Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Verordening op de rekeningencommissie 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekeningencommissie 2018
CiteertitelVerordening op de rekeningencommissie 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpRekeningencommissie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2018Nieuwe regeling

10-12-2018

gmb-2018-269235

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekeningencommissie 2018

De Raad van de gemeente Enschede,

 

gelezen het initiatiefvoorstel van de voorzitter van de rekeningencommissie,

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet,

 

 

B e s l u i t

 

vast te stellen het volgende:

“Verordening op de rekeningencommissie 2018”

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit reglement wordt onder rekeningencommissie verstaan een commissie, bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden

  • 1.

    De rekeningencommissie heeft tot taak te:

    • a.

      adviseren m.b.t. de gemeentebegroting en gemeenterekening en overige P&C producten;

    • b.

      adviseren inzake de taken en werkzaamheden van de accountant;

    • c.

      adviseren over de financiële aspecten van raadsvoorstellen;

    • d.

      adviseren over overige financiële aangelegenheden, die van invloed zijn op de (sluitende) gemeentebegroting;

    • e.

      adviseren over (nieuwe) ontwikkelingen zoals regelgeving en interne beheersing en inrichting van de financiële organisatie en wat voorts hiervoor van belang wordt geacht.

  • 2.

    De rekeningencommissie heeft de volgende verantwoordelijkheden:

    • a.

      draagt zorg voor het proces m.b.t. de aanstelling van de accountant;

    • b.

      ziet toe op het structureel en reëel evenwicht van de (meerjaren-) begroting;

    • c.

      voert periodiek overleg met de provinciaal toezichthouder;

    • d.

      brengt verplicht advies uit aan de stedelijke commissie inzake de uitoefening van de raadsbevoegdheden ex. art. 212, 213 en 213a Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Iedere raadsfractie kan maximaal één zetel in de rekeningencommissie innemen; de fractie kan per vergadering besluiten welk raadslid de fractie vertegenwoordigt;

  • 2.

    De rekeningencommissie wijst uit haar midden een voorzitter aan die geen stemhebbend lid is. De commissie wijst uit haar midden tevens een plaatsvervangend voorzitter aan;

  • 3.

    De griffier dan wel een griffiemedewerker is secretaris van de rekeningencommissie. De secretaris is geen lid van de rekeningencommissie;

  • 4.

    Wanneer een raadslid (tussentijds) ophoudt lid van de raad van de gemeente Enschede te zijn, kan de betreffende persoon niet meer als vertegenwoordiger van een fractie in de commissie optreden;

  • 5.

    Naast raadsleden kunnen ook niet-raadsleden zitting nemen in de commissie, zulks op besluit van de commissie;

  • 6.

    Op voorstel van de voorzitter of van tenminste 1/5e deel van de leden van de commissie kunnen één of meer niet in dienst van de gemeente zijnde deskundigen worden uitgenodigd om aan de beraadslagingen deel te nemen.

     

Hoofdstuk II De werkwijze

Artikel 4 Regeling van de orde van de commissie

Het Reglement van Orde vergaderingen gemeenteraad en raadscommissies Enschede is overeenkomstig van toepassing op deze commissie met uitzondering van art.12, art. 15, art.17, art. 19 lid 2 en voor zover dit niet apart in een artikel van deze verordening anders wordt benoemd.

Artikel 5 Verhindering vergadering bij te wonen

Fracties die verhinderd zijn een vergadering bij te wonen, laten dat tevoren weten aan de secretaris van de commissie.

Artikel 6 Besloten of openbare vergadering

De rekeningencommissie vergadert in beslotenheid maar kan besluiten om dat in openbaarheid te doen.

Artikel 7 Afdoening buiten vergadering

De voorzitter kan met opgave van redenen een aangelegenheid buiten vergadering ter advisering aan de commissie voorleggen. Hierbij gelden de volgende voorschriften:

  • I.

    Het voorstel wordt door de secretaris schriftelijk, daaronder begrepen via elektronische communicatie, aan de raadsleden toegezonden. ¬Bij het voorstel behorende stukken worden zo mogelijk meegezonden;

  • II.

    Het voorstel komt niet in aanmerking voor afdoening buiten vergadering wanneer, binnen de gestelde termijn ten minste twee raadsleden van twee fracties dit aan de secretaris te kennen geven. De secretaris doet daarvan mededeling aan de voorzitter en de overige leden. In het andere geval heeft afdoening buiten vergadering plaatsgevonden in die zin dat het voorstel geen bezwaren bij de commissie ontmoet. De secretaris deelt dit aan de voorzitter en de raadsleden mee;

  • III.

    Wanneer geen afdoening buiten vergadering heeft plaatsgevonden besluit de voorzitter bij vaststelling van de conceptagenda voor de eerstvolgende vergadering of de aangelegenheid ter besluitvorming aan die agenda zal worden toegevoegd.

Artikel 8 Besluitenlijst

De secretaris zorgt ervoor dat van elke vergadering een besluitenlijst wordt gemaakt. Deze besluitenlijst wordt ter kennisname geplaatst op de agenda van de volgende vergadering.

 

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 9 Beslissing in geval van onduidelijkheid van deze verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of wanneer een artikel voor meerdere uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist:

a voor zover het betreft de werkwijze van de commissie: de voorzitter;

b voor zover het betreft de bevoegdheden van de commissie:

  • I.

    de raad op voorstel van de rekeningencommissie;

  • II.

    in naar het oordeel van de commissie spoedeisende gevallen: de commissie, waarbij de genomen beslissing als voorlopige voorziening wordt aangemerkt; in zo'n geval stelt het raadspresidium de raad in diens eerstvolgende vergadering voor die voorlopige voorziening al dan niet te bekrachtigen.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

 

 

 

Vastgesteld in de vergadering van 10 december 2018

de Griffier, de Voorzitter,