Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Valkenburg aan de Geul

Verordening afvalstoffenheffing gemeente Valkenburg aan de Geul 2019.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieValkenburg aan de Geul
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening afvalstoffenheffing gemeente Valkenburg aan de Geul 2019.
CiteertitelVerordening afvalstoffenheffing gemeente Valkenburg aan de Geul 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 15.33 van de Wet milieubeheer

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201901-01-2020

06-11-2018

gmb-2018-268917

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening afvalstoffenheffing gemeente Valkenburg aan de Geul 2019.

De raad van de gemeente Valkenburg aan de Geul;

 

  • 1.

    gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 oktober 2018 strekkende tot vaststelling van een heffing ter dekking van de kosten van verwijdering van huishoudelijk afval;

  • 2.

    gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening afvalstoffenheffing gemeente Valkenburg aan de Geul 2019.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

 

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer (Stb. 1994, 80).

  • 2.

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

 

Artikel 3 Belastingplicht

  • 1.

    De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 2.

    Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:

    • a.

      Degene die naar de omstandigheden beoordeeld, al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht, gebruik maakt van het perceel.

    • b.

      Ingeval een gedeelte van een perceel voor gebruik is afgestaan: degene die dat gedeelte voor gebruik heeft afgestaan.

    • c.

      Ingeval er sprake is van het ter beschikking stellen van een perceel voor volgtijdig gebruik wordt als gebruiker aangemerkt degene die dat perceel ter beschikking heeft gesteld.

 

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    De belasting wordt geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de hoofdstukken 1.1 en 1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de belasting wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 5 Belastingjaar

Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel wordt bij wege van aanslag geheven.

  • 2.

    De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop de verschuldigde belasting is vermeld, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

 

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang voor de jaarlijks geheven afvalstoffenheffing

  • 1.

    De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat voor de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in gebruik neemt.

 

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld voor de niet jaarlijks geheven afvalstoffenheffing

De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.

 

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de aanslag worden betaald:

    • a.

      Bij niet-automatische incasso: in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede een maand later.

    • b.

      Bij automatische incasso: in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog niet geëindigde maanden in het kalenderjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen tenminste vier en maximaal tien bedraagt.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid, onder b geldt, dat de aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat, het bedrag van deze aanslag hoger is dan € 20.000,-. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede termijn een maand later.

  • 3.

    De afvalstoffenheffing moet worden betaald in het geval van een kennisgeving als bedoeld in artikel 6, tweede lid; op het moment van het uitreiken van de kennisgeving.

  • 4.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in dit artikel gestelde termijnen.

 

Artikel 10 Kwijtschelding

De regelgeving inzake de kwijtschelding is vastgelegd in de Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2018’, vastgesteld bij raadsbesluit van 7 november 2017, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing gemeente Valkenburg aan de Geul 2019’.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 november 2018.

mr. J.W.L. Pluijmen dr. J.J. Schrijen

griffier voorzitter

Tarieventabel behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing gemeente Valkenburg aan de Geul 2019.

 

De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.

 

Hoofdstuk 1.1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:

€ 120,00

Hoofdstuk 1.2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

1.2.1

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1. van deze tarieventabel, bedraagt de belasting voor het ter beschikking stellen van een gemeentelijke witte restafvalzak:

 

 

 

Per rol van 10 stuks gemeentelijke witte restafvalzak van 50 L

 

€ 9,08

 

Per rol van 20 stuks gemeentelijke witte restafvalzak van 25 L

 

€ 9,08

1.2.2

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1. van deze tarieventabel, bedraagt de belasting voor het ter beschikking stellen van een doorzichtige afvalzak voor de inzameling van verpakkingen van Plastic, verpakkingen van Metaal en Drankenkartons (PMD):

 

Gratis

1.2.3

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1. van deze tarieventabel, bedraagt de belasting voor het ter beschikking stellen van:

 

 

 

Een GFT-emmer met een inhoud van 25 liter

 

Gratis

 

Een GFT-rolcontainer op verzoek, met een inhoud 140 liter, eenmalige administratiekosten

 

€ 34,00

 

