Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ten Boer

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTen Boer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2019
CiteertitelLegesverordening 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 156, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet
  5. artikel 7 van de Paspoortwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-201801-01-2021Wijziging tarieventabel

04-12-2018

gmb-2018-276160

13-12-201821-12-2018Nieuwe regeling

31-10-2018

gmb-2018-267180

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2019

De raad van de gemeente Ten Boer;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 9 oktober 2018;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onder h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onder b, van de Gemeentewet, en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2019

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die vergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    stukken in hun persoonlijk belang benodigd door personen die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats of op andere wijze, van hun onvermogen doen blijken;

  • d.

    attestatiën de vita, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrente en andere periodieke uitkeringen ten laste van de staat, de provincie, de gemeente, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen;

  • e.

    beschikkingen op aanvragen om heffing of teruggaaf van plaatselijke belastingen;

  • f.

    opgave of inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand of uit de gemeentelijke basisadministratie, in het belang van de volksgezondheid;

  • g.

    legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • h.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • i.

    de aan belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, met betrekking tot enige gemeentelijke functie of dienstverrichtingen jegens de gemeente;

  • j.

    de aan de belanghebbende uit te reiken beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • k.

    stukken, werkzaamheden, enz., die uitsluitend bestemd zijn voor wetenschappelijke doeleinden.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.3.8 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 8 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 9 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.15.1.1 (verklaring omtrent het gedrag)

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2018’ van 29 november 2017, nr. 9, wordt ingetrokken met ingang van 31 december 2018, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019

  • 4.

    De in onderdeel 2.1.1.1 van de tarieventabel genoemde Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567) worden bekendgemaakt door terinzagelegging in het gemeentekantoor Harm Buiterplein 1.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2019.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Ten Boer van 31 oktober 2018

De voorzitter,

De griffier,

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2019

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

1.1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

6,10

1.1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

 

1.1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,05

1.1.1.2.2

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

0,25

1.1.1.3

Indien de stukken bedoeld in 1.1.1.1 en 1.1.1.2 worden verstrekt in het kader van de Wet openbaarheid van Bestuur, per pagina of gedeelte daarvan

 

 

0,30

 

met dien verstande, dat het op die wijze gevonden bedrag niet meer kan bedragen dan

 

 

90,30

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

1.1.2.1

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in 1.1.1.1 en 1.1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk, in A4-formaat

 

 

 

 

 

 

1,85

1.1.2.2

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

 

6,10

1.1.2.3

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

 

 

6,10

1.1.2.4

gegevens over onroerende zaken (t.b.v. taxatierapporten opgesteld door bijv. makelaars en/of taxateurs)

 

 

88,25

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

1.2.1.1

een afschrift van de programmabegroting

17,75

1.2.1.2

een afschrift van de programmarekening

17,75

1.2.1.3

een afschrift van de afdelingsbegroting per afdeling

17,75

1.2.1.4

een uittreksel van de onder 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 bedoelde stukken per pagina of gedeelte daarvan

 

 

6,10

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

1.2.2.1

een abonnement op de bedrukte stukken voor de raadsagenda met bijbehorende voorstellen, welke aan de abonnees worden toegezonden per kalenderjaar

 

 

51,45

1.2.2.2

een abonnement op de bedrukte stukken voor de raadsagenda met bijbehorende voorstellen, welke door de abonnees worden afgehaald per kalenderjaar

 

 

28,90

1.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

1.2.3.1

de raadsagenda met bijbehorende voorstellen, welke worden toegezonden per vergadering

 

 

12,80

1.2.3.2

de raadsagenda met bijbehorende voorstellen, welke worden afgehaald per vergadering

 

 

6,10

1.2.3.3

de raadsnotulen, voor zover opgemaakt, welke worden toegezonden per vergadering

 

 

12,80

1.2.3.4

de raadsnotulen, voor zover opgemaakt, welke worden afgehaald per vergadering

6,10

1.2.3.5

de raadsnotulering door middel van een besluitenlijst en geluidsbanden, welke worden toegezonden per kalenderjaar

 

 

17,40

1.2.3.6

de raadsnotulering door middel van een besluitenlijst en geluidsbanden, welke worden afgehaald per kalenderjaar

 

 

9,00

1.2.3.7

de raadsnotulering door middel van een besluitenlijst per geluidsband, per stuk en afgehaald

 

 

9,00

1.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

 

 

