Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ede houdende regels omtrent mandaat (Algemeen mandaatbesluit Ede 2019) |
Citeertitel | Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-01-2021 | artikel 4a | 05-01-2021 | 189300 | ||
01-11-2020 | 19-01-2021 | bijlage 1, toelichting | 22-09-2020 | 151542 | |
01-01-2020 | 01-11-2020 | artikel 2a, 3, bijlage 1, 2, toelichting | 10-12-2019 | zaaknummer 115804 | |
11-05-2019 | 01-01-2020 | Artikel 2, 2a | 07-05-2019 | zaaknummer 109138 | |
30-04-2019 | 11-05-2019 | Art. 2, 5, 7, Bijlage 1, Toelichting | 23-04-2019 | 108890 | |
01-01-2019 | 30-04-2019 | nieuwe regeling | 11-12-2018 | zaaknummer 105833 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft;
gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de artikelen 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;
Artikel 2. Mandaat aan de burgemeester
Aan de burgemeester wordt gemandateerd: het nemen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:12 van de Algemene wet bestuursrecht, in die gevallen waarin Kamer I van de commissie voor de bezwaarschriften belast is met de advisering en adviseert om het bezwaarschrift ongegrond of niet-ontvankelijk te verklaren, met uitzondering van die gevallen waarin het college zelf het besluit waartegen het bezwaar zich richt, heeft genomen.
Artikel 2a. Mandaat aan de wethouders
Aan de portefeuillehoudend wethouder wordt gemandateerd: het nemen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:12 van de Algemene wet bestuursrecht, in die gevallen waarin Kamer II van de commissie voor de bezwaarschriften belast is met de advisering, met uitzondering van die gevallen waarin het college zelf het besluit waartegen het bezwaar zich richt heeft genomen.
Aan elk van de afzonderlijke wethouders wordt gemandateerd: het nemen van een crisismaatregel (dat is een maatregel om verplichte zorg te verlenen) op grond van artikel 7:1 lid 1 en 2 van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg en het bij beschikking lastgeven tot onvrijwillige opname op grond van artikel 29 lid 1 van de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten
Aan de portefeuillehoudend wethouder wordt gemandateerd: de bevoegdheid tot het instellen van hoger beroep in die gevallen waarin Kamer II van de commissie voor de bezwaarschriften belast is met de advisering, met uitzondering van die gevallen waarin het college zelf het besluit waartegen het beroep zich richt heeft genomen.
Artikel 4. Mandaat aan griffier
Aan de griffier wordt gemandateerd: de bevoegdheid tot het aangaan van overeenkomsten inzake leveringen of diensten ten behoeve van de raad en de Rekenkamercommissie.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 11 december 2018, zaaknummer 105833.
De burgemeester,
mr. L.J. Verhulst
Burgemeester en wethouders,
drs. P.C.M. van Elteren
secretaris,
mr. L.J. Verhulst
burgemeester.
Bijlage 1. Uitzonderingen en beperkingen
Bijlage 2. Organisatieoverzicht
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 11 december 2018, zaaknummer 105833.
TOELICHTING op het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 (zaaknummer 105833)
Dit mandaatbesluit heeft betrekking op de bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester. Mandaat draagt bij aan praktische en flexibele besluitvorming. De feitelijke bevoegdheidsuitoefening (het nemen van de beslissing) komt te liggen bij de mandaatontvanger (mandataris). De mandaatgever (mandans) blijft zelf volledig verantwoordelijk.
Mandaat is toegestaan, tenzij de wet anders bepaalt of de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet. Dit mandaatbesluit heeft als uitgangspunt een open en algemeen geformuleerd mandaat. Dat betekent dat in beginsel alle bevoegdheden worden gemandateerd, tenzij uitdrukkelijk uitgezonderd. Dit past bij integraal management en verantwoordelijkheden laag leggen. Het is veranderingsbestendig, zowel waar het veranderingen in regelgeving betreft, als in de organisatiestructuur.
Mandaat vraagt om verstandig en zorgvuldig gebruik Er is geen continu-controle op de uitoefening van mandaat. Het is binnen de interne verhoudingen de verantwoordelijkheid van degene die gebruik maakt van een (vermeend) mandaat. Het mandaat vindt zijn grens in de goede taakvervulling door de mandaatontvanger. De bevoegdheid reikt zover als nodig is voor het eigen werkterrein, de eigen taak, de opgedragen opgave, het betreffende project. De mandaatontvanger is in zoverre bevoegd en kan ook in zoverre de gemeente binden.