Een GFT-rolcontainer op verzoek, met een inhoud 240 liter, eenmalige administratiekosten

 

€ 45,00

 

Per adres wordt slechts één rolcontainer ter beschikking gesteld

 

 

1.2.4

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 van deze tarieventabel, bedraagt de belasting voor het op aanvraag aan huis ophalen van:

 

 

 

Grof tuinafval, per aangeboden m³

 

€ 10,00

 

Grof huishoudelijk afval, per aangeboden m³

 

€ 30,00

 

Koelkasten en vrieskisten per stuk

 

€ 10,00

 

Overig wit- en bruingoed per stuk

 

€ 10,00

 

Bankstellen en fauteuils per zitting

 

€ 10,00

1.2.5

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 van deze tarieventabel bedraagt de belasting voor het achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats (brenglocatie) zonder weegvoorziening:

 

 

 

Afvalsoort

Hoeveelheid

Tarief

 

Elektronische apparatuur (afgedankte)

onbeperkt

Gratis

 

Wit en gekleurd glas

onbeperkt

Gratis

 

Vlakglas (schoon)

onbeperkt

Gratis

 

Metaal

onbeperkt

Gratis

 

Textiel

onbeperkt

Gratis

 

Papier en karton

onbeperkt

Gratis

 

PMD (Verpakkingen van Plastic, verpakkingen van Metaal en Drankenkartons)

onbeperkt

Gratis

 

Grof tuinafval (snoeiafval, bladeren, gras, onvervuilde boomschors)

Maximaal 2 m3 per bezoek

Gratis

 

Frituurvet

onbeperkt

Gratis

 

Klein chemisch afval (accu’s, batterijen, etc.)

onbeperkt

Gratis

 

Afgewerkte olie

Maximaal 5 liter

Gratis

 

Asbest, verpakt in stevig, luchtdicht, dubbel naad-overlappend plastic van minimaal 0,2 mm dikte

Maximaal 15 m2

Gratis

 

Huishoudelijk afval verpakt in gemeentelijke witte restafvalzak

Aantal onbeperkt, gewicht per zak:

Gratis

 

 

25 liter maximaal 3,5 kg

 

 

 

50 liter maximaal 7 kg

 

 

Oud gereedschap

Onbeperkt

Gratis

 

Banden (auto, motor en scooter) met of zonder velg

Maximaal 4 per bezoek

Gratis

 

Harde kunststoffen (plastic tuinmeubelen, plastic speelgoed voor zover niet vervuild met stof, ijzer, hout, etc.)

Onbeperkt

Gratis

 

Gasflessen

Maximaal 2 per bezoek

Gratis

 

Matrassen (alleen locatie Randwijck)

Maximaal 2 per bezoek

Gratis

 

Polystyreen

Maximaal 1 m3 per bezoek

Gratis

 

Gips, niet vervuild. (met tegels en hout vervuild gips aanbieden bij een erkend verwerkingsbedrijf)

Maximaal 2 m3 per bezoek

Gratis

 

Huishoudelijk afval in andere zak dan restzak

aantal zakken niet beperkt

 

 

 

Per zak van 50 liter, maximaal 7 kg

€ 1,25

 

 

Per zak van 100 liter, maximaal 14 kg

€ 2,50

 

Groente, Fruit en Tuinafval (GFT)

aantal zakken niet beperkt

 

 

 

Per zak van 50 liter, maximaal 7 kg

€ 1,25

 

 

Per zak van 100 liter, maximaal 14 kg

€ 2,50

 

Grof huishoudelijk afval

Maximaal 2 m3 per bezoek

 

 

 

Van 0 t/m 0,25 m3

€ 6,25

 

 

Vanaf 0,25 t/m 0,5 m3

€ 12,50

 

 

Vanaf 0,5 t/m 1 m3

€ 25,00

 

 

Vanaf 1 t/m 1,5 m3

€ 37,50

 

 

Vanaf 1,5 t/m 2,0 m3

€ 50,00

 

Dakleer

Maximaal 0,5 m3

 

 

 

Van 0 t/m 0,25 m3

€ 6,25

 

 

Vanaf 0,25 t/m 0,5 m3

€ 12,50

 