1.2.4.1

een exemplaar van de bouwverordening

56,25

1.2.4.2

een exemplaar van de toelichting op de bouwverordening

56,25

1.2.4.3

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

22,25

1.2.4.4

een exemplaar van een andere dan de onder 1.2.4.1 en 1.2.4.3 genoemde verordeningen van de gemeente

 

 

11,70

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

1.3.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op

 

 

1.3.1.1

maandagochtend van 9.00 - 12.00 uur alleen mogelijk voor 2 huwelijken/partnerschapregistraties

 

 

nihil

1.3.1.2

maandagmiddag en dinsdag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur

293,85

1.3.1.3

zaterdag van 9.00 - 16.00 uur

864,75

1.3.2

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een andere aangewezen locatie dan het gemeentehuis, indien de voltrekking plaatsvindt op

 

 

1.3.2.1

maandag van 9.00 - 16.00 uur

 

niet mogelijk

1.3.2.2

dinsdag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur

334,00

1.3.2.3

zaterdag van 9.00 - 16.00 uur

906,50

1.3.3

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek op

 

 

1.3.3.1

maandag van 9.00 - 16.00 uur

 

niet

mogelijk

1.3.3.2

dinsdag t/m vrijdag van 9.00 – 16.00 uur

293,85

1.3.3.3

zaterdag van 9.00 – 16.00 uur

864,75

1.3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van

 

 

1.3.4.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje

22,55

1.3.4.2

een duplicaat-trouwboekje of duplicaat-partnerschapsboekje

22,55

1.3.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand uit een andere gemeente (kosten van het uittreksel, portokosten e.d. niet inbegrepen)

 

 

 

 

5,60

1.3.6

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed half uur of gedeelte daarvan

 

 

11,60

1.3.7

Het tarief voor het verstrekken van inlichtingen uit de registers van deBurgerlijke stand bedraagt, per inlichting, op een persoon betrekking hebbende

 

 

5,60

1.3.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

1.3.9

Het tarief bedraagt terzake van de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

 

37,75

1.3.10

Indien men de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wil voorzien van enige ceremonie en tevens op een trouwlocatie wil doen plaatsvinden, dan gelden hiervoor dezelfde tarieven als vermeld voor het huwelijk, voor het huwelijk in een ander aangewezen locatie of een huwelijk in een bijzonder huis.

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.2 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

 

 

1,85

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

 

 

1,85

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het verstrekken van gegevens waarvoor een intensieve nasporing van de registers vereist is, voor ieder daaraan te besteden half uur of gedeelte daarvan

 

 

 

 

11,65

1.4.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uittreksel uit de basisregistratie personen

 

 

6,05

Hoofdstuk 5 Gemeentearchief

1.5.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed half uur of gedeelte daarvan

 

 

 

 

11,75

1.5.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

1.5.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 

 

5,50

1.5.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

5,50

Hoofdstuk 6 Kiezersregister

1.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

 

 

 

Nihil

Hoofdstuk 7 Kadaster

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek, indien daarbij van gemeentewege hulp wordt verleend, doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

 

 

 

 

6,75

1.7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek, indien daarbij van gemeentewege geen hulp wordt verleend, doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor een ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

 

 

 

 

2,80

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie (A4)

 

 

5,65

Hoofdstuk 8 Reisdocumenten

1.8

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

 

1.8.1

van een nationaal paspoort:

 

 

1.8.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

71,35

1.8.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 

53,95

1.8.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.8.1 (zakenpaspoort):

 

 

 

1.8.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

71,35

1.8.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 

53,95

1.8.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

 

 

 

1.8.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 

 

71,35

1.8.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 

53,95

1.8.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

53,95

1.8.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

 

1.8.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

56,80

1.8.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 

29,95

1.8.6

voor de versnelde uitreiking van een in de onderdelen 1.8.1 tot en met 1.8.5 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen

 

 

 

 

48,60

Hoofdstuk 9 Rijbewijzen

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 

 

39,75

1.9.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.9.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

 

 

34,10

1.9.3

Indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag - anders dan door overmacht – niet compleet kan worden overgelegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

 

 

 

 

18,40

Hoofdstuk 10 Wet op de kansspelen

1.10.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen

 

 

1.10.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.10.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten

22,50

 

vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten waarvoor de vergunning geldt en een bedrag van

 

 

34,00

1.10.1.3

het tarief bedoeld in 1.10.1.1 en 1.10.1.2 is van toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden met dien verstande dat het tarief bedoeld in 1.10.1.1 en 1.10.1.2 naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd wordt.