Goed omgaan met mandaat houdt in dat er soms juist geen gebruik van een bevoegdheid wordt gemaakt.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de volgende situaties:
Bedenk bij dat laatste (niet-routinematige zaken die de raad betreffen) ook dat de Gemeentewet wensen- en-bedenkingen procedures kent. Bijvoorbeeld bij een voorgenomen oprichting van of deelneming in rechtspersonen en bij de voorgenomen uitoefening van bevoegdheden, die ingrijpende gevolgen kunnen hebben voor de gemeente.
De mandaatontvanger handelt namens en voor rekening van de mandaatgever. Daarom kan de mandaatgever altijd het mandaat terugnemen, aangeven dat het in een specifieke situatie zelf wil beslissen, algemene of specifieke instructies geven en om informatie over de uitoefening van het mandaat vragen. Een goede uitoefening van het mandaat houdt ook in dat de mandaatontvanger in bepaalde gevallen actief en vooraf informatie verstrekt en overlegt alvorens gebruik te maken van een bevoegdheid.
Mandaat is de bevoegdheid om namens een ander besluiten te nemen.
Volmacht is de bevoegdheid om een ander te vertegenwoordigen bij privaatrechtelijke rechtshandelingen.
Machtiging is de bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke handelingen.
Het mandaat ziet op alle bestuurs- en beheersbevoegdheden, op alle relevante rechtsgebieden. Hieronder vallen ook bevoegdheden van het college of burgemeester die een derde aan hen heeft verleend.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Het mandaat ziet ook op privaatrechtelijke rechtshandelingen, bijvoorbeeld het aangaan, aanpassen en opzeggen van contracten.
Verder omvat het mandaat procedurele bevoegdheden, zoals het nemen van een procesbesluit en vertegenwoordiging in rechte.
Tenslotte betreft het mandaat ook feitelijke handelingen, zoals het voeren van correspondentie, het verstrekken van informatie, het uitnodigen voor gesprekken, het opstellen van verslagen, het invullen en ondertekenen van formulieren.
Uitdrukkelijk omvat het mandaat ook de bijbehorende ondertekening. In de praktijk valt het nemen van een besluit en het ondertekenen ervan vaak samen: door ondertekening van een stuk, wordt het desbetreffende besluit genomen.
Gebruik van mandaat moet controleerbaar zijn. Dit betekent:
Het bestaan van het mandaat zelf hoeft daarbij overigens niet ongevraagd te worden aangetoond - vermelding van het mandaatbesluit als grondslag is niet nodig.
Het is toegestaan om gebruik te maken van een digitale handtekening, mits deze voldoende betrouwbaar is gelet op de aard van het uitgaande stuk.
Artikel 2a. Mandaat aan collegeleden
In lid 3 van dit artikel staat een ondertekeningsvolmacht aan wethouders. Hierdoor hoeft in voorkomende gevallen niet telkens een specifieke volmacht door de burgemeester te worden afgegeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tekenmoment in bijzijn van de pers of de feestelijke ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 3. Mandaat aan gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris kan het door hem op grond van dit artikel verleende ondermandaat geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, intrekken. Dit kan bijvoorbeeld gewenst zijn in verband met risicobeheersing of tijdelijke centrale aansturing.
Artikel 6. Instructies, uitzonderingen en beperkingen
Lid 1 van dit artikel bepaalt dat volgens de geldende wet- en regelgeving moet worden gehandeld. Het toepassen van een hardheidsclausule valt ook onder het begrip wet- en regelconform handelen en is dus toegestaan in mandaat.
Bij mandaatuitoefening moet volgens geldende wet- en regelgeving worden gehandeld. Managers en directeuren mogen van algemene inkoopvoorwaarden afwijken. Uitsluitend de gemeentesecretaris is daarnaast bevoegd af te wijken van het overige inkoop- en aanbestedingsbeleid, maar alleen ten aanzien van de te volgen aanbestedingsprocedure. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de keuze voor een enkelvoudige aanbesteding, waar het beleid als uitgangspunt een meervoudige procedure voorschrijft boven bepaalde drempelbedragen. Dit mandaat omvat dan ook niet de bij de aanbesteding inhoudelijke te hanteren beleidsmatige inkoopkaders, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en circulariteit.
Het aangaan van financiële verplichtingen is beperkt en onder voorwaarden gemandateerd. Dit ziet op zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke verplichtingen. Een voorbeeld van het eerste is subsidie (aanvragen en verstrekken), een voorbeeld van het tweede is het contracteren met betrekking tot leveringen, diensten en werken.
Onder het aangaan van financiële verplichtingen valt bijvoorbeeld het sluiten van een koopovereenkomst en alle uitvoeringshandelingen terzake, zoals het meewerken aan een levering ter uitvoering van die overeenkomst.