt in principe gefinancierd door de initiatiefnemer. Als het hierbij gaat om een intern, gemeentelijk initiatief wordt dit project gefinancierd uit het gemeentelijk budget voor kunst in de openbare ruimte. Het totaalbudget voor kunst in de openbare ruimte, inclusief beheer en onderhoud, is ondergebracht in programma 5 van de begroting.
Artikel 3.2 Opdrachtgeverschap en eigendom
de vaststelling van het doel van het werk, een omschrijving van de fysieke omgeving en (indien van toepassing) beperkingen aan het te vervaardigen kunstwerk met betrekking tot materiaalkeuze, materiaalgebruik, grootte en budget. Ook dient er bepaald te worden of het gaat om tijdelijke- of permanente kunst. De gemeente als opdrachtgever streeft ernaar om vormgevingsprocessen te initiëren die een bijdrage leveren aan de kwaliteit van de leefomgeving.
Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. 4 december 2018.