 

 

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

 

 

 

 

15,25

1.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

 

 

 

 

15,25

Hoofdstuk 11 Verkeer en vervoer

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

 

 

36,90

1.11.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

 

 

36,90

1.11.3

Het tarief bedraagt voor

 

 

1.11.3.1

het in behandeling nemen van een eerste aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart of een aanvraag tot het verstrekken van een duplicaat (zonder overhandigbaar proces verbaal van verlies of diefstal) van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

 

 

 

 

 

 

 

116,10

1.11.3.2

het in behandeling nemen van een eerste aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart of een aanvraag tot het verstrekken van een duplicaat (met overhandigbaar proces verbaal van verlies of diefstal) van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

 

 

 

 

 

 

 

58,00

1.11.3.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging met fysieke medische herkeuring als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

 

 

 

116,10

1.11.3.4

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlenging met administratieve medische herkeuring als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

 

 

 

34,30

1.11.3.5

het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 29 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

 

 

 

108,50

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

 

 

50,30

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet

 

 

37,80

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie en graafwerkzaamheden

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

 

 

 

 

 

 

470,80

1.13.1.1

Vervallen

 

1.13.1.2

Vervallen

 

1.13.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 

 

 

 

470,80

1.13.1.4

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

 

 

1.13.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.13.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 

 

1.13.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 1, onder f, van de Graafverordening gemeente Ten Boer

 

 

 

 

 

 

470,80

1.13.3.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 

 

 

 

2,34

1.13.3.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 

 

 

 

2,34

1.13.3.1

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel dan wel de plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

 

 

1.13.4

Indien een begroting als bedoeld in 1.13.3.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 14 Diversen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

1.14.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag (wettelijk tarief)

41,35

1.14.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita (wettelijk tarief)

13,40

1.14.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

3,75

1.14.1.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

6,15

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

bouwkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunning

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.2.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.2.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

 

2.2.1.1.1

indien de bouwkosten € 1.675,-- of minder bedragen:

98,15

2.2.1.1.2

indien de bouwkosten meer dan € 1.675,-- bedragen:

81,80

 

vermeerderd met 3,65% van de bouwsom

 

 

2.2.1.1.3

In afwijking van het bepaalde in onderdeel 2.2.1.1 worden voor een aanvraag voor het plaatsen van zonnepanelen geen leges geheven. Indien zonnepanelen onderdeel uitmaken van een aanvraag om een omgevingsvergunning, bestaande uit meer onderdelen dan uitsluitend die zonnepanelen, dan worden voor de vaststelling van het legesbedrag de bouwkosten van de zonnepanelen en de bijbehorende technische installaties buiten beschouwing gelaten.

 

 

 

 

 

 

2.2.1.1.4

Toetsing aan bestemmingsplan ouder dan tien jaar

 

 

 

Het tarief dat voortvloeit uit de berekening in onderdeel 2.2.1.1 wordt verminderd met 15% wanneer de aanvraag mede dient te worden getoetst aan een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting uit artikel 3.1, tweede lid, van de Wet ruimtelijke ordening.

 

 

 

 

 

 

2.2.1.2

Welstandstoets

 

 

2.2.1.2.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op bouwactiviteiten waarvoor een toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden maar niet het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, worden de overeenkomstig 2.2.1.1 berekende leges verhoogd met

 

 

 

 

 

 

49,10

2.2.1.2.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op bouwactiviteiten waarvoor een toetsing aan de welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden en het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, worden de overeenkomstig 2.2.1.1 berekende leges verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

 

 

2.2.1.4

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.2.1.1 en 2.2.1.2 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit

 

 

 

 

200%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

2.2.2

Aanlegactiviteiten

 

 

2.2.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

 

 

 

96,30

2.2.2.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op activiteiten waarvoor de vergunning met toepassing van artikel 3.17 van de Wet ruimtelijke ordening moet worden verleend, wordt het in 2.2.2.1 genoemde bedrag verhoogd met

 

 

 

 

562,10

 

 

 

 

2.2.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1

 

 

 

 

 

 

562,10

 

 

 

 

2.2.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

 

 

 

 

 

562,10

 

 

 

 

2.2.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

2.2.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

 

2.2.5.1.1

indien het betreft de aanvraag inzake een bouwwerk

396,30

2.2.5.1.2

indien het betreft de aanvraag inzake een tijdelijk bouwwerk

341,90

 

 

 

 

2.2.6

Handelsreclame

 

 