Houtafval (A-Hout): Schoon en onbehandeld hout

Maximaal 2 m3 per bezoek

 

 

 

Eerste keer

Gratis

 

 

Tweede keer

Gratis

 

 

Derde en volgende keer

 

 

 

Van 0 t/m 0,25 m3

€ 3,75

 

 

Vanaf 0,25 t/m 0,5 m3

€ 7,50

 

 

Vanaf 0,5 t/m 1 m3

€ 15,00

 

 

Vanaf 1 t/m 1,5 m3

€ 22,50

 

 

Vanaf 1,5 t/m 2,0 m3

€ 30,00

 

Houtafval (B-Hout): geverfd en gelakt hout zoals bv. Plaatmaterialen

Maximaal 2 m3 per bezoek

 

 

 

Eerste keer

Gratis

 

 

Tweede keer

Gratis

 

 

Derde en volgende keer

 

 

 

Van 0 t/m 0,25 m3

€ 3,75

 

 

Vanaf 0,25 t/m 0,5 m3

€ 7,50

 

 

Vanaf 0,5 t/m 1 m3

€ 15,00

 

 

Vanaf 1 t/m 1,5 m3

€ 22,50

 

 

Vanaf 1,5 t/m 2,0 m3

€ 30,00

 

Houtafval (C-Hout): geïmpregneerd hout; hout dat verontreinigd is door bijv. dakleer, plastic, stof, etc.; rot of beschimmeld hout; hout dat plaatmateriaal of ijzeren delen bevat anders dan schroeven of spijkers; bielzen; tuinschuttingen

Maximaal 2 m3 per bezoek

 

 

 

Van 0 t/m 0,25 m3

€ 3,75

 

 

Vanaf 0,25 t/m 0,5 m3

€ 7,50

 

 

Vanaf 0,5 t/m 1 m3

€ 15,00

 

 

Vanaf 1 t/m 1,5 m3

€ 22,50

 

 

Vanaf 1,5 t/m 2,0 m3

€ 30,00

 

Gemengd steenachtig materiaal: niet vervuild met bv. Mergel, Gips, tegels en dergelijke.

Maximaal 2 m3 per bezoek

 

 

 

Van 0 t/m 0,25 m3

€ 2,50

 

 

Vanaf 0,25 t/m 0,5 m3

€ 5,00

 

 

Vanaf 0,5 t/m 1 m3

€ 10,00

 

 

Vanaf 1 t/m 1,5 m3

€ 15,00

 

 

Vanaf 1,5 t/m 2,0 m3

€ 20,00

 

Schone grond

Maximaal 2 m3 per bezoek

 

 

 

Van 0 t/m 0,25 m3

€ 2,50

 

 

Vanaf 0,25 t/m 0,5 m3

€ 5,00

 

 

Vanaf 0,5 t/m 1 m3

€ 10,00

 

 

Vanaf 1 t/m 1,5 m3

€ 15,00

 

 

Vanaf 1,5 t/m 2,0 m3

€ 20,00

1.2.7

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 van deze tarieventabel bedraagt de belasting voor het achterlaten van huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats (brenglocatie) met een weegvoorziening:

 

 

 

Grof huishoudelijk afval, niet gescheiden in afzonderlijke componenten

 

€ 0,16 per kg

 

Dakleer

 

€ 0,07 per kg

 

Houtafval (A-Hout): Schoon en onbehandeld hout, eerste twee aanbiedingen gratis

 

€ 0,08 per kg

 

Houtafval (B-Hout): geverfd en gelakt hout zoals bv. plaatmaterialen, eerste twee aanbiedingen gratis

 

€ 0,08 per kg

 

Houtafval (C-Hout): geïmpregneerd hout; hout dat verontreinigd is door bijv. dakleer, plastic, stof, etc.; rot of beschimmeld hout; hout dat plaatmateriaal of ijzeren delen bevat anders dan schroeven of spijkers; bielzen; tuinschuttingen.

 

€ 0,06 per kg

 

Puin

 

€ 0,02 per kg

 

Grond

 

€ 0,01 per kg

 

Restafval

 

€ 0,19 per kg