2.2.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge artikel 4.7.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder g of h, van de Wabo, en indien niet tevens sprake is van activiteit als bedoeld in onderdeel 2.2.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26,00

2.2.6.2

Het in 2.2.6.1 genoemde bedrag wordt verhoogd indien de aanvraag betrekking heeft op een periode

 

 

2.2.6.2.1

minder dan een maand met

26,00

2.2.6.2.2

van een maand tot een kwartaal met

52,00

2.2.6.2.3

van een kwartaal tot een half jaar met

104,00

2.2.6.2.4

van een half jaar tot een jaar met

156,00

 

 

 

 

2.2.7

Activiteiten met betrekking tot monumenten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, worden de overeenkomstig dit hoofdstuk berekende leges verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

 

 

2.2.8

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

2.2.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.2.8.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de beschikking voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.2.8.3

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de beschikking voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.2.9

Advies

 

 

2.2.9.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.2.9.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.2.9.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.2.10

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.2.10.1

Indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Hoofdstuk 3 Teruggaaf

2.3.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, of aanleg-activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2, en 2.2.7 intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.3.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van vier weken na het in behandeling nemen ervan

 

 

75%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.3.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na vier weken en binnen acht weken na het in behandeling nemen ervan

 

 

 

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.3.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na acht weken en binnen twaalf weken na het in behandeling nemen ervan

 

 

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

 

 

 

 

2.3.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

 

 

2.3.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, of aanleg-activiteiten als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.7 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen zes maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt

 

 

 

 

 

 

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.3.2.2

In geval op verzoek van vergunninghouder een verleende omgevingsvergunning wordt ingetrokken die geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouwactiviteiten als bedoeld in onderdeel 2.2.1, waar zonnepanelen en de bijbehorende technische installaties onderdeel van uitmaken, bestaat aanspraak op teruggaaf van leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 26 weken na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt

 

 

 

 

 

 

100%

 

van (dat deel van) de leges die verschuldigd zijn voor de onderdelen zonnepanelen en de bijbehorende technische installaties.

 

 

 

 

 

 

2.3.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten

 

 

2.3.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, of aanlegactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.2.1, 2.2.2 en 2.2.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

 

 

 

 

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.3.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.3.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak

 

 

 

 

 

 

2.3.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

Een bedrag minder dan € 100 wordt niet teruggegeven

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet

 

 

 

 

309,30

3.1.2

Het tarief bedraagt terzake van het overschrijven en wijzigen van een vergunning, als bedoeld in de Drank- en Horecawet

 

 

60,60

Hoofdstuk 2 Organiseren van markten en evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ventvergunning of een vergunning om in de gemeente een standplaats in te nemen, anders dan op de daarvoor aangewezen marktplaats, geldig voor

 

 

 

3.2.1.1

een dag

35,50

3.2.1.2

een week

51,70

3.2.1.3

een maand

70,80

3.2.1.4

een kwartaal

96,40

3.2.1.5

een half jaar

135,10

3.2.1.6

een jaar

186,70

3.2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het maken van muziek door middel van muziekinstrumenten of langs mechanische weg in café’s of in andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen en lokaliteiten, geldig voor

 

 

 

3.2.2.1

een dag

35,50

3.2.2.2

een week

51,70

3.2.2.3

een maand

70,80

3.2.2.4

een kwartaal

96,40

3.2.2.5

een half jaar

136,10

3.2.2.6

een jaar

186,70

3.2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van filmvertoningen en andere vermakelijkheden ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening

 

 

 

 

35,50

3.2.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van bazaars, fancyfairs e.d.

 

 

18,10

3.2.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot gebruik van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de bestemming, als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

 

 

 

 

 

18,10

 

welk bedrag wordt verhoogd, indien de vergunning geldig is voor een periode van

 

 

3.2.5.1

minder dan een maand

18,10

3.2.5.2

van een maand tot een kwartaal met

36,20

3.2.5.3

van een kwartaal tot een half jaar met

72,40

3.2.5.4

van een half jaar tot een jaar met

108,60

3.2.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemeen Plaatselijke Verordening bedraagt

 

 

 

 

6,05

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het exploiteren van een prostitutiebedrijf of een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1.b van de Algemeen Plaatselijke Verordening

 

 

 

 

 

 

1.245,00

Hoofdstuk 4 Winkeltijdenwet

1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

1.4.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

35,50

1.4.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.4.1 bedoelde ontheffing

35,50

 

Behoort bij het raadsbesluit van 31 oktober 2018

De griffier